شبکه تخصصی مدیریت دانش
درباره وبلاگ


هدف اصلی تشکیل این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اموخته های مدیریت دانش است.
تلاشمان بر این است که هر چند روز یکبار یکی از موضوعات تخصصی مدیریت دانش را مورد بحث و تبادل نظر با جمعی از عزیزان و با  نظارت یکی از برجسته ترین اساتید این حوزه جناب اقای دکتر اخوان قرار دهیم.
در ضمن کسانی که تمایل دارند در شبکه تخصصی مدیریت دانش در تلگرام مرتبط با موضوع وبلاگ عضو شوند شماره خود را برای اینجانب ارسال کنند.



جمع بندی موضوع هفته در كانال مدیریت دانش به آدرس ذیل نیز قابل دسترسی می باشد:
https://telegram.me/knowledge_management

مدیر وبلاگ : مریم فیلسوفیان
مطالب اخیر




با توجه به نظرات دوستان جمع بندی نهایی توسط خانم مهندس مریم فیلسوفیان به شرح ذیل انجام پذیرفت:
 

برای جلب حمایت مدیران می‌توان راهکارهای مختلفی ارائه داد از جمله:

۱_ توجیه مدیران در خصوص پیاده‌سازی مدیریت دانش، به ویژه دستیابی به مزایای اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده در سازمان، از طریق بیان مثال‌های واقعی و عینی.

۲_ قرار گرفتن میزان حمایت و پایبندی مدیران به استقرار مدیریت دانش به عنوان یک آیتم یا فاکتور در ارزیابی عملکرد مدیران.

۳_ طراحی نشان و جایزه سالانه مدیریت دانش ویژه مدیران، توسط سازمان‌های ذیربط و اعطای آن به مدیران برتر در زمینه حمایت از استقرار مدیریت دانش در سازمان مربوطه.

۴_ فرهنگ‌سازی در سازمان‌ها از طریق آموزش، به گونه‌ای که بحث مدیریت دانش به عنوان یک مطالبه عمومی در سازمان، مدیران را مجاب به حمایت نماید.

۵_ تنظیم نظام‌نامه و  دستورالعمل‌های دقیق در خصوص استقرار و استمرار مدیریت دانش در سازمان به گونه‌ای که نقش‌های افراد به ویژه مدیران در آن کاملا روشن و شفاف آمده باشد.

6_ کم کردن دغدغه های مدیران ارشد برای لمس شیرینی مدیریت دانش

7_ استفاده از دانش سازمانی برای کاهش هزینه های سازمان، مثلا استفاده از دانش خبرگان در بحث مهندسی ارزش پروژه ها

8_ درک و لمس واضح مدیریت از کاربرد مدیریت دانش در حل مسائل سازمانی

9_ تحریک مدیریت ارشد سازمان با توجه به انگیزه های مدیریت جهت افزایش بهره وری و رقابت پذیری بیشتر،  خود بخود محرک سازمان برای حرکت به سمت استفاده از قابلیت های مدیریت دانش خواهد بود.

10_ تصویب قانون دولت بر مبنای تخفیف مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان که که برخی از مدیران را به سمت مدیریت دانش و مباحث آن جلب می کند.

11_ زدودن این اشتباه از مدیران که مدیریت دانش مقوله ای لوکس، ویترینی و نمایشی است.

12_ مدیریت دانش در صورتیکه اثربخشی شفاف شود به باور میرسد.

13_ هر تحول سازمانی احتیاج به یك وكیل مدافع خوب دارد، پس دفاع خوب می تواند گام مهمی در این راه باشد. مدافعین وپیاده سازان مدیریت دانش باید حتما سابقه اجرای داشته باشند.حداقل بعنوان یك مدیر میانی در سازمان فعالیت كرده باشند تا باروابط سازمانی تصمیم گیری ها .فرهنگ سازمان.روابط رسمی وغیر رسمی سازمان و...اشنا باشند

14_ وقتی از ارزشهای مدیریت دانش در سازمان صحبت میكنیم باید این ارزش برای مدیریت قابل لمس باشد،وقتی این اتفاق می افتد كه متناسب با كسب وكار سازمان بتوانیم هزینه منفعت کرد و به مدیریت ان را نشان داد.

15_ مدیریت دانش نباید با نام مدیریت دانش در سازمان معرفی شود. بسیاری اقدامات می توان انجام داد که نتیجه اش ارتقاء در دانش سازمان است ولی با نام های دیگر صورت گرفته است.

16_ انجام مهندسی ارزش و یا مهندسی مجدد فرآیندها و یا معماری سازمانی همگی در ارتقاء دانش سازمان موثرند. شناسایی نقاط گرد و خاکی سازمان و یا شناسایی گلوگاه ها نیز می تواند فرصت خوبی برای انجام پروژه مدیریت دانش باشد.

17_ فرهنگ سازی در بین مدیران و آموزش و توجیه آنها در این خصوص. این گام یکی از مشکل ترین مراحل در مرحله اقدام و عمل می باشد.

18_ مشاهده در عمل. مدیران را در طی دوره های مختلف با سازمان ها یا نهادهایی که ضرورت مدیریت دانش را درک کرده و مقدمات آن را در سازمان فراهم نموده اند، آشنا سازیم.

19_ ایجاد محیط آشوب. این کار معمولا به حالت شبیه سازی صورت می پذیرد و نبود مدیریت دانش در سازمان با استفاده از ابزارهایی همچون سناریو نویسی و آینده نگاری انجام می شود.

20_  مشارکت فعال در مراحل مختلف فرایند های مرتبط با مدیریت دانش، سنجش عملکرد دانشی افراد در سیستم های ارزیابی عملکرد، ارتقا، پاداش، تشویق و توبیخ ، ارزیابی عملکرد دانشی واحدها در هر دوره و متناسب با موقعیت و شرایط هر سازمان

21_ دستورالعمل اجرایی از طرف مدیریت کلان کشور جهت پیاده سازی معماری سازمانی است به شرط آنکه نهاد پیگیری وجود داشته باشد و یک عزم راسخ از بالا موجود باشد.

22_  در لایه های کارشناسی و مدیریت میانی احساس نیاز می شود و به مقامات ارشد انعکاس داده شود.

23_ نظربه های مختلف نشان میدهد که فراموشی سازمانی عامل مهمی در کسب دانش مفید است.

24_ با افزایش ارتباط بین دانشگاه و شرکت ها شاید بتوان مدیران را با مفاهیم دانشگاهی آشنا کرد.

25_ تعریف یک استراتژی بلند مدت توسط گروه فناوری اطلاعات سازمان که بتوان در دراز مدت سازمان را متحول کرد و نظر مدیریت را جلب کرد.

26_ سنجش شرایط و درجه و سطح و بلوغ سازمان برای متقاعد کردن مدیران بسیار اهمیت دارد.

27_ هم راستا کردن فعالیت ها و خروجی های مدیریت دانش با استراتژی و اولویت های سازمانی که با استفاده از تکنیک ها و ابزارها بتوان ضمن رفع خلا ها خروجی ها و اعتماد مدیران ارشد را جلب کرد.

28_ ایجاد فضای رقابتی بین مدیران ارشد سازمانها در خصوص مدیریت دانش

29_ تعریف پروژه ها به اندازه های کوچک و با دستاوردهای معین تا با برنامه های کوتاه مدت و برشمردن مزایای ان ها مدیران را تشویق به انجام کارهای به هم پیوسته نمود.

30_شکستن پروژه های مدیریت دانش شامل چند عنوان به هم پیوسته و یکپارچه ولی با نتایج مجزا و قابل لمس

31_ دسته اول مدیرانی هستند که می‌دانند عمر مدیریت آنها کوتاه است. اگر به‌دنبال حمایت چنین مدیری هستید، چاره‌ای ندارید جز اینکه نقشة‌ راه استقرار خود را به مراحل کوتاه تقسیم کنید به ‌گونه‌ای که در مقاطع زمانی کوتاه، بتوانید در کنار کار اصلی خود برای مدیر دستاوردی بسازید که مدیریت دانش را هم به‌عنوان بخشی از سبد افتخارات خود ببیند و از اقدامات شما حمایت کند. در این شرایط به شرط داشتن یک نقشة مسیر درست و به شرط آنکه بقای خودتان در سازمان وابسته به یک مدیر نباشد،‌ احتمال موفقیت البته در بلند مدت وجود دارد و حمایت مدیران مقطعی را هم همراه خواهید داشت.

دستة‌ دوم مدیرانی هستند که می‌دانند عمر مدیریت آنها طولانی (بیش از 5 سال) است. در این شرایط کار دشواری را پیش‌رو دارید. چون باید پیش از هر کاری تفکر راهبردی مدیر را بخوانید و بدانید می‌خواهد سازمان را به‌ کدام مسیر ببرد. به عبارت دیگر راهبردهای سازمانی مدیر را شناسایی کنید. اگر این کار را خوب انجام دهید،‌ با موج سواری برای تفکرات راهبردی مدیر به‌گونه‌ای که برنامة خود را همراستا با برنامه‌های مدیر تنظیم کنید و با ادبیات راهبردی او سخن بگویید، احتمال جلب حمایت او را خواهید داشت. در اینجا باید توجیه کنید که برنامة شما تا چه اندازه مسیر او را در دستیابی به اهدافش کوتاه خواهد کرد.

32_ مدیریت دانش در سازمان ها به صورت ابر پروژه با عنوان "مدیریت دانش" با بودجه بالا و زمان طولانی تعریف نشود بلکه راهکارهای مدیریت دانش به صورت مشخص و مقطعی در سازمان تعریف گردد.

33_ ابتکار عمل های مدیریت دانش می توانند به صورت نقطه ای دارای اثرات بسیار مثبت و وسیعی باشند، از طریق نتایج بدست آمده، کم کم مدیران نیز با مدیریت دانش بیشتر آشنا میگردند.

34_ شاید با برجسته کردن نتایج مدیریت دانش بتوان در ذهن مدیران ارشد سازمان ها انگیزه ای ایجاد کرد.  این نتایج باید در زمان کوتاه تا میان مدت خود را نشان دهند و منفعت نتایج کمی گردند.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات