تبلیغات
شبکه تخصصی مدیریت دانش - اگر قرار باشد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از شما به عنوان مشاور حوزه مدیریت دانش دعوت کند تا در خصوص راهکارهای تقویت نظام مدیریت دانش در سطح دستگاههای اجرایی کشور پیشنهاد دهید، چه پیشنهادی می دهید؟
 
شبکه تخصصی مدیریت دانش
درباره وبلاگ


هدف اصلی تشکیل این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اموخته های مدیریت دانش است.
تلاشمان بر این است که هر چند روز یکبار یکی از موضوعات تخصصی مدیریت دانش را مورد بحث و تبادل نظر با جمعی از عزیزان و با  نظارت یکی از برجسته ترین اساتید این حوزه جناب اقای دکتر اخوان قرار دهیم.
در ضمن کسانی که تمایل دارند در شبکه تخصصی مدیریت دانش در تلگرام مرتبط با موضوع وبلاگ عضو شوند شماره خود را برای اینجانب ارسال کنند.



جمع بندی موضوع هفته در كانال مدیریت دانش به آدرس ذیل نیز قابل دسترسی می باشد:
https://telegram.me/knowledge_management

مدیر وبلاگ : مریم فیلسوفیان
مطالب اخیر




با توجه به نظرات دوستان جمع بندی نهایی توسط دکتر مصطفی زمانیان به شرح ذیل انجام پذیرفت:

1. ضرورت تبیین فلسفه و کارکردهای مدیریت دانش در سطح ملی

2. توجه به ماهیت سازمان ها و به تبع آن، ماهیت مدیریت دانش مورد نیاز در آن دستگاه

3. شناخت جامع ساختار سیاستگذاری دولت و مکانیزمهای تصمیم گیری در آن

4. شناخت اولویت های ملی جهت استقرار مدیریت دانش

5. شناسایی بدیلهای دیگری برای مدیریت دانش جهت رفع مشكلات

6. ایجاد پایگاهی به عنوان بستر مشترك و متمركز برای نگهداری ، انالیز و تولید دانش در سطح كل کل کشور

7. پیشنهاد اصلاح ساختار متولی مدیریت دانش در سازمانهای دولتی شامل:


الف. بازگشت معاونت اموزش دستگاههای دولتی ( دفتر اموزش و پژوهش ) به سازمان مدیریت

ب. بازنگری عناوین و سرفصلها زیر نظر افراد متخصص و خبره در حوزه های مختلف

ج. شناسایی شکاف های دانشی در حوزه و خلق دانش در ان حوزه

د. باتوجه به زمانهای اندک کارمندان برای فراگیری ، بهتر است ، بیشتر اموزشهای تئوری بصورت اموزشهای مجازی ارائه

8. تدوین پروتکل های سطح ملی جهت یکسان سازی معماری نظام مدیریت دانش در سطح دستگاهها و نیز سطوح بین دستگاهی

9. ایجاد وحدت رویه و انسجام در پیاده سازی نظام جامع و هدفمند است.

10. تعیین متولیان پیگیری و تبدیل سیاست ها به راهبرد

11. قبل از هرچیز در سطح ملی باید مشخص شود که منظور از دانش کدامیک از موارد ذیل است چرا که ابزارها و روشهای هرکدام با یکدیگر تفاوت جدی دارند.

12. پرهیز از سیاست زدگی در سطح سازمانهای دولتی در برخورد با مقوله مدیریت دانش

13. توجه به ابعاد مبنایی مرتبط با موضوع در سطح حاکمیت شامل:


الف. تبیین رویكرد سیاستگذاری كشور (بالا به پایین است یا بالعكس)

ب. تعیین جایگاه مدیریت دانش در ساختار سیاستگذاری كشور

ج. تعیین دقیق اینكه مدیریت دانش با كدامیك از ابعاد سیاستگذاری مرتبط است (سیاستگذاری عمومی یا سیاستگذاری علم و فناوری و بدیلهای دیگر)

14. تببین فلسفی و کارکردی نظام ملی مدیریت دانش، بر اساس مبانی اندیشه ای ایرانی و اسلامی در سطح پارادایمیک

15. آموزش در مدارس و نهادینه سازی آن در افراد از سنین کودکی

16. تدوین آیین‌نامه و راهنمای کاربردی جهت استفاده متولیان امر

17. چهارچوب مفهومی در سطح کلان برای مدیریت دانش در سطح ملی و با تمرکز بر مدیریت تغییر، شامل ابعاد مختلفی جهت تغییرات جهت تحقق مدیریت دانایی در سطح ملی می‌باشد. بطوریکه در آن، "مدیریت تغییر" با تمركز روی فاكتورهای مختلف و با یك رویكرد سیستمی، یكپارچه‌سازی عوامل مختلف را دنبال نموده و سعی در ایجاد توازن بین این فاكتورها برای فراهم‌سازی زیر ساختهای مناسب برای پذیرش نظام مدیریت دانایی در سطح یك كشور را دارد.

18. برای اجرا واستقرار نظام مدیریت دانش در دستگاههایی اجرایی نیاز به زیرساخت های قوی قانونی و نیز نظام ارزشیابی و نظام انگیزشی دارد در دستگاههای اجرایی هم اکنون نیاز و احساس بکارگیری مدیریت دانش وجود ندارد و یا بسیار کم است لذا نیاز به ابزارهای انگیزشی است.

19. یکی از گام هایی که می تواند انگیزش و به تبع آن سنگ بنای مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی بشود. بهره گیری از نظام مالکیت فکری افراد دانشی است.

20. توسعه پایدار و مداوم فرهنگ انگیزاننده در کنار بهبود چرخه دانش می تواند موتور محرکی در جهت کار بردی سازی دانش بوده و گامی مهم در محور اقتصاد مقاومتی که از اهداف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باشد.

21. مطالعات انجام گرفته نشان می دهد که ادبیات رایج مدیریت دانش در سطح ماکرو بکار نمیرود و ادبیات سیاستگذاری و نظام نوآوری جایگزین این مفهوم گردیده است.

22. امروزه دنیا در حال تجربه كردن نوع جدیدی از اقتصاد است كه از آن به عنوان اقتصاد دانایی محور نام برده می‌شود. در اقتصاد دانایی محور،‌ دانش به عنوان عامل اصلی تولید ثروت تلقی گردیده و مدیریت صحیح برآن نقش كلیدی در ارتقاء مؤلفه‌های اصلی اقتصاد را خواهد داشت. از این رو بسیاری از كشورها به دنبال ایجاد نظامی برای مدیریت بر دانایی‌ های خود در سطح ملی می باشند. به عنوان نمونه هلند، اسپانیا، فرانسه، دانمارك، انگلستان، نروژ، فنلاند، پرتقال و آلمان از جمله كشورهایی بودند كه بدنبال ایجاد نظامی جهت مدیریت بر دانایی در سطح ملی بودند.

23. با توجه به تجربه سایر کشورها به برخی مفاهیم می توان دست یافت...اولین مفهوم "آگاهی عمومی" است. این مفهوم، بحث آگاهی جامعه را در خصوص دانایی، مدیریت دانش و مزایای آن دنبال می‌نماید و از طریق مواردی چون انتشارات، برگزاری كنفرانس‌ها و سمینارهای تخصصی، آموزش و تحقیقات آكادمیك و تشكیل انجمنهای علمی اشاعه پیدا می‌كند.

24. مفاهیمی چون حمایت دستگاه‌های اجرایی، حمایت از پروژه‌های مدیریت دانش،‌حمایت از توسعه مدیریت دانش در نهادها و سازمان‌ها، نقش دولت در مدیریت دانش، حمایت قوی و آشكار دولت، تعهد دولت، حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم، جنبه‌های قانونگذاری، معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، و حمایت از سرمایه‌گذاریهای انجام شده در نوآوریها حاصل تحلیل داده‌های مربوط به كشورهای انگلستان، دانمارك، فرانسه، اسپانیا، هلند، آلمان و نروژ می‌باشد. این موارد كه به مفهوم اصلی حمایت دولت اشاره دارند در كشورهای انگلستان و فرانسه به عنوان علت و عاملی برای سرمایه‌گذاری از یك طرف و تدوین استراتژیهای مناسب و ایجاد بستر فرهنگی از طرف دیگر شناخته شدند.

25. همچنین بررسی تجارب كشورهای انگلستان، فرانسه و نروژ منجر به ظهور مفاهیم تدوین استراتژی، برنامه‌های بلند مدت تدوین چشم‌انداز، استراتژیهای مدیریت دانش و چشم‌انداز مدیریت دانش گردید كه این موارد به مفهوم برنامه‌ریزی استراتژیك اشاره دارند.

26. ابعاد فرهنگی و اجتماعی، ارتباطات آزاد و شفاف، بستر‌سازی فرهنگی، ایجاد روحیه مشاركت، تقویت ارتباطات، فاكتورهای مختلف فرهنگی و فضای كاری دموكراتیك از جمله مفاهیمی هستند كه به مفهوم یا طبقه اصلی فرهنگ اشاره دارد. ارتقای سطح فرهنگ موجب ارتقای سطح آگاهی عمومی و پذیرش جامعه می‌گردد.

27. همچنین تجربه برخی کشورها موجب ظهور مفاهیمی چون یادگیری سازمانی، جامعه یادگیرنده، نیروی كار توانمند شده و سازمان‌های یادگیرنده شده است. این مفاهیم بیانگر مفهوم اصلی یادگیری می‌باشند كه از عناصر و نتایج مهم مباحث مرتبط با مدیریت دانش به شمار می‌رود. تجربه برخی كشورها نشان می‌دهد كه حركت به سوی ساختارهای افقی، تشكیل انجمنهای علمی، ساختارهای شبكه‌ای، فرآیند گرایی، اجتماعات خبرگی و گروه‌های دانشی، روند یادگیری را تسریع می‌كنند.

28. "حمایت دولت" و "فرهنگ" از جمله مفاهیم قابل توجه در این بحث است.. "مدل مرجع مشترك" كه در اسپانیا و دانمارك مشاهده گردیده است، به نوعی بحث یك مدل عمومی كه قابل تسری به اجزای جامعه و صنعت را داشته باشد، دنبال می‌نماید. "برنامه‌ریزی استراتژیك"، "راهبری" و "مدیریت تغییر" نیز مباحث مدیریت برنامه‌ریزی و تغییر را در سطح ملی تعقیب می‌كنند.

29. در این میان نباید از بحث "سرمایه‌گذاری روی مدیریت دانش" و همچنین "توجه همزمان به بخش دولتی و خصوصی" غافل گشت كه برای كسب نتایج بهتر، بكارگیری طرحهای "پایلوت" مفید خواهد بود.

30. مفاهیمی چون "الگوگیری"‌، "توجه به منابع انسانی‌"، " یادگیری سازمانی"، "تكنولوژی" و "ترویج ساختارهای افقی‌" از دیگر مواری هستند كه به عنوان عوامل موفقیت مدیریت دانش در سطح ملی پدیدار گشتند.

و اما چند نکته از دیدگاه این حقیر


1. به نظر می رسد رویکردهای مورد توجه و رایج در سطح اساتید و دوستان، عمدتا ناظر بر سطح بنگاهی بوده و ضرورت تمرکز بر ترویج اصول، مبانی و ابزارهای مدیریت دانش در سطح ملی (حوزه های ملی و بخشی) اجتناب ناپذیر است.

2. رویکردی نظام نوآوری (چه در سطح بخشی و چه در سطح ملی) می تواند در این حوزه کمک شایانی به تبیین ابعاد موضوع داشته باشد و خوب است در این زمینه مطالعاتی در سطح دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی تعریف و اجرا گردد.

3. باید پذیرفت که جامعه متخصصین ما باید بیش از آنچه هست خود را برای ورود به حل مسائل واقعی جامعه آماده نمایند. نکند کنکاش در سیر تطور مقالات و دیدگاههای صاحبنظران، ما را از رسالت اصلی خود در خصوص کمک به حل مسائل واقعی کشور بازدارد.

4. این حقیر به نوبه خودم، آمادگی دارم در صورت موافقت و استقبال عزیزان و اساتید، کارگروهی رو در سطح یکی از نهادها و ارگانهای ذیربط مثلا انجمن، یا شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا ... تشکیل داده و موضوع رو پیگیری کنیم.

مقارن بودن این مقطع با تهیه احکام برنامه ششم توسعه کشور فرصت مناسبی است که مناسب است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.










نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 شهریور 1396 04:30 ق.ظ
There's definately a great deal to know about this issue.
I like all of the points you made.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 04:13 ب.ظ
It's hard to come by knowledgeable people for this subject, but you seem like you know what you're talking about!
Thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :