تبلیغات
شبکه تخصصی مدیریت دانش - همه ساله در كشور نمایشگاههای بسیاری در حوزه های مختلف علم و فناوری برگزار می گردد. برای جمع آوری، سازماندهی، اشتراک و بکارگیری دانشهای عرضه شده توسط موسسات و شركتها و بعبارت بهتر مدیریت دانش این نمایشگاهها چه باید كرد؟
 
شبکه تخصصی مدیریت دانش
درباره وبلاگ


هدف اصلی تشکیل این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اموخته های مدیریت دانش است.
تلاشمان بر این است که هر چند روز یکبار یکی از موضوعات تخصصی مدیریت دانش را مورد بحث و تبادل نظر با جمعی از عزیزان و با  نظارت یکی از برجسته ترین اساتید این حوزه جناب اقای دکتر اخوان قرار دهیم.
در ضمن کسانی که تمایل دارند در شبکه تخصصی مدیریت دانش در تلگرام مرتبط با موضوع وبلاگ عضو شوند شماره خود را برای اینجانب ارسال کنند.



جمع بندی موضوع هفته در كانال مدیریت دانش به آدرس ذیل نیز قابل دسترسی می باشد:
https://telegram.me/knowledge_management

مدیر وبلاگ : مریم فیلسوفیان
مطالب اخیر


نظرات دوستان:

_1.درخواست مستندات و تجربیات شركت ها در مورد یافته هایشان در آن حوزه 2. جمع آوری این تجربیات و اطلاعات 3. تجزیه و تحلیل اطلاعات كسب شده و فرآیند پرسش و پاسخ از شركت های شركت كننده 4. ارائه نتایج و دستاوردها از نمایشگاه ها در پایان نمایشگاه به تمامی شركت كنندگان به صورت بروشور 5. چاپ دستاوردها و دانش ذخیره شده در نمایشگاه های پیشین و ارائه آن به شركت های شركت كننده قبل از ورود به نمایشگاه  6.عوامل انگیزشی برای ترغیب شركت ها برای اشتراك دانش سازمانی شان 7.. نقش تبلیغات برای انگیزش بازدیدكنندگان برای پركردن نظرسنجی و یافته هایشان از نمایشگاه 8. ملزم كردن شركت cop ها و متخصصین سازمان برای به اشتراك گذاری دانش( البته نقش عوامل انگیزشی برای به اشتراك گذاری دانش موثر است) 9.استفاده از تكنیك های ارتباطی و شناخت تیپولوژی شخصیتی برای اكتساب دانش 10.در نمایشگاه های بین المللی نقش شناخت فرهنگ كشور شركت كننده برای اكتساب دانش نیز موثر می باشد.(سانازایمانی(

_ مهمترین ،مهمترین،مهمترین دستاورد نمایشگاهها شناسایی متخصصین و خبرگان در حوزه علم و فناوری مورد نظر )داوود محمدزاده(

_ چنانچه پورتال جامعی برای ثبت نام تمامی شرکت ها و موسسات برای شرکت در نمایشگاه ها ایجاد شود و رزومه و سوابق همه یکبار وارد شود و به تناسب بروزرسانی گردد و امکان درج تجربیات هم فراهم باشد شرایط مناسب محقق می شود. اتاق های فکر هم می تواند بصورت انجمن های تخصصی در پورتال ایجاد شود تا اطلاعات گفتگوها ثبت و قابل جستجو و بازیابی و تحلیل باشد. می توان یک بانک ایده و در مرحله بعدی یک بازار ایده در پورتال جامع نیز ایجاد نمود که تعاملات لازم بین افراد مختلف شکل گیرد و برای افزایش انگیزه هم می توان به اعضا به میزان برقراری تعاملات و ثبت دانش تخصصی و.... امتیاز داد و به نسبت امتیاز شرایط برخورداری ایشان را از امتیازات ویژه فراهم نمود.(علی پیروزی)

_ بهتر است کنار نمایشگاه اتاقهای فکر یا اتاق ایده پردازی بین نخبگان آن حوزه برگزار شود و در مورد مسایل مطرح مباحثه شود -طوفان فکری و انتشار کتاب، مستندسازی تجربیات برای هر نمایشگاه (مولود محرابیان)

_ وجود یک تیم در کنار برگزار کنندگان نمایشگاههای علم و فناوری که بتواند اسپانسرهای مناسب با ایده های هر گروه تحقیقاتی را متناسب با میزان سرمایه مورد نیاز و نوع ایده ارائه شده به افراد پژوهشگر معرفی کرده و یک لینک ارتباطی مناسب را بین هزینه اولیه برای گسترش علم و کاربرد ان به صورت گسترده فراهم آورد. در حقیقت اعضای تیم بایستی در حیطه علوم مختلف اطلاعات کافی را داشته باشند و از طرفی بتوانند آن را در شبکه های مجازی و یا ارگانهای حقیقی و حقوقی برای یافتن افراد علاقه مند جهت پردازش و تکمیل ایده ها، ارائه کنند که در نتیجه این امر دانش به خودی خود به مرحله اجرا در امده و در سطح جامعه منتشر می گردد.
 تشکیل گروه های ساماندهی اطلاعات و جذب اسپانسرها، ایجاد سامانه های مجازی برای گسترش بهتر دانش و تکنولوژی های ارائه شده در نمایشگاه، تشکیل جلسات همفکری و بارش افکار در حاشیه نمایشگاه، ایجاد مکانیزم های قانونی برای حفظ مالکیت حقوقی افکار، حمایت دولت از شرکت ها در جهت تقویت تجاری سازی در سطح کشور، عقد توافقنامه های بین المللی باهدف تبادل فناوری، حمایت دولت از این نمایشگاه ها.( الناز رفیعی پور)

_ نیازسنجی در جامعه و صنعت به منظور برگزاری نمایشگاه ها می تواند هم فرایند برگزاری نمایشگاه و هم فرایند مدیریت دانش را جهت دار و تسهیل نماید.( معصومه نبی زاده)

_ مهمترین عامل در بهره برداری مناسب از دانش های عرضه شده تجاری سازی آنهاست. در یک نگاه میتوان این گونه نظر داد که استقبال بنگاه های اقتصادی و بازدید آگاهانه از این نوع از نمایشگاها باعث آشنایی آنها با راهکارها و دانش های نوین عرضه شده و دعوت ازاندیشمندان و شرکتهای ارایه دهنده خدمات در جهت رفع مشکلات بنگاه ها خواهد شد.(مسعود شیراوژن)

_ در حال حاضر کشور به یک لایه میانی و پیوند دهنده میان نیازهای صنعت کشور در حوزه های مختلف و دانش ارائه شده توسط نخبگان دانشگاهی احتیاج دارد. کشور ما, مانند بقیه کشورها دارای سازمان ها و ngo های فراوانی است اما متاسفانه هنوز همه اینها در جای خود قرار نگرفته اند و نحوه پیوند این سخت افزارهای حاکمیتی به خوبی احصا نشده است چنانچه در نمایشگاه ها بستر تبلیغات مناسب و هوشمندانه چیده شود شرکت ها بیشتر تمایل به استفاده از آن و معرفی دانش خود به بازدید کنندگان دارند. معمولا تبلیغات علاوه بر نقش اصلی که برای فروش محصولات دارد میتواند عاملی برای معرفی دانش شرکت ها باشد.
تفاوت تعاملات باعث جذب مخاطبین میشود. شرکت هایی که از از بروزترین ابزارهای تعاملی و تبلیغاتی استفاده میکنند بهتر دانش خود را منتقل و مخاطبین بیشتری جذب میکنند
.
مورد بعدی که بسیار در کشف دانش شرکت ها میتواند مهم باشه ایجاد یک trade market مجازی اما همیشگی هست. بهترین مثال alibaba.com . فرد با عضویت و درخواست کالا/.. خود به این سایت مراجعه میکند و با تعداد زیادی از supplier ها روبرو میشه. اما در نهایت تامین کننده ای موفق به جذب این مشتری میشه که بیشترین دانش و بهترین کیفیت و خدمات رو در اختیار مشتری قرار میدهد. در واقع alibaba یک نمایشگاه مجازی دائمی است که کشور چین با ایجاد آن جدا از جذب مشتری , اخرین وضعیت تولیدکنندگان خود را رصد و حمایت ها و سیاستهای لازم را انجام میدهد.(شهره مسجدی)

_اگر سیستمی در بستر اینترنت پیاده سازی شود كه به صورت هوشمند نیازمندیهای شمارو تشخیص دهد، به عنوان مثال وقتی در بسیاری ازسایتها موردی را جستجو و یا خریداری كردید دفعات بعد موضوعات مشابه را پیشنهاد میدهد. یا چیزی شبیه RRS ولی صرفا در حیطه مورد نظر. در كل پایگاههای مختلفی كه نه فقط انباری برای ذخیره سازی دانش باشند بلكه تالار گفتمانی باشند برای بحث و بررسی.
 شاید در هر سازمانی كه اجرا شود بشود از فارغ التحصیلان رشته های مدیریت دانش هم استفاده كرد.(راحله)

_ 1. طبقه بندی اولیه ودرست موضوعات در نمایشگاه2. ارائه تجزیه وتحلیل و نتیجه گیری از طرف سازمان برگزارکننده در پایان کارو ارزیابی عملکرد نمایشگاه3. تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از بازدید کنندگان نمایشگاه از طریق پر کردن فرم 4. ثبت ومقایسه منافع و انتظارات بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان5. پخش پرسشنامه و تجزیه و تحلیل ان6. تهیه یک گزارش اجمالی درمورد دستاوردهای نمایشگاه 7. ایجاد ارشیو برای جمع اوری اطلاعات. 8. برگزاری کنفرانس ها و جلسات بعد از اتمام نمایشگاه جهت جمع بندی (مریم فیلسوفیان)

_با توجه به اینکه نمایشگاه ها در حوزه های تخصصی مشخصی برگزار می شوند و در نهایت موضوعات و محصولات ارایه شده حول یک محور اصلی می باشند لذا پیشنهاد می شود قبل از برگزاری نمایشگاه کارگروهی از افراد خبره آن صنعت به همراه یک مدیر دانش تشکیل شده و با بررسی اطلاعات محصولات و خدمات ارایه شده هر شرکت یا سازمان ، دانش و اطلاعات را شناسایی ، استخراج و مکتوب نموده و در قالب مستنداتی تخصصی در اختیار بازدید کنندگان و شرکتها قرار دهند.همچنین این کارگروه می تواند با جلسه با مدیران غرفه ها و شرکتها و انجام مصاحبه های تخصصی ، دانش و اطلاعات موجود را مکتوب نموده و به عنوان مثال بر روی سایت نمایشگاه قرارداده و یا منتشر نمایند.روش دیگر تهیه فرمهای مخصوص درج اطلاعات توسط غرفه داران می باشد . بدین منظور می بایست فرم مخصوصی جهت جمع آوری اطلاعات و دانش هر غرفه توسط کارگروه مربوطه در اختیار مدیران شرکتهای حاضر در نمایشگاه قرار گرفته و پس از تکمیل جمع آوری شوند و اطلاعات ثبت شده استخراج و طبقه بندی شده و در اختیار ذینفعان قرار گیرد.
ثبت مشخصات فردی و تخصصی و شغلی بازدید کنندگان،  تکمیل فرمهای مخصوص توسط بازدیدکنندگان، مکتوب نمودن نیازمندی ها ، درخواستها و اطلاعات رد و بدل شده بین بازدید کننده و غرفه داران
راه حل پیشنهادی دیگر این است که با ایجاد یک نهاد یا سازمان صرفا مختص مدیریت دانش نمایشگاهای برگزار شده در سراسر کشور می باشد که با ایجاد یک بستر مناسب و با استفاده از ابزارها و تکنیکهای مدیریت دانش و با داشتن استراتژی مدیریت دانش مناسب ، اطلاعات و دانش موجود در نمایشگاهها را شناسایی و دریافت نموده و نیز با شناسایی دقیق جامعه ذینفعان دانش مورد نظر را به اشخاص درخواست کننده برساند. ایجاد این نهاد دانش محور فوایدی دارد که در زیر آمده است
 1-پر شدن خلا قانونی موجود در این رابطه

2-فرهنگ سازی مناسب جهت به اشتراک گذاری و تسهیم دانش

3- در دسترس بودن همیشگی و راحت اطلاعات و دانش شرکت کنندگان و مخاطبین

4- جلوگیری از گسست و پراکندگی موضوعات تخصصی و دانش مربوط

5- هدفمند شدن فرایند مدیریت دانش

6- شناسایی جامعه مخاطبان و متخصصین هر رشته کاری

7- ارتباط و تعامل مناسب و بیشتر شرکتها با مخاطبان

8- کمک به پیشرفت علمی و کار آفرینی در جامعه

گزارش تصویری برای دادن اطلاعات و سر نخهایی از فعالیت شرکتها به مخاطبان مفید است ولی کاربرد مناسبی برای استخراج دانش موجود در شرکتهای شرکت کننده ندارد (امیرحسین ابراهیمی)

_ در چنین شرایطی نیاز به حفظ مالکیت دانش و اثر بسیار مهم می باشد و نیاز به ساز و کاری جهت تامین اعتماد و رضایت و بلکه اشتیاق به اشتراک گذاری دانش از سوی شرکت‌ها باشیم. بغیر از نیاز به قانونها حمایتی از تولید کنندگان دانش نیاز به قوانین امنیت اطلاعات و امنیت دانش هم بسیار نیاز است .به انضمام اینکه ایجاد انگیزه و اشتیاق در تولید کنندگان دانش در به اشتراک گذاری دانش نیازمند ساز و کار و چارچوب مشخص شده ای می باشد. من فکر میکنم امروز کشور نیاز به تدوین راهبردها، استراتژیها، قوانین قضایی، قوانین اجرای، سیاستگذاریها و تعیین نحوه نظارت بر شرکت‌ها و موسسات مجری مدیریت دانش در سطح کشور و چگونگی ارتباط دانشی با خارج می باشد. بنظر من اولین و مهمترین گام در بهره برداری از دانش بالاخص دانش شرکت های حاضر در نمایشگاه ها تدوین قوانین میباشد.ساز و کاری بوجود آید تا ایده ها، طرح های توجیهی، پژوهش ها، نمونه های آزمایشگاهی و غیره حمایت شده و تولید کننده دانش واهمه ای از ارایه دانش نداشته و احساس کند که ضمن خدمت نمودن کسب منفعت مالی نیز خواهد داشت.در این مسیر میتوان نقش انجمن های علمی را پر رنگ تلقی نمود، البته با وجود قانون اجرایی مدون و حمایت معنوی قوه قضاییه. نحوه طبقه بندی، به اشتراک گذاری، جمع بندی پس از نمایشگاه و غیره شیوه های مرسومی است که غالبا شاهد آنها هستیم .در پی دانشهای عمیقتر، مهمتر و اصلی تر نیاز به تدوین قوانین مبرهن است.اینجا نیاز به مرجعی هست که تایید کنه گروه جوانان کم نام و نشان تولید کننده واقعی هستند و تولید کننده دانش مورد حمایت قرار بگیره همینطور مراجعه کننده گان نیز گمراه نشوند. (مهدی مهریار)

_ ایجاد مکانیزمی جهت استفاده الزامی-در صورت تطابق-از درس های آموخته شده در جهت پیشگیری از کاهش بهره وری های احتمالی در نمایشگاههای آینده و بهبود. تهیه ساز و کاری برای تجاری سازی دانش کسب شده در نمایشگاه اخیر (احمدیاری)

_برای ایجاد انگیزش شرکت کنندگان به منظور به اشتراک گذاری دانش میشه از افراد(حقیقی-حقوقی) خواست که گزارش بازدید تهیه کنند و در وبسایت یا پورتال مربوطه به اشتراک بگذارند تا سایر افراد ببیند و رای بدهند. حتی این امکان وجود داره که جایزه ای هم برای گزارشهای برگزیده در نظر گرفته شود. نمایشگاه جی تکس هر سال بعد از اتمام نمایشگاه گزارشی مختصر و مصور روی سایتش قرار میده.(ندااقبالی)



 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 16 مرداد 1396 06:35 ب.ظ
Wonderful, what a webpage it is! This web site presents valuable data to us, keep it up.
جمعه 25 فروردین 1396 02:22 ق.ظ
It is perfect time to make some plans for the future
and it is time to be happy. I've read this post and
if I could I wish to suggest you some interesting things or
suggestions. Perhaps you could write next articles referring to this article.

I desire to read even more things about it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :