تبلیغات
شبکه تخصصی مدیریت دانش - در حوزه یادگیری سازمانی, چه روشها و ابزارهایی برای یادگیری قبل, حین و بعد از اقدام می شناسید؟ (شرح مختصری از روش یا ابزار بیان فرمایید)
 
شبکه تخصصی مدیریت دانش
درباره وبلاگ


هدف اصلی تشکیل این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اموخته های مدیریت دانش است.
تلاشمان بر این است که هر چند روز یکبار یکی از موضوعات تخصصی مدیریت دانش را مورد بحث و تبادل نظر با جمعی از عزیزان و با  نظارت یکی از برجسته ترین اساتید این حوزه جناب اقای دکتر اخوان قرار دهیم.
در ضمن کسانی که تمایل دارند در شبکه تخصصی مدیریت دانش در تلگرام مرتبط با موضوع وبلاگ عضو شوند شماره خود را برای اینجانب ارسال کنند.



جمع بندی موضوع هفته در كانال مدیریت دانش به آدرس ذیل نیز قابل دسترسی می باشد:
https://telegram.me/knowledge_management

مدیر وبلاگ : مریم فیلسوفیان
مطالب اخیر


نظرات دوستان:

دکترصدیقه رضائیان: البته شورایعالی خود در حال انجام این موضوع می باشد...

در مورد سایر نهادها نیز شاید نیاز به ایجاد کارگروه و ساختار جدید نباشد و کافیست این بینش و فهم مدیریت دانش ملی، نهادینه شود، شاید عمده وظیفه آن برعهده نهادهای سیاستگذار باشد.

نقشه ها و سند جدیدی نیاز نیست طراحی گردد زیرا در بسیاری از اسناد قبلی همچون نقشه جامع علمی، نظام نواوری فرهنگی، دقیقا به تبدیل دانش به ارزش و ثروت(چرخه مدیریت دانش) اشاره شده است.

شهاب شیدایی: ضمن تشکر از دکتر زمانیان به نظرم با توجه به نکته خانم رضائیان که شورایعالی در حال انجام است امیدوارم کارگروهی یا سندی برای پیگیری سیاسیت ها و موارد مطرح شده در اسناد الزامات و نقشه جامع علمی کشور که نیاز است تدوین و اجرایی شود تا به نوعی چرخه و نظام مدیریت دانش و هدف اصلی آن خلق‌ارزش است در سطح ملی و سازمان ها همسو با اهداف عالی کشور و چشم انداز محقق گردد.

آنچه من در طی تقریبا ۸ سال گذشته که با مدیریت دانش مواجه بودم نبود مشاهده و درک کرده ام فقدان یک اجماع و متولی در سطح کلان کشور است متاسفانه نگاه به این حوزه به صورت جزیره ای و صنفی بوده . ظرفیت های علمی و نخبگان هر کدام از یک دریچه و یک پوسته به‌نوعی در خصوص این موضوع نظر مدل و راهکار ارائه کرده اند همچون جایزه و مدل ملی . مدل میک. انجمن علمی مدیریت دانش. تفاوت در نگاه های فناوری . ساختاری منابع انسانی و یا فرآیندی به این موضوع.

جنیدی: یکی از روشهایی که اخیرا در شرکتهای مطرح دنیا در حال استفاده است esn یا enterprise social networkهست که معادل فارسی آن شبکه اجتماعی سازمانی است این ابزار به ویژه برای شرکتهایی که پراکندگی جغرافیایی دارند بسیار مفید خواهد بود

دکترزاهدی: یاد گیری سازمانی در توسعه حرفه ای و همچنین ارتقاء قابلیت ها و مهارت های افراد و گروه ها نقش بسزایی دارد.که سبب می شود افراد و گروه ها تمایل بیشتری برای نواوری در محیط های کاری از خدد نشان بدهند.

به عبارت دیگر انجام یادگیری سازمانی مناسب در سازمان، نواوری سازمانی را به همراه خواهد داشت. چرا که افراد و گروه های سازمانی از طریق یادگیری سازمانی مهارت ها، دانش، استعداد و نگرش های خود را برای ابجاد نواوری در سازمان ارتقاء داده اند.

در تحقیقی که توسط گانز در سال 1996 ، امیتای 2006، زرگر پور 1386 در راستای بررسی وضعیت یادگیری سازمانی صورت پذیرفته، یادگیری سازمانی را چنین تعریف نموده اند. بادگیری سازمانب عبارت است ازکسب و کاربرد دانش، مهارت، ارزش، عقاید و نگرش های بهبود در نگهداری، رشد و توسعه سازمان.

همچنین به عقیده سنگه یادگیری سازمانی زمانی حاصل می شود که مدیران و افراد سازمان نسبت به پدیده های سازمانی فهم و بصیرت داشته و نیز بطور مشترک در انجام ان بکوشند.

مسعود کیارش: Peer Assis یک ابزار یادگیری قبل از اقدام است که در آن توصیه هایی از طرف افرادی که تجربه انجام یک کار خاص را دارند, به افرادی که می خواهند آن کار را انجام دهند صورت می پذیرد

در این فرایند ابتدا تیم یادگیرنده, مساله پیش رو را ارائه نموده و از تاریخچه و چالشهای پیش رو می گوید

سپس تیم یاد دهنده حوزه هایی را که در آن تجربه اجرا دارند مشخص کرده و در نتیجه چالش های قابل پوشش توسط تیم یاد دهنده مشخص می گردد.

سپس بحث در خصوص تجربیات انجام شده و به سوالات تیم یادگیرنده پاسخ داده می شود.

با توجه به اینکه action از جنس اقدامات کوچک است, بعضا AAR را به عنوان ابزار یادگیری حین اقدام هم نام می برند.

ابزارها را به دسته کلی می توان تقسیم نمود که یک دسته ابزارهای مستقیم یادگیری بوده و دسته دیگر ابزارهایی هستند که موجب یادگیری می شوند

CoP از ابزارهای Social Learning است و قطعا ابزار یادگیریست.

اما در مورد فاز قبل, حین یا بعد از اقدام اجازه بفرمایید دوستان دیگر هم نظراتشون رو بفرمایند. البته از نظر تکمیلی شما هم استقبال میشه.

یکی از روشهای یادگیری fish bowl است که در آن افراد, در دو حلقه در جلسه ای می نشینند که حلقه اول 2 تا 3 صندلی است و حلقه دوم تعداد بیشتری است.

افراد حلقه اول بحث رو در خصوص موضوع خاص شروع کرده و به مرور با افراد حلقه دوم تعویض می شوند

این ابزار به یادگیری کمک کرده و الزاما در فاز خاصی قرار نمی گیرد.

دکتر اخوان: یكی از ابزارهای یادگیری كه معمولا برای بعد از اقدام مورد استفاده قرار می گیرد "مرور بعد از عملیات" یا after action review می باشد. AAR می تواند مرور كارها پس از امور روزانه و در حد یك جلسه چند دقیقه ای و یا جلسه ای مطول پس از انجام یك عملیات سنگین یا پروژه ای پیچیده باشد. كاربست AAR معمولا در یادگیری پس از اقدام قلمداد می گردد.

داستان گویی، نقل روایت یا قصه گویی نیز یكی دیگر از ابزارهای یادگیری پس از اقدام می باشد. در story telling افراد یافته های خود و درس آموخته ها را در قالب داستان بیان می كنند. از خصوصیات قصه ها، ماندگاری در ذهن ، دلنشین بودن، بیان جزییات و ... می باشد كه یادگیری پس از اقدام را تسریع می كند.

روش استاد - شاگردی:

مبادله دانش به واسطه مشاركت و یا تدریس و برقراری ارتباط فرد مجرب تر

با فرد كم تجربه تر امكان پذیر است. هنگامی كه حجم دانش ضمنی بالا بوده و صاحبان دانش توانایی یا تمایل به انتقال و تبدیل موثر آن را به دانش عینی نداشته باشندزوج كاری استادشاگردی برای یادگیری حین اقدام مناسب به نظر می رسد.

گردش شغلی:

انتقال دانش نهفته، و مكتوم از منبع تولید آن به دیگر بخش‌های یك

سازمان، كاری دشوار است. شاید یكی از روشهای موثر برای یادگیری حین اقدام و به جریان انداختن دانش، تقلید از شیوه سیستماتیك و انتقال افراد صاحب دانش از یك مركز به مركزی دیگر باشد.

مصاحبه:

مصاحبه، به عنوان یكی از اولین و عمده ترین گام ها در جهت جذب دانش نهفته

در ذهن صاحب دانش، مطرح می شود. برای جمع آوری درس آموخته ها و بهترین تجربیات از این فن استفاده می شود كه البته نیاز به تعاملات قوی و مهارت مفهومی سازی دارد.

مصاحبه را می توان یكی از روشهای یادگیری حین اقدام و پس از اقدام دانست

روش ارزیابی بعد از پروژه

Post Project Appraisal (PPA)

این روش نوع خاصی از بازنگری پروژه می باشد كه هدف از اجرای آن حمایت

گسترده برای یادگیری از اشتباهات و تكرار موفقیت ها می باشد.

آن را می توان یكی از روشهای یادگیری پس از اقدام دانست

یاسمن ایدلخانی: شاید تشکیلcop(اجتماعات کاری) در سازمان ها را نیز بتوان از ابزارهای یادگیری حین اقدام برشمرد. چون در آن گروهی از افراد که در حوزه کاری یا موضوع مشترک با هم اشتراک دارند, دانش و خبرگی را با یکدیگر به تعامل گذاشته و این اشتراک موجب هم افزایی و افزایش یادگیری در حین اقدام می شود.

مریم فیلسوفیان: به نظر می رسد شرکت در cop ها در فاز حین اقدام باشد چراکه افراد موضوعات و مباحث مرتبط کاری و تجربیات خود را در این جلسات در اختیار هم می گزارند و افراد درون این گروهها از هم یاد میگیرند. این جلسات ممکن است در حین اقدام چندین بار برگزار شده و موجب یادگیری بیشتر شوند همچنین تکنیک داستان سرایی که اشاره شد در cop ها مورد استفاده قرار میگیرد.

رضا مصفا: مصاحبه های خروج هم روش دیگری برای جلوگیری از خروج دانش است.

درس آموخته ها و اشتراک برترین تجارب هم از رایج ترین روش ها هستند.

مرتضی اللهیاری: مایلم از نقشه دانش به عنوان ابزاری پایه‌ای در مدیریت دانش نام ببرم. اکنون هم قصد داریم در سازمان محل کارم، با کمک اعضای کارگروه، اونو تدوین کنیم.به نظر من، نقشه دانش، کمک میکند تا ابعاد، ساختار و منابع دانش بهتر دیده شود.

نجاتی: برای ایجاد سازمان یادگیرنده و یا توسعه آن با تکیه بر مدیریت دانش به نظر میرسد باید دو نوع فعالیت صورت گیرد فعالیتهای کوتاه مدت و فعالیتهای بلند مدت با رویکرد فرهنگ سازی، در اقدامات کوتاه مدت فعالیتهایی چون پرورش فکری کارکنان به تکنیکهایی انتقال و تسهیم دانش ، ایجاد گروههایی با هدف تسهیم دانش در زمان کوتاهتر و ایجاد نظام یادگیری از مشتریان و ارباب رجوع سازمان. در اقدامات بلند مدت بهره گیری از فناوری اطلاعات و یادگیری اینترنتی و غیر اینترنتی اما الکترونیکی آف لاین با هدف استفاده از دانش کارکنان و ارباب رجوع و ذینفع همچنین ایجاد سازو کار گردش شغلی و غنی سازی شغل افراد که منجر به نهادینه شدن یادگیری سازمانی و فرهنگ سازی خواهد شد.

ابزارها و تکنیکهای فناوری اطلاعات و بخصوص ایجاد شبکه های اجتماعی مجازی و الکترونیکی هدایت شده و هدفمند و مستند سازی تجارب و دانشهای مطروحه در آن ابزار مناسب و کم هزینه و در دسترس همگان بدون محدودیت مکانی می باشد.

روزبه حسام امیری: یکی از ابزارهای روز که به نظر بنده بسیار ابزار کاربردی و رو به رشدی نیز می باشد، رسانه های اجتماعی یا Social Media هستند. ابزارهای رسانه های اجتماعی امروزه در سازمان ها به عنوان ابزاری بسیار قوی برای یادگیری بکارگرفته می شود. برخی ابزارها مثل میکرو بلاگ ها مثل توئیتر و تلگرام برای یادگیری حین اقدام مناسب هستند و برخی نیز مانند Forumها و وبلاگ ها برای ثبت و اشتراک دانش و یادگیری پس از اقدام مورد استفاده قرار میگیرند. تحقیقات نشان داده اند که شبکه های اجتماعی اثرات بسیار عمده ای در فرایندهای مدیریت دانش و خلاقیت در سازمان‌ها دارند.

یادگیری سازمانی در ادبیات موضوع از تبدیل انواع دانش (صریح و ضمنی) به هم به صورت مارپیچی صورت می پذیرد. که در این تبدیل ها، ابزارهای شبکه اجتماعی می توانند نقش تعیین کننده داشته باشند. برای مثال همین گروه تلگرام ابزار شبکه اجتماعی است که افراد دانش خود را در حوزه مباحث مدیریت دانش به اشتراک میگذارند که این اشتراک دانش می تواند تبدیل به یادگیری نیز گردد.

نکته دیگر اینکه در سازمان های پروژه محور بحث یادگیری قبل، حین و بعد از پروژه بسیار مورد بررسی قرار گرفته که در آن حوزه نیز مقالات رسانه های اجتماعی را پیشنهاد نموده اند. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که منظور از رسانه اجتماعی فقط شبکه های اجتماعی نیست.

اشنه در:  سازمان یادگیرنده یعنی سازمانی فوق العاده حساس نسبت به محیط ، یعنی سازمانی که در ارتباط با محیط و هماهنگی با آن مدام در حال شناسایی و یادگیری نسبت به رفتار متغیرهای محیطی است. و...

مریم دهقانی: یادگیری سایه به سایه ( Job Shadowing): گذراندن یک دوره زمانی با یک خبره با تجربه و مشاهده هر آنچه که او در رابطه با کار انجام می دهد. به نظر از روش های یادگیری قبل از اقدام می باشد.

النازرفیعی: تحقیقات بازار و نظارت بر کار رقبا می تواند یکی از روش های یادگیری باشد.

طرح مساله نیز می تواند یکی از روش های یادگیری قبل از عمل باشد.

روش های دلفی و بارش فکری یادگیری حین و قبل از عمل است.

یادگیری اینکه چگونه یاد بگیرند یکی از روش های قبل از یادگیری است(فرایادگیری).

یادگیری تک حلقه ای که در آن خطاها و اشتباهات کشف و اصلاح می شوند. یادگیری دو حلقه ای خطاها کشف و پس از اصلاح آن ها رویه ها و سیاست ها زیرسوال رفته و اصلاح می شوند. یادگیری سه حلقه ای یا فرایادگیری مجموع دو حلقه بالا و توانایی یادگرفتن درباره یادگیری است.


با توجه به نظرات دوستان جمع بندی نهایی توسط جناب آقای دکتر مسعود کیارش به شرح ذیل انجام پذیرفت:


یادگیری سازمانی عبارت است ازکسب و کاربرد دانش، مهارت، ارزش، عقاید و نگرش های بهبود در نگهداری، رشد و توسعه سازمان.
یادگیری به 3 دسته یادگیری پیش، حین و پس از اقدام دسته بندی می شود.

1. یادگیری پیش از اقدام:
هنگامی که می خواهید کاری را شروع کنید، ممکن است شخص در داخل یا خارج از سازمان کاری مشابه آن را انجام داده باشد. اگر شما بتوانید از دانش او استفاده کنید، به نتایج بهتری دست خواهید یافت و می توانید بر جنبه هایی که تاکنون به آن پرداخته نشده بپردازید.
از ابزار آن می توان به روش استاد شاگردی یا یادگیری سایه و
peer assist اشاره نمود
2. یادگیری حین اقدام:
یادگیری حین اقدام به این سوال پاسخ می دهد که آیا کاری که در حال انجام آن هستیم، با توجه به اقدامات تا کنون می تواند ما را به دستیابی به اهداف تعیین شده برساند؟
After Action Review در قالب جلسات روزانه یا هفتگی می تواند ابزاری برای این روش باشد
3. یادگیری پس از اقدام:
یادگیری پس اقدام به این سوال پاسخ می دهد که وقتی می خواهیم کاری را دوباره انجام دهیم، چه کارهایی می تواند منجر به انجام بهتر کار در بار دوم شود؟
ابزارهایی چون کارگاه دروس آموخته, post project appraisal از ابزارهای این مرحله از یادگیری بوده و تکنیکهایی چون storytelling به انجام بهتر آن کمک می کند.
4. ابزارهایی که منجر به یادگیری می شوند:
در کنار ابزارهایی که برای یادگیری در فاز های قبل، حین و پس از اقدام گفته شد، برخی ابزارها به یادگیری کمک نموده و در فاز خاصی دسته بندی نمی شوند.
CoP, fish bowl, مصاحبه قبل از خروج, کافه دانش از این جمله هستند
5. رسانه اجتماعی, ابزار نوین و رو به رشد در حوزه یادگیری و تسهیم
از ابزارهای مهم و رو به رشد در این حوزه نیز می توان از شبکه ها و رسانه های اجتماعی نام برد که این گروه در تلگرام از نمونه های آن است.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 2 تیر 1396 12:10 ب.ظ
Loving the info on this site, you have done outstanding job on the posts.
شنبه 30 اردیبهشت 1396 11:56 ب.ظ
I have read so many articles or reviews regarding the blogger lovers but
this piece of writing is really a nice paragraph, keep it up.
دوشنبه 28 فروردین 1396 06:36 ب.ظ
Awesome post.
پنجشنبه 23 مهر 1394 04:24 ب.ظ
سلام مطالب خوبی داری اگه دوست داری وبلاگ رو تبلیغ کنی به وب من بیا و لینک وبلاگتو ثبت کن تا رتبط بره بالا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :