تبلیغات
شبکه تخصصی مدیریت دانش - جایگاه مدیریت دانش ازدیدگاه مبانی اسلام و آموزه های اسلامی چیست؟
 
شبکه تخصصی مدیریت دانش
درباره وبلاگ


هدف اصلی تشکیل این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اموخته های مدیریت دانش است.
تلاشمان بر این است که هر چند روز یکبار یکی از موضوعات تخصصی مدیریت دانش را مورد بحث و تبادل نظر با جمعی از عزیزان و با  نظارت یکی از برجسته ترین اساتید این حوزه جناب اقای دکتر اخوان قرار دهیم.
در ضمن کسانی که تمایل دارند در شبکه تخصصی مدیریت دانش در تلگرام مرتبط با موضوع وبلاگ عضو شوند شماره خود را برای اینجانب ارسال کنند.



جمع بندی موضوع هفته در كانال مدیریت دانش به آدرس ذیل نیز قابل دسترسی می باشد:
https://telegram.me/knowledge_management

مدیر وبلاگ : مریم فیلسوفیان
مطالب اخیر

نظرات دوستان:

شایسته مرد عاقل آن است که نظر صائب خردمند را بر اندیشه خود بیفزاید و دانش خویش را به علم دانشمندان پیوند دهد( حضرت علی ع، غررالحکم، ص384)  (الناز رفیعی پور)

در باب آموختن دانش در دین اسلام احادیث و روایات بسیاری وجود دارد، اما به مطلبی برخورد كردم كه جالب بود: اینكه فرد مسلمان در خصوص فراگیری دانش نیز باید هوشمندانه عمل كند و دنبال هر دانشی هم لازم نیست برود ...

رسول خدا ص وارد مسجد شدند و دیدند گروهی گرد مردی جمع شده اند. سوال كردند او كیست؟

گفتند علامه است. فرمودند در چه چیزی علامه است؟

گفتند نسبهای عرب و تاریخ آنها را می داند. حضرت فرمودند: این دانشی است كه هر كس آن را نداند برای او زیانی ندارد و هر كه بداند برایش سودی ندارد...

كنایه از اینكه مسلمان برای فراگیری دانش باید اولویت بندی كرده و به دانشی بپردازد كه برای دنیا و آخرت او سودمند باشد یا زیانی را بزداید...(كتاب السرایر، ج ٣)

*یك حدیث بسیار زیبا و جالب از پیامبر پیرامون موضوع :

مَنْ عَمِلَ بِما عَلِمَ ورَثَهُ الله عِلْمُ ما لَمْ یَعْلَمْ

یعنی هر كه دانش خود را كاربردی سازد و مورد بهره برداری قرار دهد خداوند به او دانش جدیدی عطا میكند كه قبلا از ان بی بهره بود.

قصه گویی یكی از روشهای مرسوم جهت هم جمع آوری و هم اشتراك دانش است...(دکتر پیمان اخوان)

روشهای بررسی خطوط كلی مدیریت دانش در اسلام:

الف. تحلیل تاریخی

١. بررسی روش شناسی جمع قران: پیشینه و روش شناسی ضبط ایات قران بعد از نزول توسط صحابه و شیوه جمع اوری قران كریم به شكل كتاب بعداز زمان پیامبر كه با مدیریت امام علی و همكاری حافظان قران و كاتبان اربعه صورت گرفت. در اینجا روش امام در جمع اوری قران به عنوان یك موضوع دانشی قابل ردگیری است.

٢. روش شناسی ضبط و تدوین احادیث معصومین: چه در زمان ان بزرگواران و چه بعد از دوران غیبت كه متضمن روش شناسی منحصر بفردی برای درك روش شناسی مدیریت دانش اسلامی است.

3. روش شناسی ضبط و تدوین احادیث معصومین: چه در زمان ان بزرگواران و چه بعد از دوران غیبت كه متضمن روش شناسی منحصر بفردی برای درك روش شناسی مدیریت دانش اسلامی است.

ب. تحلیل موضوعی

١. تبیین اصطلاحات كلیدی در حوزه معرفت شناسی اسلامی از قبیل: علم، دانش، حكمت، دانایی، تعقل، خردورزی و ...

٢. اصول كسب، تحصیل، شناسایی، حفظ و بهره برداری از دانش در متون اسلامی

البته این دیدگاه و استنباط شخصیم هست كه فكر میكنم میتونه قابل توسعه و تكامل باشه

ابزارهای كسب دانش از دیدگاه اسلام:

تجربه، عقل، شهود و وحی

١. تجربه و حس، كه ابزار كار دانشمندان علوم مادی و طبیعی است.

٢. عقل، كه ابزار كار فلاسفه است

٣. شهود، كه ابزار كار علوم و دانشهای عرفانی و عرفاست

٤. وحی كه ابزار انتقال دانشها و معارف الهی به انبیا و پیامبران است.

ادامه بحث قبلی در مورد تمایز احتمالی علو و دانش از دیدگاه اسلام:

در حوزه فكری اسلام "علم" عنوانی است كه بر موارد زیر اطلاق میشود:

١. مطلق دانایی یا هرانچه كه یك انسان میداند؛ مثل تقسیم علم به علم مسموع و مرفوع در نهج البلاغه

٢. داده ها و اطلاعاتی كه منجر به توانمندی و برتری میشود؛ همان روایت العلم سلطان كه قبلا عرض شد

٣. اگاهی و خبر داشتن از یك واقعیت؛ مثل ایه "و لكن اكثرالناس لا یعلمون"

٤. مجموعه اگاهیهای بشری یا هر انچه كه بشر میتواند به ذهن بسپارد

٥. مجموعه نظریات، اطلاعات و اموزه های مدون و مورد اجماع پیرامون یك موضوع مثل فلسفه و فیزیك و ریاضی؛ مثال دیگر روایت نهج البلاغه: العلم علمان: علم الابدان و علم الادیان

٦. معارف وحیانی كه فقط در اختیار انبیا و ائمه است و اكتسابی نیست لدنی است مثل اسم اعظم، اینده نگری، علم غیب و ...

٧. سطح نازلتری از معارف الهی كه اولیا و پاكان در اثر ریاضتهای شرعی و عرفانی به شكل دریافتهای شهودی و مكاشفه ای كسب میكنند؛ مثل حكمت، تعبیر خواب، طی الارض و علوم غریبه

٨. احاطه خداوند متعال بر همه چیز به عنوان مبدا هستی

همه اینها عنوان علم را بخود اختصاص میدهند

با این تقسیم بندی تفاوت علم و دانش را میتوان بهتر درك نمود.

 اگر با نگاه متعارف خودمان در دنیای مدیریت و مهندسی نگاه كنیم با هم متفاوتند اما اگر از درون خود اسلام نگاه كنیم، دو مفهوم جداگانه دانش و علم نداریم دانش همان علم است و علم هم همان دانش اما در لایه ها یا سطوح مختلف

مرجع حدیث من عمل بما علم: مرآ‌ة العقول ج3،ص286  (دکتر سعید قربانی)

شاید بتوان به دلیل داشتن مبانی کلی نظام مدیریت دانش مقایسه ای با مبانی دین مبین اسلام صورت داد.

در تطابق و تحلیل همراستایی دو مبحث کلان نیاز به مقایسه و تحلیل ابتدا در مبانی به نظر میرسد.

مصادیق موجود در دین چه در قرآن و چه احادیث تبین کننده مبانی اسلام میباشند.

اگر در تفاسیر و توضیحات اصول و فروع دین ورود کنیم شاید جایگاه ها و یا ریشه های اسلامی مدیریت دانش را بتوان پیدا نمود. (مهدی مهریار)

دربررسی اینکه دیدگاههای اسلام با درنظر گرفتن منابع و مبادی اسلامی که آیات و روایات ونظر علما و حکما میباشند باید باورهای دینی تشیع و مسلمانان اهل تسنن در خصوص مدیریت دانش مورد توجه قرار گیرد چراکه مثلا درحدیثی مراحل دانش ازنظر امام صادق(ع) بیان گردیده اما از دیدگاه اهل سنت شاید دیدگاه دیگری داشته باشند.

براساس تحقیقی که توسط گروهی از محققین اسلامی درموسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی انجام شده اصول مدیریت دانش با الهام از منابع اسلامی به شرح زیر احصاء شده است:

۱. اصل انطباق با اسلام : دانشی مناسب سازمانهای اسلامی است که با آموزه های اسلام انطباق داشته باشد

۲. اصل تعاملی:دانش حاصل تعامل انسان سازمان و فناوری است.انسان بخاطر استعدادهای خدادادی خود دانش را خلق میکندو سازمان به علت دراختیار داشتن امکانات کارکنان را هدایت و بر فعالیت آنها نظارت میکند وفناوری هم در فرایند کسب نگهداری و انتشار دانش به انسان و سازمان ایفای نقش میکند

۳. اصل فرایندی: مدیریت دانش از نظر اسلام فرایندی پویا پیوسته و در حال تکامل است

۴. اصل رهبری:شناسایی مسایل سازمان و تشخیص دانش مناسب هماهنگ سازی میان منابع مختلف نیاز به رهبری و هدایت مدیر عالی دانش دارد تا بانفوذ وحمایت مادی و معنوی خود همفکری را در میان کارکنان ابجاد نماید

5. اصل سرمایه ای: دانش از منظر اسلام سرمایه فکری- معنوی است که در مقابل سرمایه فیزیکی مادی قرار میگیرد و سازمانها را در تحقق اهداف مادی ومعنوی و دنیوی و اخروی کمک میکند

امام صادق (ع)فرمودند:مردی خدمت رسول خدا(ص)آمد وعرض کرد:ای رسول خدا علم چیست؟

ایشان فرمودند:خاموشی

عرض کردسپس چه؟

فرمودند:گوش سپردن

عرض کرددیگر چه؟

فرمودند:حفظ ومراقبت

عرض کرد:آنگاه چه؟

فرمودند:به کاربستن آن

عرض کرد سپس چه؟

فرمودند: انتشاردادن آن

این فرموده سنگ زیربنای چرخه مدیریت دانش اسلامی است.

راههای کسب دانش

بنابراین آموزه و تعلم به دو معنا در آیات قرآنی به کار .رفته است؛ گاه به معنای جعل و ایجاد ظرفیت و توانایی است که به آن تعلیم اسمایی در آیه 31 سوره بقره گفته شده است و گاه دیگر به معنای تذکر و یادآوری و یا پدیداری بستر و زمینه ای مناسب برای بروز و ظهور استعداد و دانش اسمایی است که در انسان به ودیعت نهاده شده است.

انسان هرچند همه علوم و دانش ها را از منشا آن خداوند به هر دو معنای آموزش و دانش آموزشی می آموزد ولی این آموزش نیز به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم انجام می شود. به این معنا که گاه این تذکر و به فعلیت آوری به طور مستقیم و بی واسطه صورت می گیرد که از آن به آموزش و تعلیم لدنی یاد می شود که از آن جمله می توان به آموزش و تعلم آموخته های رشدآفرین خضر نام برد که خداوند در آیه 65 و 66 سوره کهف به این مسئله چنین اشاره می کند: فوجدا عبدا من عبادنا آتیناه رحمه من عندنا و علمناه من لدنا علما قال له موسی هل اتبعک علی ان تعلمن مما علمت رشدا؛ پس موسی و همراهش (یوشع بن نون) در کناره مجمع البحرین (جایی که دو رود بزرگ و یا دو دریا به صورت خلیج به هم می رسند) بنده ای از بندگان ما را یافتند که از پیش ما به رحمتی داده بودیم و دانشی را از نزد ما آموخته بود. موسی به آن بنده خدا گفت: آیا می توانم از تو پیروی کنم تا از آن دانش رشدی خویش چیزی را به من بیاموزی؟

در این آیه به نوعی علم خاص که خداوند از آن به علم لدنی و موسی به علم رشدی تعبیر می کند اشاره شده است. این دانش و علم، از آن جایی که در شیوه یادآوری و تلقی و تکمیل و فعلیت یابی به طور مستقیم از خدا کسب می شود، دانش گرفته شده از منشا و سرچشمه آن می باشد و از هرگونه آلودگی و شبهات و تردیدها مبرا و پاک می باشد.

دسته دیگر از دانش ها به صورت غیرمستقیم و از راه ابزار و روش های دیگر به دست می آید که از این دسته می توان به تمام دانش هایی اشاره کرد که از راه حواس و تجربه کسب می شود و بلکه حتی شامل دانش هایی نیز می شود که به واسطه وحی به دیگر بشر میرسد

اگر به صورت اجمال بخواهیم مدیریت دانش اسلامی را با مدیریت دانش معمول باهم مقایسه ای داشته باشیم به این نتایج میرسیم:

۱. درمدیریت دانش اسلامی مبادی عبارتند از:حس و تجربه;عقل;قلب شامل وحی و الهام و وسوسه اما در مدیریت دانش معمول مبادی فقط عبارت از حس وتجربه است

۲. سعادت دنیا و آخرت از مسائل مدیریت دانش اسلامی است اما در مدیریت دانش معمول افزایش توان و رقابت مسئله است.

۳. غایت و هدف مدیریت دانش اسلامی قرب به خداست لیکن هدف نهایی مدیریت دانش معمول دست یافتن به قدرت و سود حداکثری است.

۴. مدیریت دانش اسلامی با موضوعات تقوا و پرهیزگاری مطرح است ولی در مدیریت دانش معمول باموضوعات عینی وذهنی مطرح است. (نجاتی)

از دیدگاه مبانی اسلامی علم نوری است که با عمل حاصل می شود و شامل(اخلاق،فقه،کلام،توحید،نفس)است و به کسی که این علوم را فراگیرد حکیم میگویند و به سایر علوم سواد گفته می شود ولی دانش همان مفهوم دانش در مدیریت دانش را دارد و در علوم دینی بخصوص طهارت قوه خیال بسیار بر مباحثه تاکید شده است و این همان تسهیم دانش است در این علم خاص که بسیاربر آن تاکید شده و نتایج آن به تجربه ثابت شده است.

به انسان ها همگی علم لدنی داده شده که در ضمیر آنها نهفته است و با رعایت دستورات خاص دینی و کسب علوم خاص و البته با اذن خدا بخشی از این علم برای برخی بندگان مکشوف میشود ،مانند اولیایی که یک شبه ره صد ساله پیمودند و مثلا حافظ کل قران و ... شدند، و این علم کامل در حضرت رسول در شب معراج یکباره مکشوف شد. و نقطه اشتراک ضمایر انسانها همین علم است.

به نظرم پیوند دادن مبانی آکادمیک با توصیه های سیره و آیات ، در بسیاری موارد هم زمینه پذیرش مطابب جدید رو در مجانع مختلف بالا میبره هم به تثبیت پایه های اعتقادی در سطح جانعه نخبگاتی گمک می کنه و هم انشاله به اثبات هرچه بیشتر حقانیت دین مبین اسلام در سطح جامعه علمی جهانی کمک می کنه(مولود محرابیان)

با توجه به آیات و روایات در انسان سه ابزار برای کسب دانش وجود دارد که دانش و آگاهی انسان از این ابزارها حاصل می شود.

1. حس: ابزاری است برای شناخت اغازین از جهان هستی

2. عقل: وظیفه ان ترکیب، تجزیه، انتزاع، تعمیم و تعمیق مفاهیم است

3. قلب: در مباحث معرفت شناسی در اسلام هنگامی که قلب در کنار عقل به عنوان یکی از ابزارهای دانش شناخته می شود مرکز معارف شهودی است. راههای کسب دانش بوسیله ابزار معرفت قلبی همچون وحی، الهام، وسوسه، احکام فقهی را می توان نام برد.

 

همچنین تاکید روایت بر مکتوب کردن دانش فرایند تبدیل دانش ضمنی به اشکار و اشتراک ان میان افراد را مد نظر دارد.

مردی خدمت رسول خدا امد و گفت: یا رسول الله دانش چیست؟ فرمود: سکوت کردن. گفت: سپس چه؟ فرمود: گوش فرا دادن؟ گفت: سپس چه؟ فرمود: حفظ کردن. گفت: سپس چه؟ فرمود: به آن عمل کردن. گفت سپس چه ای رسول خدا؟ فرمود: انتشار دادن (کلینی، 1429ق، ج1، ص48).

اولین فرایند مدیریت دانش در منابع اسلامی سکوت است. سازمانهای دانشی نیز در این فرایند باید تامل کنند و دانش واجب و حرام، نافع و غیر نافع راشناسایی کرده و دانش مهم را اولویت بندی نمایند.

دومین فرایند استماع و گوش دادن به منظور کسب دانش است. یعنی پس از شناسایی دانش ضروری سازمان با سکوت و تفکر، مدیر باید کارکنان را به کسب و تحصیل دانش تشویق کند.

سومین فرایند نگهداری دانش است. سازمانها موظف اند پس از کسب دانش ان را حفظ کنند تا دانش از بین نرود

چهارمین فرایند به کارگیری دانش است.یعنی دانش باید بتواند مشکلات سازمان را حل کند چراکه دانش بدون عمل اثار مخربی به همراه دارد. که گویای رابطه بین عمل و دانش است که دوستان متذکر شدند

و اخرین فرایند انتشار دانش که در اسلام امری واجب و فرض معرفی شده است. همانطورکه امام کاظم فرمودند تزکیه دانش نشر ان است.(کلینی، 1429ق، ج1، ص41) که می توان انتشار دانش را در سازمانها نیز مورد توجه قرار داد.(مریم فیلسوفیان)

امام صادق علیه السلام :یكى از نصایح لقمان به پسرش ، این بود كه گفت : «اى پسرم! بخشى از روز و شب و ساعات خود را براى دانش پژوهى قرار ده؛ زیرا هیچ زیانى را مانند ترك آن نخواهى یافت» .(مصطفی زمانیان)

اگر دقت کنیم، بخش عمده ای از میراث اسلام، چه منابع چهار گانه شیعه و چه صحاح سته اهل سنت، مکتوب و "مستندسازی" شده است. در زمان امروز هم در حقیقت، مطالب همین منابع هستند که در قالب دیجیتال و مجازی در آمده اند و امکانات فناوری اطلاعات، مطالعه و پژوهش، در آنها را آسان تر کرده. در نتیجه، یکی از مهمترین بسترهای مدیریت دانش در مکتب اسلام، نوشتار و مستندسازی است.(مرتضی الهیاری)

پاسخ به جدایی علم و دین و عقل و دین و چگونگی تولید علوم اسلامی:آیت الله جوادی آملی معتقد به اسلامی سازی علوم، اعم از علوم تجربی و انسانی است؛ اما این نگرش مبتنی بر ترسیم صحیح و هندسی دو مسئله «رابطه عقل و دین» و «رابطه علم و دین» است. ایشان در این زمینه می نویسد: «سال هاست که نزاع علم که محصول عقل است و دین که رهاورد وحی است، اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است. این نزاع محصول تصوری ناصواب از نسبت علم و دین و بر اندیشه استوار است که علم در مقابل دین است». از این رو ایشان با آسیب شناسی وضعیت موجود، دو آسیب را عامل تعارض انگاری عقل و دین و علم و دین می دانند. آسیب اول آنکه: محدود کردن دین به نقل و خارج ساختن عقل از حریم معرفت دینی منجر به توهم تعارض عقل و دین گردید. و آسیب دوم آنکه نگرش افقی به علم و طبیعت انگاری تمام هستی و گسستن دانش ها از یکدیگر و به خصوص از فلسفه و جهانبینی الهی، پندار تعارض علم و دین را موج گشت.

به عقیده ایشان اگر بتوان این دو پندار حاکم بر دین شناسی و علوم موجود را رفع کرد، راه برای تولید علم دینی و اسلامی سازی علوم هموار خواهد شد. استاد جوادی آملی می نویسد: «ایده اسلامی کردن علوم در نتیجه آشتی دادن علم با دین و رفع غلفت از جایگاه عقل در هندسه معرفت دینی و برطرف کردن بیگانگی و فاصله ای که به نادرست میان علم و دین برقرار شده حاصل می آید، نه آن که از روش تجربی دست برداشته و سازوکار کاملاً جدید و بدیعی برای علوم طبیعی پیشنهاد شود». از نظر ایشان با ترسیم نقشه جامع دین، عقل و علم و تبیین روابط میان آنها، تعارض ها را باه تفاهم و یکدلی رسانده¬اند و

 ۱. با وارد نمودن عقل (با تمام اقسام چهارگانه تجربی، نیمه تجربی، تجریدی و شهودی) در حریم معرف دین و

۲. با هماهنگ دیدن حوزه های معرفی و بازگشت طبیعیات به دامن الاهیات مسیر تولید علم دینی را هموار نموده اند.

از این رو به سه جهت علوم می توانند اسلامی باشند:

 ۱. علم اگر محصول عقل است و عقل نیز داخل در حریم دین است، محصول آن نیز  که علم است- داخل در حریم دین است؛

 ۲. از آنجا که علم کشف و قرائت طبیعت و جهان را بر عهده دارد، و صدر و ساقه جهان فعل و صنع خداست؛ پس علم، لاجرم الهی و دین است و هرگز علم الحادی نداریم.

 ۳. و همچنین علوم می توانند با فهم اجتهادی از خطوط کلی کتاب و سنت، اصول و مباحثی را درباره طبیعت انسان استخراج کرده و به کار بندد و از این طریق برکات فراوانی را ببرند. مراحل تولید علم دینی از نظر ایشان به قرار زیر است:

استاد جوادی پس از ترسیم جامع نقشه ارتباط دین، عقل و علم و مهندسی جامع علم دینی مراحل تولدی علم دینی و اسلامی سازی علوم تجربی و متون درسی دانشگاه ها را دو قدم ذیل طراحی می کنند:

قدم اول:

۱. عنوان طبیعت برداشته شود و به جای آن عنوان خلقت قرار بگیرد، یعنی اگر عالمی بحث می کند که فلان اثر در فلان ماده معدنی هست یا فلان گونه گیاهی چنین خواص و آثاری دارد، با تغییر عنوان یاد شده این گونه می اندیشد و آن را تبیین می کند که این پدیده ها و موجودات چنین آفریده شده اند.

۲. عنوان خالق که مبدأ فاعلی است ملحوظ باشد؛ یعنی آفریدگار حکیم، صحنه خلقت را چنین قرار داده است که دارای آثار و خواص ویژه ای باشند.

۳. هدف خلقت که پرستش خدا و گسترش عدل و داد است، منظور شود.

۴. محور بحث دلیل معتبر نقلی مانند آیه قرآن یا حدیث صحیح قرار گیرد.

۵. از تأییدهای نقلی و تعلیل های آن استمداد شود.

۶. در هیچ موردی ادعا نشود که عقل در این مورد کافی است، همچنان که نباید فقط به نقل هم اکتفا نمودو از عقل پرهیز کرد.

۷. تفسیر هر جزئی از خلقت با در نظر گرفتن تفسیر جزء دیگر باشد.

قدم دوم:

به اعتقاد ایشان پس از قدم اول، نوبت به قدم می رسد؛ یعنی کنار زدن منطق قارونی. زیرا تفکر قارونی مانع اسلامی کردن علوم است. مشکل قارون آن بود که ثروت و توفیق خویش را تنها مرهوم تلاش و زحمت و دانش و تعقل خود می دانست و سهمی برای خداوند قائل نبود و می گفت: «إنَّما أوتیتُهُ عَلی عِلمٍ عِندی» جزای این خودمحوری و نادیده گرفتن تأثیر الاهی، آن شد که زمین او در خود کشید. نگاه قارونی، به مسئله جمع ثروت و موفقیت اقتصادی محدود نمی شود؛ بلکه این منطق هر کجا که باشد، آثار زیان بار خود را خواهد داشت. در عرصه کسب دانش و معرفت نیز بسیاری افراد فکر قارونی دارند و از منطق قارون پیروی می کنند، زیرا معلم واقعی را نمی بینند و علم را یکسره مرهون تلاش و کوشش و استعداد فردی خویش می دانند، غافل از آن که در تمام دوران تحصیل بر سر سفره احسان معلم واقعی یعنی خداوند نشسته اند. بنابراین با کنار زدن منطق قارونی و باور به این که عقل عطای خداوند و حجت او برای فهم دین و هدایت بشر است، عقل و علم نیز موهبت خداوند و حکمت او برای شناخت دین است.

و مفهوم مدیریت دانش اسلامی که در مقاله خود استاد و آقای خادم الحسینی به طور مبسوط بحث شده است که در انتها منجر به ارائه مدل مدیریت دانش اسلامی میشود.مفهوم مدیریت دانش اسلامی، تلاش در جهت تحقق دانش از طریق دیدگاه اسلامی است. کاربران دانش اسلامی دیدگاهی خوش‌بینانه و مثبت نسبت به موجودیت دانش، حد و مرزها، دسته‌بندی‌ها و انواع گوناگون آن دارند. در نتیجه، آن‌ها با دانش به عنوان بخشی از فعالیت‌های روزانه و متداول زندگی خود مواجه می¬شوند. دانش مورد تاکید، دانش موثر در زندگی بشر است نه حجم انبوهی از داده¬های خام و اطلاعات غیرمفید. گرچه آیات الهی به تدریج و بسته به شرایط و در هنگام رویدادهایی خاص در صدر اسلام نازل گردیده تا به حل مطلبی و یا آشکارسازی ناشناخته¬ای بر پیامبر و امت تازه¬مسلمان بپردازد اما می¬توان و باید متناسب با اقتضائات و شرایط محیطی، به تدبر و تأمل در آن‌ها پرداخت و احکام و راه‌حل‌های مسائل را در هر زمان از آن‌ها استخراج نمود و به کار ¬بست؛ این بحث نشان می¬دهد که تمرکز و تاکید مدیریت دانش اسلامی بر سعادت عملی و موثر کاربران خصوصاً در پاسخ به نیازهای بشری است. انسان ذاتاً بی¬دقت و فراموش‌کار است اما از سوی دیگر فطرتاً میل به خوبی و تکامل دارد، بنابراین مدیریت دانش کارآمد و ناکارآمد می¬تواند او را به سمت موفقیت یا شکست سوق دهد. به عبارت دیگر انسان همواره در زندگی خود با موانعی روبرو است و به این دلیل مستمراً در جستجوی حل مسائل و ارزیابی شرایط به عنوان رویکردی یکپارچه و به¬روز کردن تحقیقات علمی و دانش است(معصومه نبی زاده)

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 10 آبان 1396 04:57 ب.ظ
سلام، بله این بخش از نوشتن واقعا عالی است و من چیزهای زیادی از آن در مورد موضوع آموخته ام
وبلاگ نویسی با تشکر.
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:07 ب.ظ
Very nice article, exactly what I was looking for.
یکشنبه 4 تیر 1396 05:51 ب.ظ
Hello there, You've performed an excellent job.
I'll certainly digg it and individually suggest to my friends.
I'm confident they will be benefited from this site.
پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396 01:11 ب.ظ
Hi, after reading this amazing piece of writing i am as well cheerful to share my experience here with friends.
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 11:07 ق.ظ
Right here is the right website for everyone who wishes to find out
about this topic. You understand so much its almost hard to
argue with you (not that I personally will need to…HaHa).
You certainly put a brand new spin on a topic that has been discussed for a long time.

Great stuff, just great!
دوشنبه 28 فروردین 1396 02:47 ق.ظ
This piece of writing provides clear idea in support of the new visitors of blogging,
that genuinely how to do running a blog.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :