تبلیغات
شبکه تخصصی مدیریت دانش - به نظر شما آینده مدیریت دانش به چه سمت و سویی خواهد رفت؟
 
شبکه تخصصی مدیریت دانش
درباره وبلاگ


هدف اصلی تشکیل این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اموخته های مدیریت دانش است.
تلاشمان بر این است که هر چند روز یکبار یکی از موضوعات تخصصی مدیریت دانش را مورد بحث و تبادل نظر با جمعی از عزیزان و با  نظارت یکی از برجسته ترین اساتید این حوزه جناب اقای دکتر اخوان قرار دهیم.
در ضمن کسانی که تمایل دارند در شبکه تخصصی مدیریت دانش در تلگرام مرتبط با موضوع وبلاگ عضو شوند شماره خود را برای اینجانب ارسال کنند.



جمع بندی موضوع هفته در كانال مدیریت دانش به آدرس ذیل نیز قابل دسترسی می باشد:
https://telegram.me/knowledge_management

مدیر وبلاگ : مریم فیلسوفیان
مطالب اخیر
نظرات دوستان:

یكی از محورهایی كه در آینده برای مدیریت دانش میتوان متصور بود، افزایش بكارگیری فناوری اطلاعات و بخصوص شبكه های اجتماعی است، این موضوع بخصوص در انتقال دانش ضمنی نقش فزاینده ای را بعهده خواهد داشت.(دکتر اخوان)

_ از آنجایی که دانش امری تمام نشدنی است و روز به روز در حال افزایش است می توان گفت که مدیریت دانش نیز امری است که باید همیشه وجود داشته باشد. تا انجایی که بنده اطلاع دارم تعداد مقالات در کشورهای پیشرفته رو به کاهش است به نظرم آنها بیشتر به سمت استفاده از مدیریت دانش یعنی هدف اصلی آن(کسب مزیت رقابتی) نوآوری، رشد و توسعه پیش رفته اند. همچنین فناوری اطلاعات میتواند هم تسهیل کننده و هم مشکل ساز باشد پس مدیریت دانش نمیتواند فقط دراین جهت پیش برود. رشد فزاینده دانش و پیچیده تر شدن فناوری ها میتواند راه های کسب دانش را مشکل تر کند. پس عوامل انسانی را هم نمی توان نادیده گرفت. (الناز رفیعی پور)

_ اینجانب نیز در برخی کنفرانسهای دنیا بارها بحث منسوخ شدن مدیریت دانش و مرگ مدیریت دانش را شنیدم. به نظر میرسد در غرب مدیریت دانش ابزار است در راستای هدفی بزرگتر که باید به دنبال آن هدف بزرگ بود تا آینده مدیریت دانش را در آن پیکچر یکپارچه پیدا نمود. بحث skm یا مدیریت دانش اجتماعی و تولید ابزار شبکه های اجتماعی تماما در یک سیستم فکری کاملی تعریف شده اند که باید آن سیستم را تصویر نمود تا روندیابی و... انجام پذیرد. (دکتر صدیق رضائیان)

_ یکی از دلایل روند منسوخ شدن مدیریت دانش می‌تواند ناشی از بلوغ موضوع مدیریت دانش در سال‌های اخیر از یک سو و تخصصی شدن و انشعاب شاخه‌های جدید در آن باشد. مثلاَ ظهور شبکه‌های اجتماعی، در واقع بنده می خواهم با این استدلال عرض کنم که موضوع مدیریت دانش رو به افول نمی باشد، بلکه به رشد خود در شاخه های تخصصی ادامه می دهد.(حسینی سرخوش)

_ در سال 2004 یكی از مهمترین تحقیقات در این زمینه توسط سكول صورت پذیرفت. در این پژوهش نظر خبرگان سرتاسر دنیا در مورد آینده 10 ساله مدیریت دانش با استفاده از روش دلفی پرسیده شد و نظرات گوناگون در این زمینه ارائه گردید. از دیدگاه خبرگان، آینده مدیریت دانش در گرو یكپارچگی آن در فرایندهای مرسوم كسب و كار است. از جهت دیگر تمركز بر واسط انسان- سازمان و انطباق بهتر بین فناوری اطلاعات و عوامل انسانی موجود از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد شد. در این نظرسنجی، طبقه‌بندی از مباحث مدیریت دانش توسط خبرگان شناسایی گردید. لازم به توضیح است که این طبقه‌بندی به مباحثی مربوط است که در مدیریت دانش آینده مورد بررسی و مطالعه می‌باشد. زیر طبقه‌های مختلفی از مباحث مورد تاکید در آینده مدیریت دانش در مقاله ارائه شده است که تا حدود زیادی با مطالعات دیگر مطابقت دارد. برای مثال می‌توان از زیرساخت فناوری اطلاعات نام برد که در حال و آینده سازمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

در مقاله دیگری که در سال 2002 صورت پذیرفته آینده مدیریت دانش بدین صورت تبیین شده است و اولین مطالعه صورت گرفته در زمینه آینده مدیریت دانش می باشد. اولین مطالعه در مورد آینده مدیریت دانش توسط ایکاتامی در سال 2002 انجام شد. ایکاتامی ایده هایی در مورد آینده مدیریت دانش و سیستم های مدیریت دانشی که وظیفه ی حمایت از تصمیم های انسان را بر عهده داشته و با مشکلات سروکار دارند و آنها را شناسایی می کنند، ارائه داد. از نظر وی مدیریت دانش در آینده بیشتر روی دانش ضمنی تمرکز خواهد داشت و لذا باید تلاش بیشتری در حفظ این قسم از دانش به عمل آید. سیستم های حمایت از تصمیم نیز باید قابلیت پاسخگویی به تصمیمات و مشکلات آینده را داشته باشند. این سیستم ها بر پایه چندین منظر بنا نهاده شده¬اند که شامل: منظر فنی، شخصی و فردی ، اجتماعی، سازمانی، رفتاری و زیبا شناسی است . وی اذعان کرد که آینده مدیریت دانش با سه گرایش یا روند مداوم ادامه خواهد داشت که شامل: پیشرفت در فناوری اطلاعات، جمع آوری دانش از دیدگاههای مختلف و متنوع، رسیدن به نقاط مطلوب در بسیاری از نواحی مهم، می¬باشد. در مورد پیشرفت فناوری اطلاعات، مدیریت دانش در همیشگی و پویایی بودن پیشرفت های فناوری اطلات مفید خواهد بود، قیمت و عملکرد قسمت فناوری اطلات بهبود خواهد یافت در صورتی که همین الان هم تقریبا، هزینه اطلاعات دیجیتال به صفر نزدیک شده است و همچنین هزینه های هماهنگی افراد و زیر واحد های سازمان و یا خود سازمان هم به صفر نزدیک خواهد شد. رسیدن به تکنولوژی های ارتباطی که تقسیم دانش در سازمان را حمایت می کنند و قادرند دانش را به بیرون از سازمان نفوذ دهند. همچنین تعادلی بین استفاده از تکنولوژی به جای مردم برقرار شده و همکاری بسیار وسیعی در سازمان ایجاد شود. از نظر وی آینده مدیریت دانش جایی است که مردم و تکنولوژی های پیشرفته با هم و در کنار هم به کارشان ادامه خواهند داد و دانش از چشم اندازهایی با بیشترین تنوع، جمع آوری شده و نتایج قابل توجهی بدست می آید.

روند مطالعات لی و چن در سال 2012 در خصوص تحولات مدیریت دانش در طی سال های(2010-1995) و ادامه روند یا به عبارتی موضوعات مورد بحث در آینده مدیریت دانش، این مطالعه یک پایه محکمی را برای ظهور مطالعات آینده مدیریت دانش ارائه می دهد که توسعه دانش و تئوری های مدیریت دانش را تسهیل می بخشد. نتایج این مطالعات بیان می کند موضوعاتی که در دوره‌های زمانی متفاوت در مدیریت دانش مورد مطالعه قرار گرفته اند مطالبی بوده اند که در دوره قبل تر در این زمینه احساس ضعف می شده و همچنین این موضوعات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به عبارت دیگر در مسیر اصلی تحقیق بوده اند. در این پژوهش این دوره 15 ساله مطالعاتی به سه دوره 5 ساله تفکیک شد و 20 مورد از مهم ترین موضوعاتی که در هر دوره مورد تحقیق قرار گرفته اند، مشخص شد. در بین موضوعات مشخص شده از سال 2005-2010، موضوعات به روز مدیریت دانش که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته شده و انتظار می رود که در سال های بعدی مورد به آنها پرداخته شود موضوعاتی همچون: خلق دانش، نوآوری و چالش‌های مدیریت دانش و سیستم های مدیریت دانش و مهندسی نرم افزاری در این حوزه هستند.

مطاله بعدی توسط گروه پوماکی در آلمان صورت پذیرفته و روند پیش روی مدیرت دانش از سال 2023-2014 مورد بررسی قرار داده و پیش بینی کرده است. این مطالعه گروه پوماکی با همکاری 50 نفر از متخصصین در حوزه¬ی مدیریت دانش صورت پذیرفت. متخصصان دارای تجربه بالا در سازمان¬ها و با یک دید گسترده نسبت به چشم انداز های مدیریت دانش هستند به همین دلیل تحقیق صورت گرفته دارای اعتبار بالایی است. مؤلفان تمام شیوه ها و کاربرد و توزیعشان را توسط کاربرد روش هایپ سایکل امتحان کردند.مطالعه هایپ سایکل روی روند های مدیریت دانش توسط تکنولوژی های پوماکی متخصصان آلمانی نشان می‌دهد که بسیاری از شیوه های مدیریت دانش امتحان شده اند و پیش از این به استفاده شرکتی موثر نائل شده اند.

مطالعات مؤلفان نتیجه می‌دهد که رشته جوان مدیریت دانش یک قسمتی از فرآیند¬های بالقوه در تمام صنایع، حتی در شرکت‌های بزرگ‌تر خواهد شد. (معصومه نبی زاده)

_مرجع خوب در این حوزه می تونه گارنتر باشه که بر اساس Hype Curve روندهای آینده رو به خوبی پیش بینی می کنه: مثلا اگر نگاه بکنید به نمونه هایی که الان میذارم، مبحث Gamification در سال 2013 در مرحله آزمون و تجربه است. مدیریت دانش مدت هاست که از پیک این هایپ رد شده ولی اصلا به این معنی نیست که دچار مرگ میشه، تبش فروکش می کنه ولی هم چنان کلیه ابزارها و تکنیک هایی که در این نمودار می بینید به تحقق اون کمک خواهند کرد.

مواردی مثل اینترنت اشیاء، نوروساینس، داده های بزرگ، بازی، رایانش ابری، رایانش اجتماعی، و حتی تکنولوژی های پوشیدنی و ... همگی می تونند بخشی از پازل آینده مدیریت دانش باشند. تنها چیزی که برای من مسجله اینه که مدیریت دانش اونقدر به یک باید یکپارچه با دیگر فعالیت ها تبدیل شده که لزومی نداره در سطح کسب و کار براش برچسب مدیریت دانش زده بشه.(خشایار)

_ فناوری اطلاعات درآینده وحتی امروزه بازوی قدرتمند مدیریت دانش است اگرچه عده ای اعتقاد دارند تنهااین فناوری درانتقال و ذخیره سازی دانش نقش آفرینی خواهد کرد اماعده ای از محققین به دنبال اثبات آنند که درتسخیر دانش و تبدیل دانش ضمنی به آشکار ازفناوری میتوان کمک گرفت. اگرچه شکل بکارگیری مفهوم مدیریت دانش ممکن است به مقتضای زمان وشرایط طرح آن درادوار مختلف تفاوت کند اماآنچه مهم است این است که شاید جای آن بامفهوم مشابهی جابجا شود لیکن هدف وکارکرد آن تغییر نمیابد وممکن است درآینده شبکه های اجتماعی الکترونیکی ومجازی چرخه مدیریت دانش راپشتیبانی کنند.

لذا به نظر میرسد مدیریت دانش پویاست ومقالات مرتبط به سمت شاخه های تخصصی آن سوق داده شده است.

سازمانهای رایانه ای، به دنبال راه‌حل فنی برای مشکلات دانش سازمانی و هوش تجاری هستند تا به وسیلهٔ آن اطلاعات روشنی در یک مجموعه به صورت همزمان در سازمان پدید آورند. محققان در امر فهم سازمان با این پرسش که ماهیت شناخت و نقش آن در سازماندهی کردن جوامع چیست، کار خود را آغاز می‌کنند. این مرحله تنها یک گام کوتاه در جهت درک سازمان به عنوان امری دانش مدارانه برای سازماندهی مجدد در امور سازمانی، به کار می‌رود.

اگر یک سازمان در کاربرد و ایجاد دانش اثربخش باشد، باید دیدگاه متفاوتی از ساختار سنتی بوروکراتیک داشته باشد. استراتژی تجاری از دهه ۱۹۶۰ بر روی منابع اثربخشی و تخصیص و تحلیل نیروهای رقابتی وضعفهای موجود متمرکز بوده است. این دیدگاه شامل استراتژی های رقابتی، هوش سازمانی، تحلیل استراتژی های دانش‌مدار و سرانجام دیدگاه دانایی محور می‌باشد (Burney , ۱۹۹۷). به طور موازی جنبش سرمایه هوش سازمانی از یک جهت‌گیری اقتصادی برخوردار است و از در نظر گرفتن دانش به صورت امری ضمنی در سازمان، حمایت می‌کند. در ابتدا سرمایه هوشی به طور عمده بر مدیریت و اندازه‌گیری دانش مرتبط با رقابتها متمرکز بود و تأکید بسیار ناچیزی بر یادگیری داشت. فرض اساسی در توسعه سازمان این است که مدیریت بداند چه مهارتهایی در سازمان باید وجود داشته باشد و چگونه منابع انسانی به پرکردن شکاف مهارتی در سازمان به وسیله ارتقای مهارتهای نیروی انسانی بپردازد.▪️ نظامهای مدیریت دانش: با اندکی تفکر در مورد منابع مدیریت دانش می‌توان دریافت که آنها دارای نکات مشترک بسیار هستند. در اواسط دهه ۱۹۹۰ یادگیری و شناخت سازمانی، هوش تجاری و سیستم‌های اطلاعاتی سازمان به اندازه کافی بر مخاطبان خود تأثیرگذار بودند. مفهوم مدیریت دانش گهگاه با بانک اطلاعاتی، شبکه اطلاعاتی داخلی و سیستم مدیریت اسناد و مدارک، یادگیری و استراتژی تجاری و مدیریت فرآیندهای توسعه تولید همراه بوده است. بنابراین با در نظرگرفتن این حقایق، به جای مدیریت دانش، ما نیازمند چندین خصوصیت هستیم که آنها اموری مبهم بوده و همپوشی‌های بسیاری نیز دارند. (نجاتی)

_ من به دنبال مشاغلی گشتم (در امریكا به عنوان مثال)كه در زمینه مدیریت دانش باشند ولی هیچ چیزی با این عنوان نبود و یا رشته های زیادی در دانشگاه در این زمینه پیدا نكردم. مشاغل صرفا به دنبال افرادی هستند كه در زمینه نرم افزاز و كارهای مدیریتی اطلاعاتی و حقوقی در ارتباط باشند و منحصرا به مدیریت دانش هیچ اشاره ای نشده. شركتها و سازمانها افرادی را میخوان كه بتونن با نرمافزارهای مختلف مدیریت پروژه و حسابداری و حتی حقوقی كار كنن به عبارتی مدیر فناوری قابلیت این رو داشته باشه كه بتونه همه اطلاعات سازمان رو از قبل و بعد جمع اوری كنه و در مواقع بحرانی و یا نیاز بتونه از منافع شركت دفاع كنه . در حقیقت داره كار مدیریت دانش رو انجام میده ولی اشاره ای به ان نشده و دیگر اینكه اكثر ادمهایی كه بازنشسته میشن میرن و دانششون جایی ثبت نمیشه. حداقل در این كشور چیزی به این عنوان وجود نداره. البته در كشور خودمون هم من شغلی با این عنوان ندیدم و فكر میكنم مدیریت دانش فعلا فقط در حد كتابهاست نه عمل و دیگر اینكه بعضی كشورها مثل چین حق استفاده از شبكه های اجتماعی رو ندارن! پس عمومی نیست. (راحله)

_ با روندهای تشریح شده، مشخص می شود که هر چند فناوری در حد اعلای خودش در خدمت مدیریت دانش قرار خواهد گرفت ولی وجه تمایز اصلی آینده مدیریت دانش به نظر بنده با امروز، در محور فناوری اطلاعات و کلاً فناوری نخواهد بود. با احتمال زیاد وجه تمایز اصلی مربوط خواهد شد به مباحث نرم و مغزافزاری مدیریت دانش و پاره ای از موارد اشاره شده بالا، بر این اساس به نظر می رسد سازمان های پیشرو ضمن اینکه در حد اعلا از سیستم ها و سامانه ها (نه تنها به عنوان ابزار تسهیلگر در استفاده از مدیریت دانش و بلکه در تمام حوزه های مدیریتی و فنی ) بهره خواهند برد. نقطه تمرکزشان روی استراتژی ها شخصی سازی و نوآوری و نوآوری و نوآوری (و در نتیجه انسان محوری) خواهد بود.(ضرغامی)

_ به نظرم به منظور تحلیل آینده پژوهانه موضوع، دو نوع رویکرد کلی را در قلمرو مدیریت دانش میتوان مدنظر قرار داد:

1. آینده پژوهی هنجاری یا Normative : به عنوان نمونه نوع تحقیقاتی که متخصصان دانشگاهها و اندیشکده های پیشروی دنیا مثل استنفورد پیرامون انسان آینده و ارتباطش با ماشینهای هوشمند و در واقع تعاملات میان انسان و ماشین صورت می دهند و پیامدهایی برای مدیرت دانش خواهد داشت كه فضای فكریشون با اونچیزیكه امروز هست كاملا متفاوته

این مطالعات که در پی ایجاد همگرایی عمیق در حوزه های نوپدید همچون فلسفه ذهن، هوش مصنوعی، علوم شناختی، ریاضی و فیزیک است سازوکارهای یادگیری انسان و درک وی را به سمت توسعه هویتهای مجازی و مفهومی به نام Singularity که برگرفته از فیزیک نجوم و بحث چاله های فضایی است (به معنای تکینگی) سوق خواهد داد.

برمبنای این تحقیق سازوکارهای کسب و درک و انتقال دانش بشری کاملا با آنچه که امروز دارد متفاوت خواهد بود و انسان آینده به درک سه بعدی از واقعیات جهان خواهد رسید. بر این مبنا، انسان به نوعی تنهایی یا همان تکینگی خواهد رسید.

تراشه های الکترونیکی که در مغز او جای خواهد گرفت کمک خواهد کرد تا درک کاملا روشنی از واقعیات جهان بدست آورد. انسانهای آینده در چنین فضایی به تبادل و مدیریت دانش خواهند پرداخت. البته این در حال حاضر یک پروژه کاملا پیشرفته و محصول همگرایی شدید حوزه های NBICS است.

این در واقع نوعی ساخت اینده است creating desired future

برای تغییر چارچوب تعاملی میان انسان و تكنولوژی در قلمرو محتواهای یادگیری از دیتا گرفته تا اطلاعات و دانش

2. بعد دوم اینده پژوهی اكتشافی یا همان چیزی هست كه محور گفتمانهای رایج درون حوزه مدیریت دانشه

یعنی روندیابی(دکتر سعید قربانی)

_ به هر حال هنگام بررسی آینده به مسیر آینده پژوهی میرسیم. رویکرد های تقریبا مشخصی در تمامی علوم در حال بروز میباشد

1. رویکرد پایداری، توسعه پایدار، دوستدار محیط زیست و رویکردهای سبز، اصلاح الگوی مصرف در انرژی و آب، و تولید انرژی های پاک

2. دانش های fun، که بروز آنها را در تولید شبکه های اجتماعی، و تلویزیونی و تفریحات، صنعت گردشگری، ورزش و تدوین شاخص لذت از زندگی و شادی در جامعه می باشد.

3. دانش های اطلاعاتی که در جهت 2 مورد بالا هم به کار می روند، امنیت اطلاعات، تحصیل دانش از شبکه های نوظهور جهت مقاصد امنیتی، سیاسی واقتصادی، و مدیریت دانش در سازمانها نظامی در جهت پایداری امنیتی در جهان

در هر یک از ابعاد بالا میتوان مدیریت دانش آن حوزه را لحاظ نمود و یا با آن سبک دانشی، دانش را مدیریت نمود.

مدیریت دانش ( های) سبر یا پایدار

مدیریت سبز یا پایدار دانش (مدیریت دانش با رویکرد و روش مدیریت پایداری)(رسیدن به سطح پایداری و بهینه گی مدیریت دانش)

مدیریت دانش موجود شبکه های اجتماعی

مدیریت به سبک و روش شبکه های اجتماعی در حوزه دانش سازمانها

مدیریت دانش های امنیتی و اطلاعاتی

مدیریت دانش به سبک و روش امنیتی و اطلاعاتی در سازمانها

البته بسته به منطقه مورد مطالعه و کشور مورد مطالعه به دلیل وجود سطوح مختلف بلوغ آینده های متفاوتی در انتظار است

به عنوان مثال در ایران یکی از مهمترین مباحث قوانین و مقررات دانش و موضوع مالکیت فکری و تدوین قوانین پایه، اجرای، نظارتی و قضایی میباشد و انتظار میرود در دهه آینده صورت پذیرد.

در انتها روند تلفیق دانشها و تولد دانشهای نوظهور و مدیریت تغییرات در دانش و انتخاب استراتژی صحیح در بعد کلان مدیریت دانش و حرکت به سوی دانش های ارزش افزا با مدیریت خبرگان و شرکت‌های دانش بنیان ذیل نظارت دولت میتواند مثمر ثمر باشد. (مهدی مهریار)


با توجه به نظرات دوستان جمع بندی نهایی توسط خانم مهندس معصومه 

نبی زاده به شرح ذیل انجام پذیرفت: 

به منظور تحلیل آینده پژوهانه موضوع، دو نوع رویکرد کلی را در قلمرو مدیریت دانش میتوان مدنظر قرار داد: آینده پژوهی هنجاری یاNormative و بعد دوم اینده پژوهی اكتشافی یا همان چیزی كه محور گفتمانهای رایج درون حوزه مدیریت دانش می باشد. برمبنای آینده پژوهی هنجاری سازوکارهای کسب و درک و انتقال دانش بشری کاملا با آنچه که امروز دارد متفاوت خواهد بود و انسان آینده به درک سه بعدی از واقعیات جهان خواهد رسید. بر این مبنا، انسان به نوعی تنهایی یا همان تکینگی خواهد رسید. این در واقع نوعی ساخت اینده است creating desired future. در بعد دوم یعنی اینده پژوهی اكتشافی بدنبال بررسی روندهای اینده مدیریت دانش هستیم.

1. حرکت به سمت تخصصی شدن و انشعاب  مدیریت دانش در شاخه‌های جدید.

2. آینده مدیریت دانش در گرو یكپارچگی آن در فرایندهای مرسوم كسب و كار است.

3. تمركز بر واسط انسان- سازمان و انطباق بهتر بین فناوری اطلاعات و عوامل انسانی موجود از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد شد.

4. از مباحث مورد تاکید در آینده مدیریت دانش اهمیت فوق العاده زیرساخت فناوری اطلاعات است که در حال و آینده سازمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و هم چنین تاکید به نقش فزاینده آن در انتقال دانش ضمنی.

5. حمایت از تصمیمات انسان و شناسایی مشکلات توسط سیستم های مدیریت دانش در آینده

6. مدیریت دانش در آینده بیشتر روی دانش ضمنی تمرکز خواهد داشت و لذا باید تلاش بیشتری در حفظ این قسم از دانش به عمل آید.

7. سیستم های حمایت از تصمیم نیز باید قابلیت پاسخگویی به تصمیمات و مشکلات آینده را داشته باشند.

8. آینده مدیریت دانش با سه گرایش یا روند مداوم ادامه خواهد داشت که شامل: پیشرفت در فناوری اطلاعات، جمع¬آوری دانش از دیدگاههای مختلف و متنوع، رسیدن به نقاط مطلوب در بسیاری از نواحی مهم، می¬باشد.

9. در مورد پیشرفت فناوری اطلاعات، مدیریت دانش در همیشگی و پویایی بودن پیشرفت های فناوری اطلات مفید خواهد بود، قیمت و عملکرد قسمت فناوری اطلات بهبود خواهد یافت در صورتی که همین الان هم تقریبا، هزینه اطلاعات دیجیتال به صفر نزدیک شده است.

10. همچنین هزینه های هماهنگی افراد و زیر واحدهای سازمان و یا خود سازمان هم به صفر نزدیک خواهد شد. رسیدن به تکنولوژی های ارتباطی که تقسیم دانش در سازمان را حمایت می کنند و قادرند دانش را به بیرون از سازمان نفوذ دهند.

11. عادلی بین استفاده از تکنولوژی به جای مردم برقرار شده و همکاری بسیار وسیعی در سازمان ایجاد شود. آینده مدیریت دانش جایی است که مردم و تکنولوژی های پیشرفته با هم و در کنار هم به کارشان ادامه خواهند داد و دانش از چشماندازهایی با بیشترین تنوع، جمع آوری شده و نتایج قابل توجهی بدست می آید.

12. مواردی مثل اینترنت اشیاء، نوروساینس، داده های بزرگ، بازی، رایانش ابری، رایانش اجتماعی، و حتی تکنولوژی های پوشیدنی و ... همگی می تونند بخشی از پازل آینده مدیریت دانش باشند.

13. احتمال جابه جایی مفهوم مدیریت دانش با یک مفهوم کامل تر که هدف وکارکرد آن تغییر نمی یابد و ممکن است درآینده شبکه های اجتماعی الکترونیکی ومجازی چرخه مدیریت دانش را پشتیبانی کنند.

14. بکارگیری سیستم ها و سامانه ها (نه تنها به عنوان ابزار تسهیلگر در استفاده از مدیریت دانش و بلکه در تمام حوزه های مدیریتی و فنی ) در حد اعلا  توسط سازمان های پیشرو  بهره که  نقطه تمرکزشان روی استراتژی ها شخصی سازی و نوآوری و نوآوری و نوآوری (و در نتیجه انسان محوری) خواهد بود.

15. موضوعاتی که در دوره‌های زمانی متفاوت در مدیریت دانش مورد مطالعه قرار گرفته اند مطالبی هستند که در دوره قبل تر در این زمینه احساس ضعف می شده و همچنین این موضوعات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به عبارت دیگر در مسیر اصلی تحقیق بوده اند.

16. موضوعات به روز مدیریت دانش که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته شده و انتظار می رود که در سال های بعدی مورد به آنها پرداخته شود موضوعاتی همچون: خلق دانش، نوآوری و چالش‌های مدیریت دانش و سیستم های مدیریت دانش و مهندسی نرم¬افزاری در این حوزه هستند.

17. مطالعه هایپ سایکل روی روندهای مدیریت دانش توسط تکنولوژی های پوماکی متخصصان آلمانی نشان می‌دهد که بسیاری از شیوه های مدیریت دانش امتحان شده اند و پیش از این به استفاده شرکتی موثر نائل شده اند. مطالعات مؤلفان نشان می دهد که رشته جوان مدیریت دانش یک قسمتی از فرآیند های بالقوه در تمام صنایع، حتی در شرکت‌های بزرگ‌تر خواهد شد.

18. حرکت به سمت open source شدن و از این طریق هزینه دستیابی به داده و اطلاعات و دانش به صفر خواهد رسید که همگی حاصل رشد شگرف در زیرساخت فناوری اطلاعات خواهد بود.

19. رشد فزاینده دانش و پیچیده تر شدن فناوری ها میتواند راه های کسب دانش را مشکل تر کند.

20. حرکت به سمت تلفیق دانشها و تولد دانشهای نوظهور و مدیریت تغییرات در دانش و انتخاب استراتژی صحیح در بعد کلان مدیریت دانش و حرکت به سوی دانش های ارزش افزا با مدیریت خبرگان و شرکت‌های دانش بنیان ذیل نظارت دولت

21. از آنجایی که دانش امری تمام نشدنی است و روز به روز در حال افزایش است می توان گفت که مدیریت دانش نیز امری است که باید همیشه وجود داشته باشد.

22. به نظر می رسد دلیل کاهش تعداد انتشارات در مورد موضوع مدیریت دانش در کشورهای پیشرفته سوق این موضوع به سمت کاربردی شدن وا ایجاد مزیت رقابتی و رشد و توسعه می باشد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 18 خرداد 1398 01:04 ق.ظ

I believe that is one of the such a lot important information for me. And i'm satisfied reading your article. But want to statement on some common things, The website style is great, the articles is actually nice : D. Excellent job, cheers
جمعه 6 اردیبهشت 1398 06:33 ب.ظ
ルイヴィトン スーパーコピーブランド代引きバッグ/時計/財布/靴/ベルトn級激安通販
پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398 04:55 ق.ظ
日系のYAMADAスーパーコピー時計通販です。弊社すべてのスーパーコピーブランド時計は2年品質保証になります。
شنبه 31 فروردین 1398 12:51 ب.ظ
シャネルコピー、新作ブランド財布コピー,品などの 逸品はお客様に低価を提供します。正規と比べて、品質が同じです
شنبه 31 فروردین 1398 12:51 ب.ظ
高級品ゴヤールコピーブランドバッグスーパーコピーゴヤールの専門店
چهارشنبه 28 فروردین 1398 02:29 ب.ظ
ブランドスーパーコピー優良店スーパーコピー 品質おすすめロレックス デイトジャスト 116200 コピー 時計
چهارشنبه 28 فروردین 1398 02:28 ب.ظ
スーパーコピーブランド
یکشنبه 14 مرداد 1397 07:56 ق.ظ
مطلبتون خیلی خوب بود
جمعه 17 آذر 1396 03:51 ق.ظ
Wonderful beat ! I wish to apprentice while you amend your web site, how can i subscribe for a blog site?
The account aided me a acceptable deal. I had been a little
bit acquainted of this your broadcast provided bright clear concept
پنجشنبه 23 شهریور 1396 08:26 ب.ظ
I am in fact glad to read this website posts which includes lots of useful data,
thanks for providing these kinds of statistics.
یکشنبه 15 مرداد 1396 08:18 ق.ظ
The other day, while I was at work, my cousin stole my iphone
and tested to see if it can survive a thirty foot drop,
just so she can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views.
I know this is totally off topic but I had to share it with someone!
چهارشنبه 30 فروردین 1396 02:54 ق.ظ
Awesome things here. I'm very glad to peer your article.
Thanks so much and I'm taking a look ahead to contact you.
Will you kindly drop me a mail?
دوشنبه 9 شهریور 1394 03:45 ب.ظ
ســــلام !
وبلاگتان زیباست!

ما برای کاربرانی که از آنتی ویروس نود 32 استفاده میکنند ، برنامه ای طراحی کردیم که بتوانند جدیدترین یوزرنیم و پسورد نود 32 را تنها با یک کلیک دریافت کنند.
این برنامه نیاز به نصب ندارد و حجم آن کمتر از 100 کیلوبایت میباشد و هیچگونه تبلیغات مزاحم به همراه خود ندارد!
با دانلود این برنامه از این پس تنها با یک کلیک و در کمتر از 3 ثانیه جدیدترین یوزر و پسورد آنتی ویروس خود را دریافت کنید.
این برنامه کاملا رایگان میباشد و دائما پشتیبانی و آپدیت میشود.
امکاناتی دیگر مانند مشاهده قیمت ارز و طلا و مشاهده جدول لیگ برتر و ... نیز به نرم افزار اضافه میشود.
برای دانلود به وبلاگ ما بیایید.
لطفا برای حمایت از ما ، وبلاگ ما را لینک کنید.
موفق باشید
شنبه 7 شهریور 1394 12:13 ب.ظ
با ثبت وبلاگ خود در بزرگترین بانک وبلاگ های ایرانی بازدید خود را چندین برابر کنید..
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :