تبلیغات
شبکه تخصصی مدیریت دانش - تأثیر مدیریت دانش در هوشمندی كسب و كار چیست؟
 
شبکه تخصصی مدیریت دانش
درباره وبلاگ


هدف اصلی تشکیل این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اموخته های مدیریت دانش است.
تلاشمان بر این است که هر چند روز یکبار یکی از موضوعات تخصصی مدیریت دانش را مورد بحث و تبادل نظر با جمعی از عزیزان و با  نظارت یکی از برجسته ترین اساتید این حوزه جناب اقای دکتر اخوان قرار دهیم.
در ضمن کسانی که تمایل دارند در شبکه تخصصی مدیریت دانش در تلگرام مرتبط با موضوع وبلاگ عضو شوند شماره خود را برای اینجانب ارسال کنند.



جمع بندی موضوع هفته در كانال مدیریت دانش به آدرس ذیل نیز قابل دسترسی می باشد:
https://telegram.me/knowledge_management

مدیر وبلاگ : مریم فیلسوفیان
مطالب اخیر



با توجه به نظرات دوستان جمع بندی نهایی توسط خانم حیدری به شرح ذیل انجام پذیرفت:

1- هوش کسب و کار (Business Intelligence) که به اختصار BI خوانده می شود، به فرآیند تبدیل داده های خام به اطلاعات کسب و کار و مدیریتی گفته می شود که به مدیران سازمان کمک می کند تا تصمیمات خود را سریعتر و بهتر اتخاذ کنند و بر اساس اطلاعات صحیح، عملکرد درست و سنجیده ای از خود نشان دهند. در حقیقت هوش سازمانی یعنی «داشتن دانشی فراگیر از همه عواملی که بر سازمان موثر است.» مانند مشتریان (جامعه و مخاطبین، ارباب‌رجوع و غیره) رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیندهای سازمانی (مالی، فروش، تولید، منابع انسانی و غیره) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می‌گذارد

از دیدگاه علمی سازمانها برای پیاده سازی هوشمندی کسب وکار (BI) نیاز به پیش نیازهایی دارند که بدون این پیش نیاز ها، سرمایه گذاری در BI بازدهی برای آنها نخواهد داشت. مهمترین پیش نیاز ها به زبان ساده بصورت زیر است :

 همراستایی استراتزیک در سازمان

 شفافیت

 هماهنگی بخش فناوری اطلاعات با بقیه سازمان

 فرهنگ استفاده از اطلاعات

 فرهنگ مهندسی تصمیم گیری

2- مدیریت دانش و هوشمندی کسب وکار و دو جز جدایی ناپذیر هسنتد ، با وجود همراستایی های متعدد ، تفاوت هایی اساسی هم دارند که با وجود این تفاوت ها ، بهرمندی یکپارچه ضروری است . از تفاوت های اصلی مدیریت دانش و هوشمندی کسب وکار ، تمرکز هوشمندی کسب و کار بر دانش صریح است ، در حالی که مدیریت دانش هم بر دانش صریح و هم بر ضمنی متمرکز است. این در حالیست که هر دو مفهوم یادگیری ، تصمیم گیری و درک را ترویج می دهند .سیستم هوشمندی کسب وکار درک کاملی از دانش برای پشنیبانی از تصمیم گیری در تمامی سطوح مدیریتی به ارمغان می آورد. ابزارهای هوشمندی کسب وکار از جمله OLAP و داده کاوی ،امکان کشف و تسهیم دانش را در محیط پیچیده ی امروزی فراهم می آورد ، لذا هوشمندی کسب و کار با تمرکز بر دانش صریح به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد کشف و تسهیم دانش و به تبع آن مدیریت دانش معرفی می شود. باتوجه به ادبیات این حوزه ، سه سناریو در مورد ارتباط هوشمندی و مدیریت دانش وجود دارد که در تصویر زیر تقدیم شده:

3- با توجه به مدل های ارائه شده برای یکپارچگی مدیریت دانش و هوشمندی کسب و کار ، اگر هوشمندی کسب وکار را ابزار بدانیم ، بطور کامل در مفهوم مدیریت دانش نهادینه شده است. از آنچا که پاشنه آشیل هوشمندی کسب و کار دانش ضمنی است و تاکید کامل آن به دانش صریح است رد آن بعنوان ابزار در دو زیر فرآیند مدیریت دانش می توان زد که توجه کامل به دانش صریح دارند ، لذا می توان هوشمندی کسب و کار اگر بعنوان یک ابزار معرفی کنیم ، ابزاری کارا برای مدیریت دانش معرفی شود.

4- تحقیقات زاهدی در سال 91 نشان داد که بهره گیری از روش طوفان فکری(اکتساب دانش) و تسهیل گر نقش مهمی در فرایند های کسب و کار دارد. همچنین بهره گیری از سییتم های خبره و نیز پنل دلفی یکی از راه کارهای اساسی در کسب و کار هوشمند تلقی می شود.

5- در مقاله زاهدی با دکتر اخوان در سال1389 بهره گیری از سرمایه دانشی خبره و نیز اشتراک دانش در سازمان به عنوان عوامل اساسی در تقویت پتانسیل کارآفرینی و کسب وکار یاد شده است.

 

6- در فصل پنجم کتاب کارآفرینی از ایده تا عمل که با همکاری دکتر اخوان و زاهدی تالیف شده انواع کسب و کار به ده گروه عمده تقسیم بندی شده از ان جمله میتوان به ایجاد اجتماعات کاری آنلاین، تهیه و ارایه سامانه های دانشی مختلف، خدمات مربوط به ایمیل جهت تبادلات دانشی و اطلاعات، چند رسانه ای یا مالتی مدیا، ایجاد خدمات تخصصی به دیگران اشاره نمود. همچنین در ادامه عوامل و متغیر های انواع کسب و کار بخصوص کسب و کار هوشمند ارایه گردیده است.

7- در تحقیق پیکالاینن در سال 2006 که بمنظور برآورد درصد موفقیت کسب و کار شرکت ها انجام گرفت، نتایج تحقیق نشان داد انتشار دانش شرکت ها و نیز حمایت از دانشگران نقش مهمی در سوداوری دارد.

8- چسبروگ و روزنبلوم در تحقیقی که در سال 2002 صورت پذیرفت بیان داستند با بهره گیری از نرم افزار متن باز (نرم افزار تبادل دانش) ضمن سودآوری برای شرکت می توان شبکه دانشی را توسعه داد.

9- کریشنا مورتی در سال 2003 تکمیل کسب وکار هوشمند را در بهره گیری از سیستم عامل لینوکس بیان کرده و ان را موجب توسعه شبکه کاربران در سراسر جهان دانسته است.

10- دامه تحقیقات در شرکت سان میکرو سیستمز و اپل در سال 2013 و 14 حاکی از آن است، بهره گیری از شبکه دانشی مشتری و نیز نظر سنجی در خصوص کارکرد سیستم های قبلی و جدید( معمولا این شرکت ها یکسری مشتری دارند که اول محصولات جدبد خود را به آنها می دهند و درصورتیکه مقبول واقع شد تولید و پخش انبوه می کنند.) را فرصتی مناسب برای توسعه محصولات جدید دانسته و آن را گامی مهم در ایجاد صنایع با تکنولوژی بالا و منعطف تلقی می کند.

11- جیمز هیگینز در سال 2008 خلاقیت را عامل مهم در اندیشه و فکر جدید معرفی کرده و آن را تبلور صریح سازی دانش ضمنی بیان نموده که منتج به ایجاد کسب و کار و تولید ثروت می شود

12- بررسی تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد که شبکه عصبی مصنوعی تاثیر زیادی در بالا بردن قدرت تسهیم دانش در سازمان های تولیدی دارد.

13- از سوی دیگر تحقیقات صورت پذیرفته بیان می دارد عامل فرهنگ سازی دانشی تاثیر بسزایی در ایجاد سرمایه مشتری داشته و موجب بالا رفتن قدرت رقابتی سازمان می گردد.

14- نلسون و همکاران در تحقیقات خود در سال 2006 حمایت مدیران ارشد از تسهیم دانش سازمانی و نیز ایجاد KMO در سازمان را یکی از ساختار های کسب و کار هوشمند تلقی نموده و نیز آن را تاثیر گذاز در ایجاد سرمایه مشتری دانسته اند.

15- از سوی دیگر تحقیقات رمضان و همکارن در سال 1394 بیان داشت که ظرفیت تولید دانش به کمک مشتری موجب ایجاد سرمایه مشتری شده و آن را عامل مهمی در وفاداری مشتری و افزایش سهم بازار دانسته اند.

16- چن و همکاران در سال 2004 و چانگ و وانگ در سال 2012 ضمن تحقیقات بر سرمایه مشتری، ایجاد و مدیریت سیستم دانشی خبره را عاملی تاثیر گذار در قابلیت خدمات مشتری و رونق کسب و کار برشمرده اند.

17- در ارتباط biوkm مدلهایی برای ترکیب این دو مفهوم ارائه شده. یکپارچگی این دو از بعد داشتن اهداف یکپارچه در وهله اول تصمیم سازی،تسهیل تصمیم گیری مناسب تر در زمان کوتاهتر و تبدیل دانش صریح به خرد مدنظر است.

18- در ادامه تحقیقات می توان بیان نمود که طراحی فرایند های دانشی با رویکرد تجاری یا درخت دانشی تجاری سازمان یکی از روش های رسیدن به این مدل تلقی می شود.

 

19- خروجی یک سیستم مبتنی بر biاغلب خروجی هایی شامل داشبردهای مدیریتی و تصمیم ساز دارند که اگر بتوان با دانش خبرگان در یک سیستم ترکیب کرد قطعا تصمیم سازی با ریسک پایین تری انجام می شود. البته به نظر میرسد قبل از سیستم نقشه دانشی و مدل ترکیبی احصا شود. علاوه بر تحلیل اطلاعات، تحلیل فرهنگ و رفتار سازمانی نیز در کسب هوش سازمانی موثر است.

20- در مکنیزم هایی که با تیپ شخصیتی درون گرا هستند، پرسش نامه و مصاحبه های دانشی چندان مناسب نبوده و بهتر است از روش هایی همچون مشاهده و فیلم برداری و نیز استفاده از تسهیل گر ابتدا دانش بطور مناسب و درخور احصا گردیده سپس با روش bsc در مرحله یادگیری مدل اعمال گردد. در ادامه بهبود فرایند ها و در نتیجه استراتژی مالی شرکت یا سازمان می تواند نوعی استراتژی دانشی کسب و کار و فروش را ایجاد نماید.

21- تحلیل رفتار سازمانی و حرکت سازمان از مرز بلوغ فعلی به مرتبه بهبود امر مهمی است که مغفول مانده است

22- یکی از گام های نخست وجود مدیریت دانش در سازمان یا نهادینه کردن ان ، سنجش بلوغ دانشی سازمان و در درجه اول فرهنگ سازمانی است . این درتمامی سازمان ها عمومیت دارد. تازمانیکه فرهنگ در یک سازمان خاصه فرهنگ دانشی جا نیفته و افراد نخوان اون رو بکار بگیرن سایر اقدامات کم اثر تر خواهد بود.

23- زیرساخت فرهنگی برای:

 تولید مستمر

 تسهیم مستمر

 بازسازی مستمر دانش

24- درست شدن فرهنگ باید بصورت مرحله ای باشه. یعنی تاثیرات اقدام به مدیریت دانش دفعتا وارد سازمان نمیشه و باید مرحله ای اقدام کرد و از سیاست های رقابتی بین کارکنان نیز استفاده کرد.

25- تحقیق لارسن و سالتر در سال 2006، کوهلباچر در 2008 در مورد مدیریت دانش مشتری اشاره می کنند که براب توسعه محصولات جدید و نوآوری سازمان ها علاوه بر دانش درون سازمانی باید از دانش خارجی از قبیل مشتریان، تامین کنندگان، شرکابهره گیری نمایند.

26- همچنین در تحقیقی دبگر کوهن و لویندال نیزضمن تاکید بر منابع دانشی خارجی آن را ابزار تعدیل کننده برای قابلیت های نوآوری سازمانی تلقی نموده اند.

27- همچنین تحقیقاتزاهدی و دکتر اخوان نشان داد که بهره گیری از سرمایه دانشی و فکری در سازمان(اعم از داخل و خارج) موجب ایجاد تسهیم دانشی گردیده که بر عملکرد تجاری می گردد. علاوه بر آن استفاده از ابزارهایی همچون پرسش نامه و plsروش تحلیل آماری برای آن پیشنهاد شده است.

28- برخی از تاثیرات مدیریت دانش بر حوزه کلی هوشمندی کسب و کار بطور کلی اینا باشه:

تسهیم نوعی هوشمندی میان کارکنان در جهت فهم اینکه چجوری میشه وظایف مهم خود را برای پیشبرد سازمان انجام داد و این شاید به سبک یا فرهنگ رهبری برمیگرده.

 تبدیل سازمان به یک سازمان دانش بنیان به واسطه مبادله دانش صریح و ضمن میان صنعت و مشتری

 کسب و حفظ مزیتهای رقابتی سازمان به واسطه تولید و انتقال دانش

 کمک به ارتقا رضایت مشتری

 افزایش حاشیه سود رو

 ارتقای کیفیت کار، کارایی سازمانی و بهینه سازی تصمیم سازی، به روز شدن تصمیم گیری

ساسا در ارتباط با مدیریت دانش هوشمندی کسب و کار به ابزارهای نیاز داره که باعث توانمندشدن سازمان در درک محیط داخلی و خارجی خود بشه. این هدف از طریق اکتساب، تطبیق، تحلیل، تفسیر و استفاده از اطلاعات صورت می پذیره.

29- اساسا در ارتباط با مدیریت دانش هوشمندی کسب و کار به ابزارهای نیاز داره که باعث توانمندشدن سازمان در درک محیط داخلی و خارجی خود بشه. این هدف از طریق اکتساب، تطبیق، تحلیل، تفسیر و استفاده از اطلاعات صورت می پذیره.

30- برای هوشمندی کسب و کار میشه دو گونه ابزار در نظر گرفت:

1- ابزارهایی برای کار با داده های انبوه عملیاتی و استخراج اطلاعات مورد نیاز کسب و کار مثل سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری

2- ابزارهای هوشمندی رقابتی با هدف گرداوری و تحلیل نظاممند اطلاعات از محیط رقابتی برای کمک به تصمیم گیری سازمانی

31- با تکنیکهای شبکه عصبی مثل SOM می¬توان برای بهبود تصمیمگری بهره گرفت. در این راستا نیاز به کشف برخی از کامیونیتی های موجود در منابع ملی مثل وب وجود دارد. نیاز به راههایی برای دستیابی و جستجو در اطلاعات مرتبط و مورد نیاز وجود دارد. میتوان نگاشتی از داده ها بر اساس گریدهای(Grids) دوبعدی بدست اورد. از این تکنیک می تنوا برای خوشه بندی مفاهیم بهره گرفت. توصیفگرهایی که به عنوان مفاهیم بصورت دستی نمایه میشوند ، می توان یک نگاشت معنایی مرتبط دهنده مفاهیم با یکدیگر ایجاد کرد.

32- در مقاله ای که زاهدی به همکاری دوستان به چاپ رسانده نقش ساختار سازمانی و فرهنگ بر رفتار تسهیم دانش با روبکرد شبکه عصبی مورد بررسی قرار داده است. نتایج تحقیق نشان داده پراکندگی سازمانی تاثیر بسزایی در فرهنگ داشته و نیز موجب کندی مشارکت کارکنان در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری سازمانی می شود. همچنین وجود تیم های کاری در سازمان و نیز روابط خوب کاری و محیط سازمانی مطلوب عاملی اساسی در تسهیم دانش بشمار می اید. از سوی دیگر بهره گیری از مشوقین کسب و کار موجب ایجاد و نیز توسعه رفتار نوآورانه در فرایند دانشی و سوداوری سازمان های تحقیقاتی و بویژه تولیدی می باشد.

33- km برای bi و bi برای km ، 33-در واقع ترکیب این دو برای انچه ما می خواهیم ، یکی از ویژگیهای کسب کا ر هوشمند این است که به مدیران در تصمیم گیری ها کمک می کند، بطوریکه مدیران را قادر می سازد که زمان مورد نیاز برای جمع اوری همه اطلاعات مرتبط یا کسب و کارشان را به حداقل برسانند و ابزار تجزیه تحلیل را برای تحلیل تصمیمات و مقایسه و اتخاذ یک تصمیم هوشمند را فراهم نماید، خوشه بندی اطلاعات می تواند کمک کند(clustering) .....

34- همچنین روش تحلیل حساسیت در شبکه عصبی بمنظور رتبه بندی اینکه کدام متغیر ورودی بیشترین تاثیر را دارند مختلف بوده و می توانید از مدل یا او و همکاران 2003، 2008، 2013 استفاده نمود.

35- از تکنیکهای که می توان در این حوزه استفاده کرد که در نهایت نه تنها به مدیران کمک می کند برای تصمیم گیری در پیدایش دانش جدید می تواند نقش اساسی ایجاد نمایید که این موارد داده کاوی می باشد :

36- شناسای خوشه ها ، تحلیل پیوندها ، شبکه های عصبی و الگوریتم های ژنتیک ، تحلیل سبد خرید ، پروفایل سازی رفتاری ، طبقه بندی ، پیشبینی .

 

37- یکی دیگر از مواردی که در BI با ان توجه ویژه می شود و نقش مهمی در مدیریت دانش دارد ( دو طرفه ) بحث personalized advertising یا همان تبلیغات شخصی سازی می باشد که بطور هوشمند می تواند بر اساس تحلیل و مواردی که در بالا گفته شد برای کسب و کار بسیار مفید واقع شود و تبلیغات هدفمند و برای فرد یا افراد ارسال نماید.

38- نقش فناوری اطلاعات در حوزه کسب کار هوشمند بسیار مهم می باشد ، در واقع در طراحی ابزارها برای کمک به هوشمند سازی کسب و کار باید به ان توجه داشت بحث انتخاب درست داده ها و پیش پردازش و ایجاد الگو مناسب برای تحلیل محتوا و اگر چند سطح بالا برویم به سمتی که یادگیری ماشین را داشته باشیم می تواند در تصمیمات مدیران در کسب کارشان نقش مهمی بازی نمایید ، یکی از این نمونه ها می توان به بورس اشاره نمود ....

39- پس مدیریت دانش چه قبل و چه بعد از پیاده سازی ابزارها برای کسب و کار هوشمند می تواند بسیار مهم واقع شود .... قبل برای انچه می خواهیم برسیم ، و بعد برای توسعه مستمر ، این مستمر بودن مدیریت دانش بسیار مهم می باشد دریک کسب و کار هوشمند ، زیرا همه عوامل تاثیر گذار در مدیریت دانش و کسب و کار هوشمند بر روی هم تاثیر گذار هستن ، به عبارتی با تغییرات بروی هر کدام می تواند دیگری را تحت تاثیر قرار دهد ، ...

40- برای ایجاد یک کسب و کار هوشمند باید بدانیم به چیزی می خواهیم دسترسی پیدا کنیم و برای این کسب و کار چه منابعی لازم داریم به چه تخصص های از نظر دانش ( فنی ، اقتصادی ، تبلیغاتی ،شناخت بازار ، رفتاری ...،) همه این ها می تواند در ارکان اصلی km قرار گیرد برای اجرای کردن bi, از طراحی و تولید ابزارها برای این کسب وکار ، و حتی در روند کسب و کار هوشمند ، به عنوان مثال استفاده OLAPها و در نهایت توصیف description , که در انتشار دانش جدید در روند کسب و کار کمک می کند ، اماااا چرا چرخه ؟ با توجه به روشد سریع تکنولوژی و همچنین پیامدهای سیاسی اقتصادی در دنیا که می تواند تاثییر مستقیم در کسب و کار داشته باشد ، km , می تواند در تمام زمینه های مرتبط با ان کسب وکار جمع اوری دانش های جدید را مدیریت نمایید و این باید مستمر باشد تا کسب وکار همیشه با اخرین دانش روبه جلو حرکت نمایید ، و چرا کسب و کار هوشمند برای km ؟؟؟ نیازهای جدید مشتریان می تواند در کسب و کار تبدیل به دانش جدید برای مرتفع کردن ان نیاز باشد .... در خیلی از مواقع CKM می تواند با ایجاد کسب و کار جدید کمک کند ، ..

41- یکی از اصولی که می تواند قبل از شروع به bi کمک کنه شبیه سازی عملیات کسب و کار می باشد ، این شبیه سازی به کمک km ، می تواند در پیشبینی انچه در bi رخ می دهد کمک کند . برای این شبیه سازی می توان از الگوریتم¬های ژنتیک و شبکه عصبی کمک گرفت.

42- کلیه الگوریتمهای متاهیوریستیک و همچنین تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره هوشمندانه مانند ER و.. میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.

43- شاخص های هوشمندی در هر کسب و کار متفاوت می باشد، بر اساس استراتژی و عملکرد سازمان شاخص های هوشمندی در نظر گرفته می شود ، اما بطور کلی می توان از ویژگیهای ماند خاص بودن ، قابل اندازگیری ، تجزیه تحلیل ، دست یافتنی ، .... برای تعیین کردن شاخص ها برای هوشمند بودن استفاده نمود ،که این خود مقوله جالب داره که می توان باز نمود.

44- در ارتباط با یکپارچه سازی BIو KM مقالاتی ارایه شده است که در جهت بهبود یادگیری سازمان و تصمیم گیری اثربخش است و اثربخش بودن BI بابستی بر مبنای دانش موجود در سازمان صورت گیرد. مدلهای مختلفی در ازتباط با یکپارچه سازی BI و KM ارایه شده است. برا ی نمونه Mahotra در سال 2005 در سطح مفهومی مدل یکپارچه سازی KM وBI برای پردازش اطلاعات ساختاریافته روتین پیشنهاد داده نه اطلاعات غیر ساختاریافته و white در سال 2005 فلوچارتی را ارائه داد که در آن KM , BI برای تصمیم گیری مورد استفاده قرار میگیرد. فلوچارت تعامل بین knowledge workers را برای اجتماعی سازی نمایش میدهد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 18 خرداد 1398 01:03 ق.ظ

certainly like your web-site however you have to take a look at the spelling on several of your posts. Several of them are rife with spelling problems and I find it very bothersome to inform the reality then again I will certainly come back again.
شنبه 25 شهریور 1396 06:55 ب.ظ
Good way of describing, and pleasant article to obtain data on the topic of my presentation subject, which
i am going to deliver in university.
دوشنبه 13 شهریور 1396 06:15 ب.ظ
For newest news you have to visit world-wide-web and on the web I found this site as a most excellent web site
for most up-to-date updates.
دوشنبه 13 شهریور 1396 03:29 ق.ظ
Hi there, just became aware of your blog through Google,
and found that it is truly informative. I am gonna watch out for brussels.
I will appreciate if you continue this in future. A
lot of people will be benefited from your writing. Cheers!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:18 ق.ظ
Highly energetic post, I loved that a lot. Will there be a
part 2?
شنبه 19 فروردین 1396 01:48 ب.ظ
magnificent points altogether, you simply received
a new reader. What could you suggest about your publish that you made
some days ago? Any certain?
چهارشنبه 4 آذر 1394 02:30 ب.ظ
tehran novin host

host mizbani website shoma
tabdil weblog be site
ba kamtarin hazine
damane .IR raygan
ghaleb delkhah shoma

http://tnhost.biz/potal
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :