تبلیغات
شبکه تخصصی مدیریت دانش - به نظر شما، مهمترین تضادهای بین دانشگاه- صنعت - دولت در تولید دانش و توسعه فناوری چه هستند؟
 
شبکه تخصصی مدیریت دانش
درباره وبلاگ


هدف اصلی تشکیل این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اموخته های مدیریت دانش است.
تلاشمان بر این است که هر چند روز یکبار یکی از موضوعات تخصصی مدیریت دانش را مورد بحث و تبادل نظر با جمعی از عزیزان و با  نظارت یکی از برجسته ترین اساتید این حوزه جناب اقای دکتر اخوان قرار دهیم.
در ضمن کسانی که تمایل دارند در شبکه تخصصی مدیریت دانش در تلگرام مرتبط با موضوع وبلاگ عضو شوند شماره خود را برای اینجانب ارسال کنند.



جمع بندی موضوع هفته در كانال مدیریت دانش به آدرس ذیل نیز قابل دسترسی می باشد:
https://telegram.me/knowledge_management

مدیر وبلاگ : مریم فیلسوفیان
مطالب اخیر


نظرات دوستان:


دکترزاهدی: بدون شک برای پاسخ گویی به این سوال باید دانست که حریم دانشگاه ها در تولید دانش و فناوری چقدر است.

از سوی دیگر ایا پژوهشکده های موجود در صنایع به عنوان مراکز علمی کاربردی درون سازمانی آیا جز دانشگاه تلقی می شود یا نه؟ اگر چه به ظاهر داخل صنعت هستند.

از سوی دیگر محدوده کار صنعت بسیار گسترده تر از دانشگاه است. و کاربرد ها نیز متفاوت می باشند. از این رو برخی تضاد ها در علوم تجربی صنایع حاصل می شود.

معمولا در صنعت، پس از انجام چندین بار تست و سعی و آزمون یکسری تجربه و نیز علوم بدست می آید که بعدا به دانش آکادمیک تبدیل می شود. و در دانشگاه ها وجود نداشته و تدرس نمی شود.

از نکات مهمی که باید در تضاد در نظر گرفت. سطح علمی صنعت و دانشگاه است. صنایع هایتک و دانشگاه. صنایع منوال و جنرال و دانشگاه نکته مهم دیگر نگاشت دانشی صنعت و دانشگاه است.

کوهن در تحقیقی که بمنظور بررسی ارتباط صنعت و دانشگاه به انجام رساند، ویژگی های زمینه ای و نهادی را دو عامل اصلی برشمرد.

همچنین سیاست ها، فرهنگ ها و نیز هنجارها از جمله عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و صنعت بشمار می اید.

لازم بذکر است، تشکیل دانشگاه های خصوصی بیش از دانشگاه های دولتی در توسعه صنعت موثر بوده است. شاید بتوان علت ان را مشترک بودن برخی اعصای شورای راهبردی دانشگاه و صنعت دانست.

تربیت نیروی کارورز در دانشگاه های علمی کاربردی (با تفکر تکامل دانش تجربی) یکی دیگر از عامل هاست.

شهرت و برند دانشگاهی نیز یکی از عوامل تضاد می تواند بشمار اید.

همچنین نقش (فردی) مدیر و مسول دانشگاهی نیز عامل مهمی است که با خلاقیت و ابتکار خود می تواند این ارتباط را قوی یا ضعیف نماید.

سانازایمانی: در دانشگاه ها فعالیت ها اكثرا كاربردی نیست و صرفا كار پژوهشی است كه غالبا از نتایج تحقیقات نیز استفاده چندانی نمیشود و در صنعت برعكس دانشگاه، هدف بر كار اجرایی و تجربه و دانش تخصصی است و در دولت نیز بیشتر اهداف استراتژیكی و منافع ملی مدنظر است

چون گام های دولت و اهدافش واضح نیست، دانشگاه و صنعت در جهت آن پیش نمی روند.

تفکر و تامل بر اینکه در برخی دانشگاه ها نیز مجموعه هایی وجود دارند که برخی از مراحل کاری صنایع را انجام می دهند.

مهدی مهریار: از مهمترین تضادهایی که ملاحظه میشوند علاوه بر تضاد در راهبردها، اهداف و استراتژیها

تضاد در فرآیندهای ارتباطی بین صنعت و دانشگاه را میتوان بیان نمود که این تضاد در نحوه برقراری پروژه های پژوهشی که سازمانها انجام می دهند ملموس می باشد

در تضاد فرآیندهای ارتباطی تضاد در قوانین الزام آور و متنوع مزید بر علت میباشند.

به کرار مشاهده شده که پروژه های پژوهشی طرح شده در سازمانها به نوعی بر اساس ارتباطات به عهده برخی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی قرار میگیرند حال شاید اطلاع رسانی و ارتباطات موثر با تمامی مراکز تحقیقاتی منجر به نتایج بهتری گردد.

تضاد در فرایندها بالاخص فرآیندهای ارتباطی

منظور تضاد در قوانینی است که برخی از ارگانها در چگونگی تنظیم تقاضاهایی پژوهشی از واحدهای داخلی دارند و تضاد در قوانین و یا عدم وجود قوانین در چگونگی به اطلاع رساندن به مراکز پژوهشی و تحقیقاتی وجود دارد.

در برخی موارد نسبت به عقد تفاهم نامه هایی بدون ارزیابی کافی بین برخی دانشگاه‌ها و صنایع اقدام میگردد.

در واقع روش و قوانین نحوه برون سپاری پژوهش و قوانین مربوطه متفاوت و ضعیف می باشند.

دکتر صدیقه رضاییان: اغلب موانع یا با ادبیات شما، تضادهای دولت-صنعت-دانشگاه را در سه دسته موانع ساختاری، موانع فرایندی و موانع نهادی تقسیم بندی می نمایند که اگر فرصت شد بعدا خدمتتان بیشتر توضیح میدهم.

تجربیات اینجانب به عنوان رییس گروه ارتباط با صنعت دانشگاه، نشان میدهد که صنعت تمایل چندانی برای ارتباط با دانشگاه ندارد و این دو نهاد بایکدیگر داینامیک نیستند. صنعت مونتاژی و وارداتی که نیازی به دانشگاه ندارد.

البته از بالا به پایین میتوان طرحهای میلیاردی با لابی گری گرفت ولی تجربه نشان داده که این طرحها اغلب با شکست مواجه شده اند...بخصوص اگر بدنه دانشگاه بیدار نباشند و سیستم از پایین به بالا اماده هضم پروژه کلان در قالب پایان نامه ها و... را نداشته باشد.

یکی از راه حلهایی که به نظرم شاید تا حدی کارگشا باشد، ایجاد دفاتر ارتباط با دانشگاه در صنعت است که شبکه اعضای علمی در آن مستقر باشند.

البته ماموریت محور نمودن دانشگاهها و شبکه سازی اعضای علمی و شبکه سازی دانشجویان برای تحقق ماموریت محوله به آن دانشگاه از سوی صنعتی که دانشگاه در آن دفتر دارد، اتفاق مثبتی است.

مهرداد کازرونی: اساسا مشکل ارتباط صنعت با دانشگاه را می توان حول محورهای ذیل بیان کرد.

1.دانشگاهها رویکرد برون گرایی و مشتری خواهی ندارند. راهبرد دانشگاهها بخصوص صنعتی، یک راهبرد درون زا است. جذب دانشجو و پرورش او برای تولید مقاله به نفع اعضای هیئت علمی که منجر به ارتقا می شود. در این رویکرد، تعریف مسئله به نحوی صورت می گیرد که بتواند در نهایت به ارتقای هیئت علمی کمک کند. رویکرد حل مسئله صنعت فرع بر پروژه خواهد بود.

2. دانشجو برای ادامه تحصیل تربیت می شود و نه برای صنعت.

3.دانشجو بدون کسب تجربه به سرعت مدارک بالا را کسب می کند و پذیرشش برای یادگیری در محیط صنعت کم می شود.

4.صنایع بدلیل فضای بسته کشور، رقابت واقعی را درک نکرده و نیاز واقعی برای پیشرفت را تا کنون به تاخیر انداخته اند.

5.اساتید دانشگاه ها حضور کمرنگی در صنایع داشته و دارند.

6.ساختار مدیریتی دانشگاهها، برای انجام پروژه های بزرگ مانع است.

جنیدی: به نظر من یکی از مشکلات در دانشگاههای ایران این است که علوم ما از غرب اومده و از نظر سطح بلوغ برای وضعیت کشورهای غربی و متناسب با مشکلات آنان تولید شده این موضوع در حوزه های مدیریتی وعلوم انسانی خیلی خودنمایی میکند

ایمان: بنظر بنده این عدم همسویی یا عدم کامیابی در همسو سازی ، عدم تعریف درست نیازها برای تعامل دانشگاه و بازار کار است..

وقتی دانشگاه های ما بی رویه در حال جذب دانشجو در رشته هایی هستند که امکان تامین کار برای اونها گاها وجود هم نداره ، هم باعث هدر رفت نیروی بالقوه انسانی میشه و هم باعث اتلاف سرمایه ها ..

بنظرم با سرمایه گذاری دولت و نظام مند کردن آموزش عالی و آموزش های فنی حرفه ای و جذب هدفمند نیروی انسانی در این مراکز آموزشی که تحت نظارت وزارت علوم هستند میتوان تا حدود بسیار بالایی دانشگاه و صنعت و دولت را باهم پیوند داد .

نظر بعدی من هم اینه که میشه هر نهادی برای خودش چندین مدرسه و آموزشگاه در تمامی یا برخی از پایه تای تحصیلی ، حالا بسته به نوع خدمتی که ارایه میکنن داشته باشن و با توجه به پارامترهای آموزشی اقدام به ثبت نام بکنن تا بتوان از همان اول حتی دانش آموزانمان راهم با توجه به نیازهای کشور تربیت نمود ...

روزبه حسام امیری: در مطالعات اخیر نقش جامعه نیز به این سه رکن اضافه شده است.

به نظر بنده یکی از مهم ترین چالش ها در مسیر همکاری این سه عنصر بحث تامین مالی است.

همانطور که میدانید در ایران، تامین مالی عمدتا بانک محور است و متاسفانه بانک ها نیز رغبتی به این حوزه بدلیل ریسک بالای توسعه علم و فناوری در مقابل سایر فعالیت ها مانند کشاورزی، بازرگانی و تولید صنعتی ندارند. این مسئله باعث شده که هم صنعت و هم دانشگاه در تامین مالی این ارتباطات به مشکل برخورد نمایند.

اگر صنعت بتواند بدون نیاز به بانک و از بازار سرمایه، منابع مالی خود را تامین کند و آن را در اختیار دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بگذارد، دولت نیز سیاست های تسهیل کننده ارائه نماید، قاعدتا چالش ها مرتفع خواهد گردید.

(ارائه راهکار را با قصد روشن شدن موضوع انجام دادم)

مولود محرابیان: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان که مورد تایید دانشگاه ها هستند بسیار خوب است اما متاسفانه اغلب تجربه کاری لازم را ندارند و در مقایسه شرکتهای کاملا تجاری ضعف اجرایی دارند و بدلیل جوان بودن کارکنان و اینکه اغلب تصمیم به مهاجرت دارند از ثبات لازم بر خوردار نیستند ، این موارد باید اسیب شناسی و رفع شود ، در صورتی که در اتحادیه اروپا مرکز تحقیقات و شرکت های دانش بنیان وابسته به ان تمامی طرحها و پروژه ها تعریف و مدیریت می شود

یعنی رابطه تنگاتنگ بین دولت تصمیمات دولتی و شرکت های دانش بنیان وجود دارد

بیشترین مشکل به نظر بنده در ارتباط دولت و دانشگاه است، در سازمانهای دولتی این ارتباط بیشتر از طریق مشاوران حاصل می شود ،در زمان ورود یک مشاور خلاق کسب دانش صورت می گیرد لیکن در ادامه مسیر با تغییرات در سطوح کلان مشاوران سازمان را ترک می کنند در حالی که دانش و فناوری ضمنی انها در فرایندهای سازمان نهادینه نشده است و ان تغییرات ابتدایی بطور سطحی رها می شوند ،باید از ابتدای ورود یک تیم دانشگاهی در غالب شرکت یا مشاور ، افرادی از سازمان در کنار انها علاوه بر دریافت دانش به نهادینه سازی هم بپردازند

راحله خاتمی: درست هست كه خیلی صنایع وارداتی هستند و فقط مونتاژ میشوند ولی باید باز هم دانشگاه و صنعت با هم در ارتباط باشند. به عنوان مثال در كشورهای دیگر شركتها و كارخانجات باید از دانشگاه تقاضای دانشجویان فارغ اتحصیل وا كنند تا در شركتشان كار كنند. و دانشجو كار یاد میگیرد و اگر خوب بود در همانجا یا استخدام میشود و یا اینكه این میشود یك تجربه كاری برای شغل اتی او. مثلا در بحث ساختمان سازی و یا از این قبیل كشور ما مستقل از سایر كشورهاست.

منصور: از منظر یکی از خبرگان حوزه علم و فناوری، یکی از تضاد های اساسی میان صنعت و دانشگاه، تفاوت اساسی میان نیازهای صنعت و تولیدات علمی دانشگاه است. در واقع صنایع موجود در کشور از رویکرد فناوری غالبا در سطوح بالا نیستند در حالی که غالب تولیدات علمی دانشگاه در مرزهای دانش است (دکتر سالار آملی، قایم مقام وزیر علوم، مصاحبه یکی از طرح پژوهشی مرتبط با مجلس شورای اسلامی در موضوع علم و فناوری و کارآفرینی، 1393).

دکتر اخوان:

1. عدم همراستایی استراتژیك در تبیین اهداف صنعت، دولت و دانشگاه

2. عدم همسویی منافع ذینفعان در نهادهای فوق

3. عدم حركت در راستای تحقق سند چشم انداز

4. عدم توجه به كاركردهای متقابل سه نهاد مذكور

5. عدم توانایی دانشگاه در تبدیل فشار تكنولوژی به نیاز بازار (صنعت)

6. ناتوانی مراكز رشد در ایجاد حلقه مفقوده ارتباطی بین صنعت و دانشگاه

7. قوانین و مقررات دست و پاگیر

8. نبود زبان مشترك بین صنعت و دانشگاه

... البته اینها بخشی از علل زخم كهنه ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه در كشور می باشد...

مصطفی نجاتی: به نظر میرسد عدم هماهنگی بین دانشگاه و صنعت سبقه دیرینه دارد اما آنچه مسلم است وتجارب افراد باسابقه در امور صنعتی یا دانشگاهی نشان میدهد این است که اگر فردی از دانشگاه به بخش صنعت ورود پیدا نماید یا بالعکس از صنعت به دانشگاه بپیوندد باز این چالش و عدم همسویی علیرغم تلاش بسیار برای رفع این مشکل باز این چالش وجود دارد به نظر حقیر دلایل زیادی دارد یکی از دلایل به عدم وجود زیرساخت های فرهنگی و قانونی و اعتمادی بستگی دارد برای مثال اخیرا طرحی به امضای وزرای علوم و صنعت رسیده که هر استاد دانشگاه که قصد جذب در دانشگاه رادارد باید یکسال در یکی از واحدهای صنعتی خدمت کند و حقوقش را دانشگاه پرداخت کندو به میزان همان حقوق توسط واحد صنعتی به وی پرداخت شود و نام آنرا طرح پسا دکتری گذاشته اند لیکن به سختی این امر صورت میگیرد چرا که استاد و صنعتگر اعتمادی به اقدام همدیگر ندارند از سویی دانشگاه به نیازها و انگیزه های صنعت واقف نیست و از طرفی صنعت به علایق دانشگاه و اساتید آگاه نیست

دکترقربانی: فعالیت‌های سیاست‌گذاری، همواره درون حلقه محدودی از نخبگان نهادهای سیاست‌گذار اجرا شده و یک رویکرد کل‌نگر به موضوع سیاست‌گذاری در بهره برداری از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی وجود نداشته است

2. همگرا نبودن ظرفیت‌ها در سطح ملی

3. عدم شناسایی شفاف موضوعات و مسائل سیاست‌گذاری و تدوین دقیق‌تر سیاست‌های توسعه دهنده‌ی نوآوری‌ ها

4. عدم یکپارچه نمودن فرصت‌های تحقیقاتی با نیازهای اقتصادی و اجتماعی

5. نگاه کوتاه مدت و در نظر نداشتن آثار و پیامدهای محتمل سیاست‌ها

6. نبود نگاه کل‌نگر به اهداف راهبردی دولت فراتر از قلمروهای نهادی

7. عدم وجود انعطاف‌پذیری در سیاستگذاری

8. عدم گرایش به چالش کشیدن راه‌های تثبیت شده و تحریک به خلق ایده‌های نو و خلاق

9. درگیر نبودن تمامی ذی‌نفعان در حل مسایل علمی و دانشی کشور

10. عدم وجود چشم‌اندازهای علمی و صحیح

11. عدم شناسایی شفاف و دقیق اولویت‌ها

12. عدم گرایش به شبکه‌سازی و فقدان ساز و کارهای مشارکتی

13. عدم میل در سطوح بالا به اشاعه‌‌ی اطلاعات و آموزش

14. عدم گرایش به توسعه‌ی تفکر آینده‌گرا

15. تصمیم گیری خطی و عدم گرایش به تصمیم‌سازی راهبردی به مدد مشارکت‌های اجتماعی

16. محوریت مداخلات دولتی در سیاستگذاری

17. عدم ارتباط مستمر بخش صنعت با مشتریان

18. عدم درک بخش دانشگاهی از فضای عملی کسب و کار و تولید

19. عدم تسهیم تجربیات نخبگان صنعتی

20. عدم بهره گیری موثر از دانش ضمنی خبرگان دانشگاهی

21. عدم گسترش خوشه های صنعتی

22. عدم تعامل سیستمی نهادها، افراد و دیگر بازیگران درگیر در تحلیل‌ سیاستی

23. هدف قرار دادن عناصر خاصی از نظام نوآوری، به ‌جای تمرکز بر قابلیت کلی نظام


نبود هماهنگیcoordination

نبود مشاركت cooperation

عدم تعامل یا interaction

عدم شبكه سازی

انحصار تصمیم سازی در دولت

نگاه كوتاه مدت و مدیریت بحرانی

تفكر خطی بجای خلاق و نواور

عدم درك ضرورت یادگیری سیستمی و تبادل تجربیات برتر

بخشی نگری و نگاه جزیره ای ناشی از خودبرتر بینی هركدام از ابعاد مارپیچ سع گانه







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 9 آبان 1396 04:44 ب.ظ
فقط می توانم بگویم که راحتی پیدا کردن کسی که واقعا می داند در مورد شبکه چگونه صحبت می کند.
شما واقعا درک می کنید که چگونه یک مسئله را به نور تبدیل کنید و آن را مهم بدانید.
مردم بیشتر باید به این نگاه نگاه کنند و این را درک کنند
از داستان شما من نمی توانم باور کنم که شما محبوب تر نیستید زیرا شما مطمئنا این هدیه را دارید.
یکشنبه 19 شهریور 1396 11:34 ب.ظ
همه چیز با توضیح واضحی از چالش ها بسیار باز است.
این قطعا آموزنده بود. وبسایت شما بسیار مفید است.
تشکر فراوان برای به اشتراک گذاری!
یکشنبه 19 شهریور 1396 11:04 ب.ظ
بحث تعاملی قطعا ارزش اظهار نظر است. من فکر می کنم
شما باید بیشتر در مورد این موضوع بنویسید، شاید نباشد
یک موضوع تابو است، اما معمولا افراد در مورد این موضوعات بحث نمی کنند.
بعدی! بهترین ها!!
یکشنبه 19 شهریور 1396 06:28 ب.ظ
سلام! این نوع از موضوع است، اما من نیاز به برخی از
راهنمایی از وبلاگ ایجاد شده. آیا سخت است که وبلاگ خود را راه اندازی کنید؟
من تکنیکال نیستم اما می توانم چیزها را شکل دهم
خیلی سریع من فکر می کنم که خودم را تنظیم کنم اما مطمئن نیستم
کجا شروع شد آیا شما نکات یا پیشنهادات دارید؟

با تشکر
یکشنبه 19 شهریور 1396 06:00 ب.ظ
وبلاگ بزرگ! آیا شما برای نوآوران مشتاق راهنمایی و راهنمایی دارید؟
من قصد دارم وبلاگ خود را به زودی شروع کنم، اما من کمی هستم
از دست رفته در همه چیز آیا می خواهید شروع با یک پلت فرم رایگان مانند وردپرس یا بروید
یک گزینه پرداخت می شود؟ انتخاب های زیادی وجود دارد که وجود دارد
من کاملا گیج شده ام.. هر گونه توصیه؟
خیلی ممنون!
شنبه 18 شهریور 1396 09:37 ق.ظ
نگران نباشید، می توانید مقاله خود را شگفت انگیز بگویید. وضوح برای شما
انتشار بسیار جذاب است و می توانم فکر کنم شما در این موضوع حرفه ای هستید.
خوب با اجازه شما اجازه می دهم که خوراک شما را به کلاچ تبدیل کنم
اقامت با پست آینده آماده باشید با تشکر از شما یک میلیون و لطفا نگه دارید
بالا بردن کار پاداش.
پنجشنبه 12 مرداد 1396 09:37 ب.ظ
I do accept as true with all the ideas you've presented to your post.
They are very convincing and will certainly work.
Nonetheless, the posts are very brief for newbies.
May just you please prolong them a bit from next time? Thanks for the post.
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:03 ب.ظ
I am sure this post has touched all the internet people, its really really pleasant paragraph on building up new website.
پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396 06:35 ق.ظ
You are so awesome! I do not believe I have read a single thing like
this before. So wonderful to discover someone with a few genuine thoughts on this
subject. Seriously.. thank you for starting this up.

This site is one thing that is needed on the internet, someone with a little
originality!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 06:23 ق.ظ
I've been exploring for a bit for any high-quality articles or blog posts on this sort of area .
Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this site.
Reading this information So i am happy to show that I have a very just right uncanny feeling I came upon just what I needed.
I such a lot undoubtedly will make certain to don?t omit this site and provides it
a glance on a continuing basis.
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 02:03 ب.ظ
I am really thankful to the owner of this site who has shared this enormous post at
at this place.
دوشنبه 28 فروردین 1396 02:48 ب.ظ
Thankfulness to my father who stated to me about this weblog, this blog
is genuinely amazing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :