تبلیغات
شبکه تخصصی مدیریت دانش - در هر سازمان دانشهایی وجود دارند كه به مرور زمان كهنه می شوند، برخورد سازمان با این دسته از دانشها چگونه باید باشد؟
 
شبکه تخصصی مدیریت دانش
درباره وبلاگ


هدف اصلی تشکیل این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اموخته های مدیریت دانش است.
تلاشمان بر این است که هر چند روز یکبار یکی از موضوعات تخصصی مدیریت دانش را مورد بحث و تبادل نظر با جمعی از عزیزان و با  نظارت یکی از برجسته ترین اساتید این حوزه جناب اقای دکتر اخوان قرار دهیم.
در ضمن کسانی که تمایل دارند در شبکه تخصصی مدیریت دانش در تلگرام مرتبط با موضوع وبلاگ عضو شوند شماره خود را برای اینجانب ارسال کنند.



جمع بندی موضوع هفته در كانال مدیریت دانش به آدرس ذیل نیز قابل دسترسی می باشد:
https://telegram.me/knowledge_management

مدیر وبلاگ : مریم فیلسوفیان
مطالب اخیر

نظرات دوستان:

_ شاید در برخی از مواقع دانش کهنه سازمان,غیرمفید هم واقع شود و در آن صورت شاید فراموش کردن آن دانش برای سازمان مفیدتر باشه تا دانش جدید که عملکرد سازمان را بهبود می بخشد و رقابت پذیری آن را افزایش میدهد جایگزین دانش کهنه و منسوخ شود. شاید در برخی از مواقع دانش به صورت خیلی عمیق در سازمان نهادینه شده باشد که برای حذف آن حتی لازم باشد بخشی از سازمان حذف شده و یا ساختاری منحل شود. (یاسمن ایدلخانی)

_ یكی از راه ها بازسازی یا overhaul كردن دانش در سازمان مثل همان كاری كه در صنایع با عنوان اورهال انجام میشود منتها اینجا با فرایندی كه اسمش رو unlearning گذاشته اند كه فكر میكنم این اصطلاح در فارسی به "یادگیری زدایی" ترجمه شده است كه مبحث جالبی در مقوله یادگیری سازمانیه. راه دیگر، به نظرم بکارگیری راهبردیست که آن را organizational forgetting یا فراموشی سازمانی مینامند. برخلاف یادگیری سازمانی که به ذخیره دانش سازمانی میانجامد، فراموشی سازمانی میتواند به کاهش یا از دست دادن دانش سازمانی منسوخ و غیرمفید کمک کند که عموما این کار موجب بهبود قابلیتهای سازمان میشود. نکته مهم قضیه این است که یادگیری سازمانی خودش هم به نوعی وابسته به فراموشی هدفمند سازمانی است یعنی سازمانها برای اعمال تغییرات بیش از آنکه نیاز به کسب تواناییهای جدید داشته باشند ناگریز از محدودسازی یا فراموش نمودن دانش قدیمی هستند. از اینرو، با تغییر شیوه اجرای امور، تغییر در نحوه طراحی شغل یا job design ، یا تجدید ساختار، جابجایی کارکنان و یا حذف یک بخش از سازمان و به طور کلی اعمال modification ها یا اصلاحات ساختاری و نرم میشود دانش غیرمفید را از حافظه سازمان جدا نمود (دکتر سعید قربانی)

_ با توجه به اینکه مهمترین بخش دانش سازمانی در سر افراد سازمان قرار دارد. به نظر میرسد سازمان نباید به یکباره با کارکنان مقابله کند و دانش انها کهنه پندارد چرا که افراد تمایل ندارند که دانسته ها، مهارتها و تجربیاتشان کهنه نامیده شود به همین دلیل بهتراست به همان افراد دانش جدید را اموزش داد تا به مرور خودشان به نتیجه کهنه شدن دانششان بشوند. (مریم فیلسوفیان)

_ گاهی دانشهای کهنه هم بعد از گذشت زمان مورد نیاز هستند بنابراین هم باید آنها را نگهداشت وهم باید دانش کهنه را به روز کرد. (N)

_ اصولی كه سازمان را موفق و پابرجا نگه داشته است را باید حفظ و تقویت كرد ولی با پیشرفت تكنولوژی و جایگزین شدن روشهای جدید ، و دانش جدید، راهی جز كنار گذاشتن نداریم . به عنوان مثال در صنعت ساختمان سازی نمیتوانیم طبق نیازهای امروز جامعه به روشها و تكنیكهای قدیم ساخت و ساز كنیم و كاركنان هم اینرا باید بدانند كه تعصب بر دانش قدیم و حفظ ان تنها مشكلات را زیاد خواهد كرد و فراموشی دانش یك اصل مهم است. اینكه دانش رو ثبت كنیم و به رشد رسیدن اونرو بررسی كنیم و ببینیم از كجا به كجا رسیدیم شاید درست باشه ولی اینكه از بیشتر دانشهای كهنه هم بتونیم استقاده ببریم در زمان حال، به نظر جای بحث هست. مثلا در مورد گیاهان دارویی یا امثال اینها ولی به صورت كلی و عمومی سازمانهای موفق اصلا به دانش كهنه كه از رده خارج شده تكیه نمیكنن. (راحله حاتمی)

_ بعضی از دانش ها کاملا منسوخ شده و بعضی دیگر ممکن است در آینده نیاز شود. دانش جدید گاهی به شکل تکنولوژی جدید و یا رفتار جدید است بنابراین در بحث جایگزینی دانش ها مبحث مدیریت تغییر نیز مطرح می شود. (الناز رفیعی پور)

_ دانش و سیستم های مبتنی بر اون با توجه به طول عمر و گذران عمر سازمان همواره در حال تغییر است و با توجه به پیشرفت روز افزون علم و فناوری بنظرم اشتباهه که دانش رو منسوخ شده در نظر گرفت چون دانش ما بسیار زیاد با مشتریانمان گره خورده است و تجربیات تعامل با مشتریان همواره ارزشمند خواهد بود و چیزی که باعث میشه ما دانش را گاها منسوخ و قدیمی در نظر بگیریم به نظرم تغییر در سیاست گذاری ها و تغییر در اهداف خرد و کلان سازمان یا چند شاخه شدن خدمات سازمانها خواهد بود .. به این ترتیب که با تغییر در هدف گذاری های سازمانی ،،،که میتواند معلول تغییرات مدیریتی سازمانها باشد ،،، دانش جمع آوری شده در زمینه هدف قبلی به نوعی منسوخ میشود که بنظرم میتوان در صورت وقوع همچین اتفاقی سازمان ، دانش جمع آوری شده گذشته را با ساز و کاری جدید و حتی در کالبد یک سازمان جدید بکار گرفته و از هدر رفت آن جلوگیری کند.. (ایمان)

_ مدیریت دانش، نیازمند سرمایه گذاری است. با توجه به اینکه حجم سرمایه گذاری محدود است شما نمیتوانید همه دانشهای (منظور از دانشها دانش موجود در حوزه های عملکردی است "ها" معنای جمع دانش را نمیدهد) موجود در سازمان را پوشش دهد. لذا باید دانشهای اساسی را که در مسیر استراتژیهای اصلی سازمام است شناسایی نمود و .... لذا با این نگاه لازم است که دانشهای اصلی شناسایی گردد و البته با توجه به میزان تاثیرگذاری در تحقق اهداف مکانیزم منسوخ کردن دانش در سازمان پیش بینی شود. تشخیص اینکه چه دانشی در چه زمانی منسوخ شود (فراموشی فعال) موضوع بسیار مهمی است. استراتژیهای دانشی شماست که تعیین کننده منسوخ شدن، به روزرسانی یا نگهداری خواهد بود. در مورد اسناد که مصداق دانش صریح است اینگونه است. اما موضوع فراموشی فعال در مورد کل دانش سازمانی است که پیچیدگی بیشتر در مورد دانش ضمنی یا نهان است. (امید متولیان)

_ چالش Big Data که امروزه دغدغه بسیار از سازمان های بزرگ است مرتبط با موضوع است. بنابراین دسته بندی دانش های (آشکار) ، سازماندهی و حذف دانش ها باعث تسهیل و تسریع دسترسی به دانش مفید می شود. تکنیک های بکار گرفته در اکثر storage ها نیز مکان داده ها را به میزانی که در دسترس کاربران قرار گرفته است ،قرار می دهند. بنابراین جهت دستیابی به این مهم ،برای فرآیندهای مختلف در سازمان باید مکانیزم های تاثیر گذار وجود داشته باشد. (پیمان میرزایی)

_ همانگونه که سازمان رشد می‌کند و عمر دانشها سپری میشوند تنها خاطراتی از آنها در آلبوم سازمان باقی میماند آمار و اطلاعات و دانشی که قوام واستحکام سازمان را مبین است و کارکردی نخواهند داشت در ارتقا و رشد سازمان و تطابق با استراتژیهای سازمان دانش حرکت کرده و رشد میکند. دانش گذشته ما انسانها نیز تنها سنگ بنایی برای ارتقا و هدف‌مندی دانش روز است و چه بارها شنیده ایم که از دانش روز جا مانده ام. سازمانها نیز باید در دنیای امروزی و در دانش پر سرعت امروز سریعا به روز شوند. (مهدی مهریار)

_ با "روزامدسازی" دانش موافق هستم چرا که در خودش، بهبود مستمر دارد و هم سازمان (با محوریت مرکز مدیریت دانش به عنوان هادی) و هم دانشگران سازمان به عنوان صاحب دانش بروزرسانی دانش را انجام داده‌اند. در واقع سازمان نباید با دانش اولیه‌ای که روزگاری رو باهاش سپری کرده کاری کنه که گویی همه پلهای پشت سرش رو نابود کرده. و در این میان، مستنسازی هوشمند (برای جستجو و بازکاوش محتوایی) مورد نیاز اساسی این موضوع خواهد بود. بحث دانش کهنه، من رو یاد نظام مدیریت کیفیت، ایزو، هم انداخت که در اون، مستندات تاریخی به عنوان اعتبار دارند و مقرر میشه که در سررسید موضوع بازنگری و تغییرات لازم اعمال و ابلاغ بشه. این نکته نشون میده که دانش در صورت اینکه به روش کار مربوط هست متناوب در بازنگری شیوه نامه ها و اگر جزو اصول کار محسوب میشه، در نظام نامه منعکس میشه و مادامی که کسب و کار بر محور اون اصول اداره میشه، دانش اصول کار ثابت میمونه. بازنگری دانشی دقیقا مرحله‌ای است که دانش موجود ارزیابی و در صورت احراز، کهنه/منسوخ یا جاری/مورد کاربرد قلمداد می‌شود. نگهداری مستندات و بازنگری اونا در تاریخهای مشخص. (مرتضی اللهیاری)

_ به نظر میرسه این بازسازی دانش به کسب دانش از بیرون سازمان حاصل میشود، مثل وجود مشاوران خلاق،لیکن بعد از کسب و خلق دانش با نهادینه سازی دانش جدید و جاری سازی آن در فرایندها،دستورالعمل ها، ایین نامه ها و ساختار سازمان والبته از همه مهمتر تعهد مدیریت، دانش جدید جایگزین دانش کهنه شده و فقط نکته مهم اینکه در طول این فرایند باید تمامی دانشها ی قبلی مستند شود و بعنوان سند وضع موجود در ابتدای مسیر مکتوب شود. وضع موجود، مسیر و وضع مطلوب گام به گام ثبت شود، شاید لازم بشه به عقب برگردیم و همه چی رو مرور کنیم، بازنگری دانشی خودش کسب دانش جدیدی است شاید قبل از بازسازی دانشی مرحله ای بنام بازنگری دانشی لازم باشد. به نظر, دسته بندی دانشها برای تصمیم گیری در خصوص آنها ضرورت دارد. مستندات طبقه بندی شده درباره یک تخصص که طی زمان در سازمان به تکامل رسیده برای پیگیری برخی روندها مناسب است. اما زمانی که سیستم , یا روندی کاملا متحول می شود شاید الزام چندانی به حفظ ذخیره دانشی مرتبط با سیستم منسوخ شده نباشد. (مولود محرابیان)

_ با توجه به هزینه های بالای نگهداری دانش عملا سازمان ها قادر به نگهداری تمامی دانش و بخصوص دانش های كهنه و قدیمی نخواهند بود. به نظر میرسد كه تهیه چك لیستی از كاركرد و مزایا و معایب دانش كهنه در مقایسه با دانش نو در یك زمینه به فرایند نگهداری یا حذف دانش در سازمان كند. (معصومه نبی زاده)

_ ولی شاید دانش نیاز به منسوخ شدن نداشته و فقط کافیست بازنگری شده و مواردی به آن اضافه گردد(داوود محمدزاده)

_ به نظر من هر دانشی در بستر زمان، جغرافیا و ... ارزش پیدا می کند. چه بسا دانشی که امروز بدلیل تغییر شرایط کهنه شده در آینده ای مشابه مورد نیاز باشد. نمایه سازی،کدینگ دانش و ذخیره آن امری ضروری بنظر می رسد. (رضا مصفا)

_ به نظر من دانش کهنه شده در سازمانها در دو بخش قرار دارد 1- اسناد مکتوب که در آرشیو و بایگانی و یا دیتاسنتر ها ذخیره می شوند 2- دانش نزد افراد بازنشسته یا باتجربه شاغل که تا مدتی دیگر بازنشسته می شوند . از دانش قدیمی موجود درون سازمان به روشهای گوناگونی می توان استفاده کرد اما مشکل استفاده از تجربیات و دانش افراد بازنشسته یا ترک شرکت کرده است . بینش ، بصیرت و تجربه این افراد در مواقعی می تواند به سازمان کمکهای حیاتی نماید. برای اینکار مثلا می توان اتاقهای فکری با حضور این افراد در سازمان ایجاد کرد . (امیر حسین ابراهیمی)

_ دراینکه دانش منسوخ بایدمدیریت شودوازحافظه سازمانی پاک شوددربین صاحب نظران مدیریت دانش اتفاق نظروجودداردواین امرراجزئی ازمراحل اجرای مدیریت دانش میدانندچراکه ماهیت دانش این است که دانش کهنه بایدازبین رفته البته بایدجایگزین آن درسازمان ایجادشود.اماآنچه مهم است ووظیفه مدیررادشوارمیکند جداکردن چسبندگی دانش ازافراداست وبرای این کار بایدمدیرابتدافرهنگ سازی نمایدتامقاومتهای سازمانی کم شده یا ازبین بروددرواقع این کار هنر مدیر دانشی است که حذف دانش کهنه به صورت ارادی بایدیک راهبردسازمانی درآید وهمه به آن اعتقاد وایمان داشته باشند .البته به نظر میرسدمستندات دانش کهنه بایدبه صورت آرشیو ونه کاربردی درسازمان برای محققین ونیز اینکه دانش سازمان کجا بوده وبه کجا رسیده نگهداری شود. (نجاتی)



با توجه به نظرات دوستان جمع بندی نهایی توسط دکتر اخوان به شرح ذیل انجام پذیرفت:

 

 1.دانش کهنه در سه دسته کلی قابل سازماندهی است: دانشهایی که علیرغم کهنگی شاید در آینده بکار آیند، دانشهایی که بلا استفاده خواهند بود، دانشهایی که می توانند برای سازمان ضرر آفرین باشند.

 .2 آرشیو کردن دانشهای دسته اول و دوم و بخصوص دسته اول برای استفاده های احتمالی بعدی راهکاری معقول به نظر می رسد.

 .3دانشهای کهنه  مضر و خطر آفرین باید طی فرایندی تحت عنوان فراموشی فعال دانش شناسایی شده و از حافظه سازمانی پاک گردند.

4. یكی از راه های رهایی از دانشهای کهنه،  بازسازی یا overhaul كردن دانش در سازمان است با فرایندی با عنوان   unlearning  یا یادگیری زدایی

5. با توجه به اینکه مهمترین بخش دانش سازمانی در ذهن افراد سازمان قرار دارد،  به نظر میرسد سازمان نباید به یکباره با کارکنان مقابله کند و دانش آنها  راکهنه پندارد چرا که افراد تمایل ندارند که دانسته ها، مهارتها و تجربیاتشان کهنه نامیده شود به همین دلیل یکی دیگر از روشهای برخورد می تواند آموزش دانش جدید به همان افراد باشد تا به مرور خودشان به نتیجه کهنه شدن دانششان بشوند.

6. در برخی از مواقع که دانش به صورت خیلی عمیق در سازمان و یا در افراد نهادینه شده باشد و به تعبیری دارای چسبندگی باشد، برای حذف آن باید انرژی بیشتری صرف کرد.

7. اصولی كه سازمان را موفق و پابرجا نگه داشته است را باید حفظ و تقویت كرد ولی با پیشرفت تكنولوژی و جایگزین شدن دانش و  روشهای جدید راهی جز كنار گذاشتن نداریم . به عنوان مثال در صنعت ساختمان سازی نمیتوانیم طبق نیازهای امروز جامعه به روشها و تكنیكهای قدیم ساخت و ساز كنیم و كاركنان هم این را باید بدانند كه تعصب بر دانش قدیم و حفظ آن تنها مشكلات را زیاد خواهد كرد و فراموشی دانش یك اصل مهم است.

8. دانش جدید گاهی به شکل تکنولوژی جدید و یا رفتار جدید است بنابراین در بحث جایگزینی دانش ها مبحث مدیریت تغییر نیز مطرح می شود.

9. در برخی موارد تغییرات مدیریتی سازمانها علل تصور کهنگی دانش می شود در صورت وقوع همچین اتفاقی،  سازمان می تواند دانش  جمع آوری شده گذشته را با ساز و کاری جدید و حتی در کالبد یک سازمان جدید بکار گرفته و از هدر رفت آن جلوگیری کند..

10. مرتبا باید دانشهای اساسی را که در مسیر استراتژیهای اصلی سازمان است را شناسایی نمود و البته با توجه به میزان تاثیرگذاری در تحقق اهداف مکانیزم منسوخ کردن دانش در سازمان نیز پیش بینی شود.

11. با توجه به چالش Big Data که امروزه دغدغه بسیار از سازمان های بزرگ است باید دسته بندی دانش ها ، سازماندهی و حذف دانش ها در دستور کار قرار گیرد.

12. باز نگری و روزآمدسازی دانش" می بایست در دستور کار سازمان قرار گیرد.

13. با توجه به هزینه های بالای نگهداری دانش عملا سازمان ها قادر به نگهداری تمامی دانش و بخصوص دانش های كهنه و قدیمی نخواهند بود. به نظر میرسد كه تهیه چك لیستی از كاركرد و مزایا و معایب دانش كهنه در مقایسه با دانش نو در یك زمینه به فرایند 
نگهداری یا حذف دانش در سازمان كند.

  organizational forgetting .14 یا فراموشی سازمانی  برخلاف یادگیری سازمانی که به ذخیره دانش سازمانی میانجامد به کاهش یا از دست دادن دانش سازمانی منسوخ و غیرمفید کمک کند که عموما این کار موجب بهبود قابلیتهای سازمان میشود. نکته مهم قضیه این است که یادگیری سازمانی خودش هم به نوعی وابسته به فراموشی هدفمند سازمانی است یعنی سازمانها برای اعمال تغییرات بیش از آنکه نیاز به کسب تواناییهای جدید داشته باشند ناگریز از محدودسازی یا فراموش نمودن دانش قدیمی هستند.

15. برای برخی دانشهای کهنه که می توانند حتی برای سازمان مضر و زیانبر باشند، فراموشی فعال دانش می بایست در دستور کار قرار گیرد. Knowledge active forgetting یا فراموشی فعال دانش عبارت است از، "یک فرآیند ارادی، فعالانه، هدفمند، سیستماتیک و مستمر برای فراموشی و مدیریت دانش‌ها، رفتارها و ساختارهای اضافی، محدود‌کننده و مضر سازمان در راستای کاهش اثرات منفی جنبه‌های کهنه و قدیمی برای بهبود عملکرد سازمان در جهت دستیابی به مزیت رقابتی"

16. ارتباط معناداری بین فرآیند فراموشی فعال دانش و میزان چسبندگی دانش به افراد و زمینه‌ی سازمان وجود دارد؛ به‌گونه‌ای‌ که با افزایش میزان چسبندگی دانش به افراد و زمینه‌ های سازمان مانند فرهنگ سازمانی، اندازه و سن سازمان، استراتژی‌های سازمان، تکنولوژی‌های مورد استفاده در سازمان و غیره، فرآیند فراموشی فعال دانش‌های کهنه و قدیمی با مقاومت‌های بیشتری از سوی افراد سازمان مواجه می‌شود و این مسأله فرآیند فراموشی فعال را با دشواری‌هایی مواجه می‌سازد. در این شرایط سازمان زمان و تلاش 
بیشتری را برای فراموشی فعال این دانش‌های کهنه و قدیمی صرف می‌نماید

17. برای فراموشی فعال دانشهای كهنه، منسوخ  و مضر مراحل ذیل پیشنهاد می شود:

·         آگاهی در خصوص دانش مورد نظر

·         ایزولاسیون یا جداسازی دانش منسوخ

·         توقف استفاده از دانش منسوخ

·         توقف توسعه دانش منسوخ

·         كنار گذاشتن دانش منسوخ با روی آوردن به دانش جایگزین

·         پاك كردن دانش منسوخ از حافظه سازمانی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 18 شهریور 1396 06:07 ق.ظ
I am in fact grateful to the holder of this website who has shared this great paragraph at here.
دوشنبه 16 مرداد 1396 01:58 ب.ظ
This website really has all of the information and facts I needed concerning this subject and didn't know who to ask.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :