تبلیغات
شبکه تخصصی مدیریت دانش - چرا افراد دانش خود را به اشتراک نمی گذارند؟
 
شبکه تخصصی مدیریت دانش
درباره وبلاگ


هدف اصلی تشکیل این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اموخته های مدیریت دانش است.
تلاشمان بر این است که هر چند روز یکبار یکی از موضوعات تخصصی مدیریت دانش را مورد بحث و تبادل نظر با جمعی از عزیزان و با  نظارت یکی از برجسته ترین اساتید این حوزه جناب اقای دکتر اخوان قرار دهیم.
در ضمن کسانی که تمایل دارند در شبکه تخصصی مدیریت دانش در تلگرام مرتبط با موضوع وبلاگ عضو شوند شماره خود را برای اینجانب ارسال کنند.



جمع بندی موضوع هفته در كانال مدیریت دانش به آدرس ذیل نیز قابل دسترسی می باشد:
https://telegram.me/knowledge_management

مدیر وبلاگ : مریم فیلسوفیان
مطالب اخیر
نظرات دوستان:
_ ترس از دست دادن موقعیت شغلی ( سجاد شیخها)

_ هرفردی با فرهنگ جامعه ای که در آن رشد نموده وارد سازمان می شود. لذا تغییر برای ترس از دست دادن یا ... نیاز به فرهنگ سازی از متن جامعه را می طلبد که به اشکال گوناگون این فرهنگ در سازمان بروز می کند و  به یک حرکت ملی نیز نیاز دارد.(بیتا انصافیان)

_ شاخص های ارزیابی نا مناسب،عدم وجود انگیزه، سیستم انگیزشی محیط(مولود محرابیان)

_ احساس قدرت با داشتن دانش و ترس از دست دادن این حس و جایگاه مناسب فعلی با به اشتراک گذاشتن دانش و تکیه بر این باور که دانش قدرت است در حالی که می دانیم اشتراک دانش قدرت است.(منا بتوئی)

_ عدم شکل گیری تفکر متناسب با مدیریت دانش که برای سازمانهای ایرانی ارزش افرین باشد ، هنوز بعد از کم و بیش یک دهه ما به یک مدل ذهنی درست نرسیده ایم و نگرانی من این است که مدیریت دانش هم مثل بسیاری از موضوعات در ایران عاقبت به خیر نشود. (امید متولیان)

_ ضعف در رعایت حقوق مالکیت معنوی چه در سطح سازمان، چه کشور و حتی در سطح فردی و
ترس از تک بعدی شدن فرد در سازمان(عطیه بورونی)

_برای اشتراک دانش باید موارد
زیر را باید مد نظر داشته باشیم:
1. تمایل به اشتراک دانش: شخص ذاتا متمایل به اشتراک دانش باشد، بعضی افراد بنا به هر دلیلی تمایلی برای به اشتراک گذاری دانش خود ندارند، پس مرحله اول تمایل شخص است.
2.  قصد اشتراک دانش: فرد متمایل در موقعیتی قرار می گیرد که دانش خود را به اشتراک بگذارد و قصد یا نیت چنین کاری را می کند، در این مرحله هنوز اشتراک صورت نپذیرفته...
 3. رفتار اشتراک دانش: با مهیا بودن شرایط، فعل اشتراک از شخص صادر می شود و در این مرحله شاهد بروز رفتار اشتراک خواهیم بود.
 (دکتر پیمان اخوان)

_ سطحی بودن دانش و راکد ماندن آن، تا وقتی که فردی دانشش را نشر نداده به واسطه شخصیتی که برای خود ایجاد کرده می تواند با رقبا رقابت کند ولی وقتی دانشش را منتشر کرد چیزی برای برتری طلبی ندارد مگر آنکه انگیزه کسب دانشی جدید داشته باشد. (هاجر عطاران)

_ بیشترین مانع اشتراک دانش به تمایل انجام آن بر می گرده وافراد غالبا تمایلی به این کار ندارند، ترس از دست دان یا متزلزل شدن موقعیت سازمانی وعدم بروزرسانی دانش افراد در حوزه تخصصی انها یعنی اگر هر فرد در حوزه کاری اش دایما در حال توسعه و بروز رسانی دانشش باشد تمایل بیشتری برای اشتراک گذاری خواهد داشت.(حمیدرضا نائینی)

_عدم وجود  تمایل دوطرفه برای اشتراک دانش، وجود بستر مناسب و نظام انگیزشی متناسب با ویژگی های روانشناختی وشخصیتی افراد.(ندا اقبالی)
_ ترس از دست دادن قدرت دانش و عدم اعتماد و اطمینان به سازمان ، هنجارهای ذهنی افراد، عدم پیش بینی  روابط متقابل افراد،ادراک افزایش شهرت، عدم وجود پاداش مورد انتظار، عدم وجود cop،عدم وجود  تعهد سازمانی نسبت به افراد(مریم فیلسوفیان)

_ 1. دانش قدرت است، پس چرا باید قدرت را در اختیار دیگران بگذاریم؟
 2. غرور افراد باعث عدم مشارکت افراد و پرسیدن سوال می شود.
 3. عدم درک صحیح از اهمیت دانش برای دیگران، شاید هم درک صحیح داریم و برای ما مهم نیست که دیگران در سازمان به چه دانشی نیاز دارند تا کارشان بهتر صورت پذیرد مخصوصا در سازمانهای بزرگ.
4. نبود اعتماد بین همکاران و مدیران
5. زمان مناسب برای اشتراک دانش وجود ندارد.
 6. نبود ابزار مناسب، در خیلی از سازمانها پورتال مدیریت دانش وجود ندارد.
 7. نبود مابه ازا
8. شبکه های دانش، اجماعات کاری، شبکه اجتماعات تخصصی،  باعث ایجاد و اشتراک دانش به صورت هدفمند می شود. (روزبه حسام امیری)

_ ندانستن ارزش دانش توسط فرد دریافت کننده دانش (فرنوش رشادی)

_بدیهی  بودن و نهادینه شدن ان دانش در فرد(رضا مصفا)

_ نداشتن قدرت بیان خوب و ترس از عدم فن بیان خوب (یاسمن ایدلخانی)

_ احساس بازندگی و از دست دادن رتبه اول ،
اطمینان از اینکه زیر سوال نمی روم، ترس از پاسخگویی، ترس از همسطح شدن با کارکنان از لحاظ رتبه کاری، عدم وجود cop(ساناز ایمانی)

_ ترس از دست دادن شهرت یا اعتبار(حسینی سرخوش)

_ سیاست های سازمان، ترس افراد از کنار گذاشته شدن (افروز فتاحی)

_نبود زیرساخت و سیستم مناسب برای اشتراک گذاری دانش، عدم بررسی بازخورد اشتراک دانش (فرزین پورتیمور)

_ عدم اشتراک با این نیت که موقعیت فرد دارنده ان دانش به خطر نیافتد،بسیاری از افراد تجربه و دانش خود را ابزار توانمندی و حفظ موقعیت خود می دانند، عدم وجود سیستم مدیریت دانش، data mining (شیراوژن)

و...

با توجه به نظرات دوستان جمع بندی نهایی توسط دکتر اخوان به شرح ذیل انجام پذیرفت:

1. عدم وجود اعتماد

2. عدم وجود امنیت شغلی

3. فرهنگ سازمانی

4. افراد نمی دانند دانشی که دارند چقدر ارزش دارد

5.افراد راههای اشتراک دانش را بلد نیستند

6. افراد احساس می کنند که با اشتراک دانش مهمترین دارایی خود را از دست می دهند

7. تجربه های اشتراک قبلی یک بازی دو سر باخت را برای انها رقم زده است

8. مکانیزم انگیزشی مناسبی در سازمان برای افراد وجود ندارد

9. نبود سیستم و زیر ساخت مناسب برای اشتراک گذاری دانش

10. ترس از اینکه بواسطه آگاهی مدیریت ارشد از دانشی نزد فرد موجود است باعث شود توقع کاری بیشتری از او داشته باشند

11. گاهی خود افراد واقعا نمی دانند چه دانشی دارند

12. افراد زمان کافی برای اشتراک گذاری دانش ندارند و سازمانها باید برای این کار به پرسنل وقت بدهند

13.ترس همسطح شدن از لحاظ رتبه کاری

14. ویژگی های شخصیتی فرد(تمایل فردی جهت اشتراک با توجه به ویژگی های رفتاری)

15. ضعف در رعایت حقوق مالکیت معنوی

16. عدم وجود محیط مناسب برای اشتراک دانش

17.
ترس از دست دادن شهرت یا اعتبار

 







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 07:40 ب.ظ
I believe that is among the such a lot vital info for me.
And i am glad studying your article. But wanna observation on few basic issues, The website taste is wonderful,
the articles is actually great : D. Excellent task, cheers
یکشنبه 11 تیر 1396 11:55 ق.ظ
Hi, after reading this amazing article i am also cheerful to
share my knowledge here with mates.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :