شبکه تخصصی مدیریت دانش
درباره وبلاگ


هدف اصلی تشکیل این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اموخته های مدیریت دانش است.
تلاشمان بر این است که هر چند روز یکبار یکی از موضوعات تخصصی مدیریت دانش را مورد بحث و تبادل نظر با جمعی از عزیزان و با  نظارت یکی از برجسته ترین اساتید این حوزه جناب اقای دکتر اخوان قرار دهیم.
در ضمن کسانی که تمایل دارند در شبکه تخصصی مدیریت دانش در تلگرام مرتبط با موضوع وبلاگ عضو شوند شماره خود را برای اینجانب ارسال کنند.



جمع بندی موضوع هفته در كانال مدیریت دانش به آدرس ذیل نیز قابل دسترسی می باشد:
https://telegram.me/knowledge_management

مدیر وبلاگ : مریم فیلسوفیان
مطالب اخیر





با توجه به نظرات دوستان جمع بندی نهایی توسط دکتر اخوان به شرح ذیل انجام پذیرفت:

1. درخواست مستندات و تجربیات شركت ها در مورد یافته هایشان در حوزه دانشی مربوطه و سازماندهی آنها و تنظیم فرمهای مخصوص درج اطلاعات توسط غرفه داران جهت جمع آوری اطلاعات و دانش هر غرفه

2. پایان هر نمایشگاه فرمی در خصوص محتوای نمایشگاه, افراد شرکت کننده, محصولات و ... پر شود تا محتوای ارایه شده در نمایشگاه ها در پایگاه ثبت گردد و تجزیه و تحلیل اطلاعات كسب شده ، پرسش و پاسخها و ...

3. طبقه بندی اولیه و درست موضوعات در نمایشگاه

4 .ارائه نتایج و دستاوردها از نمایشگاه ها در پایان نمایشگاه به صورت بروشور یا کتاب نمایشگاه

5 .چاپ دستاوردهای نمایشگاه های پیشین و ارائه آن به سازمانهای شركت كننده قبل از افتتاح نمایشگاه جدید

6. شناسایی متخصصین و خبرگان در حوزه علم و فناوری مورد نظر و درج اطلاعات آنها در بانک خبرگان

7. ایجاد پورتال جامعی برای ثبت نام تمامی شرکت ها و موسسات برای شرکت در نمایشگاه ها به همراه درج رزومه و سوابق و بروزرسانی پورتال مذکور

8. انتشار کتاب مستندسازی تجربیات برای هر نمایشگاه و ایجاد مکانیزمی جهت استفاده از درس های آموخته شده هر نمایشگاه در جهت پیشگیری از کاهش بهره وری های احتمالی در نمایشگاههای آینده

9. برپایی اتاقهای فکر یا اتاق ایده پردازی بین نخبگان حوزه دانشی در کنار نمایشگاه و ایجاد طوفان فکری و میزگردها و نشستهای تخصصی

10. ادامه دار بودن اتاق های فکر بصورت انجمن های تخصصی و اجتماعات کاری در پورتال به منظور ثبت ، جستجو، تحلیل و بازیابی اطلاعات

11. وجود یک تیم در کنار برگزار کنندگان نمایشگاههای علم و فناوری که بتواند اسپانسرهای مناسب با ایده های هر گروه تحقیقاتی را متناسب با میزان سرمایه مورد نیاز و نوع ایده ارائه شده به افراد پژوهشگر معرفی کرده و یک لینک ارتباطی مناسب را بین هزینه اولیه برای گسترش علم و کاربرد ان به صورت گسترده فراهم آورد.

12. نیازسنجی در جامعه و صنعت به منظور برگزاری نمایشگاه ها می تواند هم فرایند برگزاری نمایشگاه و هم فرایند مدیریت دانش را جهت دار و تسهیل نماید.

13. ایجاد یک بانک ایده و در مرحله بعدی یک بازار ایده در بستر پورتال جامع نمایشگاهها برای بستر سازی تعاملات لازم بین افراد مختلف

14. تلاش در جهت بهره برداری مناسب از دانش های عرضه شده در نمایشگاهها و تجاری سازی آنها و همچنین تلاش برای الگو برداری و بومی سازی دانشهای عرضه شده

15. بازدید آگاهانه بنگاه های اقتصادی از این نوع نمایشگاها باعث آشنایی آنها با راهکارها و دانش های نوین عرضه شده و دعوت از اندیشمندان و شرکتهای ارایه دهنده خدمات در جهت رفع مشکلات بنگاه ها خواهد شد.

16. تحلیل شكافهای دانشی باقیمانده در فاصله بین دو نمایشگاه و برنامه ریزی برای دعوت از صاحبان دانش جهت پر كردن شكافهای دانشی در سال آتی

17. مشخص شدن متولی برای سازماندهی و ذخیره و بکارگیری دانش های نوین در نمایشگاه ها

18. تدوین نقشه دانش نمایشگاه و ارایه آن در پورتال نمایشگاهها

19. ایجاد لایه های پیوند دهنده میان نیازهای صنعت، نخیگان و دانشگاه و حاکمیت (مثل انجمن های علمی)

20. ایجاد سیستمی در بستر اینترنت برای تشخیص نیازها به صورت هوشمند ( چیزی شبیه RRS ولی صرفا در حیطه مورد نظر)

21. تجزیه وتحلیل و نتیجه گیری در پایان کار از هر سه دسته ذینفعان شامل شرکت کنندگان، بازدیدکنندگان و برگزار کنندگان و ارزیابی عملکرد نمایشگاه و تهیه گزارش

22. رقابتی کردن فضای نمایشگاه و دعوت از صاحبان مختلف دانش اعم از داخلی و خارجی

23. بگار گیری مدیر دانش و تیم مدیریت دانش در هر نمایشگاه به منظور شناسایی ، استخراج و مکتوب نمودن دانش و تنظیم در قالب مستنداتی تخصصی و آماده سازی برای قرار دادن روی پورتال یا وبسایت نمایشگاه

24. توجه به فرهنگ كشورهای شركت كننده برای اكتساب دانش در نمایشگاه های بین المللی

25. توجه ویژه به بحث مالکیت فکری و قانون کپی رایت

26. توجه همزمان به مدیریت دانش دو دسته دانش کلی در نمایشگاهها: دانش شرکتها و سازمانهای شرکت کننده از یک طرف و دانش تخصصی بازدیدکنندگان ( ثبت مشخصات فردی و تخصصی و شغلی بازدید کنندگان و مکتوب نمودن نیازمندی ها ، درخواستها و اطلاعات رد و بدل شده بین بازدید کننده و غرفه داران)

27. توجه به دانش مشتریان و دانشی كه میتوانیم از تجربه مصرف كنندگان قبلی كالا یا خدمات ارایه شده بدست آوریم

28. تدوین راهبردها، استراتژیها، قوانین قضایی، قوانین اجرایی، سیاستگزاریها و تعیین نحوه نظارت بر موسسات شرکت کننده برای دانش عرضه شده

29. دسته بندی موضوعی دانش در هر نمایشگاه و هوشمندی در بستر سازی و چیدمان شرکت ها در نمایشگاه و آماده سازی عرصه برای قدرت نمایی و عرضه بهتر دانش

30. استفاده هدفمند از تكنیكهای مولد پروتكل (همانند مصاحبه، مشاهده، فیلمبرداری و ...) و تحلیل پروتكل برای مدیریت دانش در نمایشگاه

31. برگزاری کنفرانس ها و جلسات بعد از اتمام نمایشگاه جهت جمع بندی

32. ایجاد یک بازار تجاری مجازی و همیشگی مثل alibaba.com و تشکیل گروه های ساماندهی اطلاعات و جذب اسپانسرها

33. . ایجاد یک نهاد یا سازمان صرفا مختص مدیریت دانش نمایشگاهای برگزار شده در سراسر کشور و ایجاد یک بستر مناسب با هدف شناسلیی، ثبت و بکارگیری اطلاعات و دانش موجود در نمایشگاهها و نیز شناسایی دقیق جامعه ذینفعان دانش برای برقراری تعاملات دوسویه در راستای کمک به پیشرفت علمی و کار آفرینی در جامعه

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


نظرات دوستان:

_1.درخواست مستندات و تجربیات شركت ها در مورد یافته هایشان در آن حوزه 2. جمع آوری این تجربیات و اطلاعات 3. تجزیه و تحلیل اطلاعات كسب شده و فرآیند پرسش و پاسخ از شركت های شركت كننده 4. ارائه نتایج و دستاوردها از نمایشگاه ها در پایان نمایشگاه به تمامی شركت كنندگان به صورت بروشور 5. چاپ دستاوردها و دانش ذخیره شده در نمایشگاه های پیشین و ارائه آن به شركت های شركت كننده قبل از ورود به نمایشگاه  6.عوامل انگیزشی برای ترغیب شركت ها برای اشتراك دانش سازمانی شان 7.. نقش تبلیغات برای انگیزش بازدیدكنندگان برای پركردن نظرسنجی و یافته هایشان از نمایشگاه 8. ملزم كردن شركت cop ها و متخصصین سازمان برای به اشتراك گذاری دانش( البته نقش عوامل انگیزشی برای به اشتراك گذاری دانش موثر است) 9.استفاده از تكنیك های ارتباطی و شناخت تیپولوژی شخصیتی برای اكتساب دانش 10.در نمایشگاه های بین المللی نقش شناخت فرهنگ كشور شركت كننده برای اكتساب دانش نیز موثر می باشد.(سانازایمانی(

_ مهمترین ،مهمترین،مهمترین دستاورد نمایشگاهها شناسایی متخصصین و خبرگان در حوزه علم و فناوری مورد نظر )داوود محمدزاده(

_ چنانچه پورتال جامعی برای ثبت نام تمامی شرکت ها و موسسات برای شرکت در نمایشگاه ها ایجاد شود و رزومه و سوابق همه یکبار وارد شود و به تناسب بروزرسانی گردد و امکان درج تجربیات هم فراهم باشد شرایط مناسب محقق می شود. اتاق های فکر هم می تواند بصورت انجمن های تخصصی در پورتال ایجاد شود تا اطلاعات گفتگوها ثبت و قابل جستجو و بازیابی و تحلیل باشد. می توان یک بانک ایده و در مرحله بعدی یک بازار ایده در پورتال جامع نیز ایجاد نمود که تعاملات لازم بین افراد مختلف شکل گیرد و برای افزایش انگیزه هم می توان به اعضا به میزان برقراری تعاملات و ثبت دانش تخصصی و.... امتیاز داد و به نسبت امتیاز شرایط برخورداری ایشان را از امتیازات ویژه فراهم نمود.(علی پیروزی)

_ بهتر است کنار نمایشگاه اتاقهای فکر یا اتاق ایده پردازی بین نخبگان آن حوزه برگزار شود و در مورد مسایل مطرح مباحثه شود -طوفان فکری و انتشار کتاب، مستندسازی تجربیات برای هر نمایشگاه (مولود محرابیان)

_ وجود یک تیم در کنار برگزار کنندگان نمایشگاههای علم و فناوری که بتواند اسپانسرهای مناسب با ایده های هر گروه تحقیقاتی را متناسب با میزان سرمایه مورد نیاز و نوع ایده ارائه شده به افراد پژوهشگر معرفی کرده و یک لینک ارتباطی مناسب را بین هزینه اولیه برای گسترش علم و کاربرد ان به صورت گسترده فراهم آورد. در حقیقت اعضای تیم بایستی در حیطه علوم مختلف اطلاعات کافی را داشته باشند و از طرفی بتوانند آن را در شبکه های مجازی و یا ارگانهای حقیقی و حقوقی برای یافتن افراد علاقه مند جهت پردازش و تکمیل ایده ها، ارائه کنند که در نتیجه این امر دانش به خودی خود به مرحله اجرا در امده و در سطح جامعه منتشر می گردد.
 تشکیل گروه های ساماندهی اطلاعات و جذب اسپانسرها، ایجاد سامانه های مجازی برای گسترش بهتر دانش و تکنولوژی های ارائه شده در نمایشگاه، تشکیل جلسات همفکری و بارش افکار در حاشیه نمایشگاه، ایجاد مکانیزم های قانونی برای حفظ مالکیت حقوقی افکار، حمایت دولت از شرکت ها در جهت تقویت تجاری سازی در سطح کشور، عقد توافقنامه های بین المللی باهدف تبادل فناوری، حمایت دولت از این نمایشگاه ها.( الناز رفیعی پور)

_ نیازسنجی در جامعه و صنعت به منظور برگزاری نمایشگاه ها می تواند هم فرایند برگزاری نمایشگاه و هم فرایند مدیریت دانش را جهت دار و تسهیل نماید.( معصومه نبی زاده)

_ مهمترین عامل در بهره برداری مناسب از دانش های عرضه شده تجاری سازی آنهاست. در یک نگاه میتوان این گونه نظر داد که استقبال بنگاه های اقتصادی و بازدید آگاهانه از این نوع از نمایشگاها باعث آشنایی آنها با راهکارها و دانش های نوین عرضه شده و دعوت ازاندیشمندان و شرکتهای ارایه دهنده خدمات در جهت رفع مشکلات بنگاه ها خواهد شد.(مسعود شیراوژن)

_ در حال حاضر کشور به یک لایه میانی و پیوند دهنده میان نیازهای صنعت کشور در حوزه های مختلف و دانش ارائه شده توسط نخبگان دانشگاهی احتیاج دارد. کشور ما, مانند بقیه کشورها دارای سازمان ها و ngo های فراوانی است اما متاسفانه هنوز همه اینها در جای خود قرار نگرفته اند و نحوه پیوند این سخت افزارهای حاکمیتی به خوبی احصا نشده است چنانچه در نمایشگاه ها بستر تبلیغات مناسب و هوشمندانه چیده شود شرکت ها بیشتر تمایل به استفاده از آن و معرفی دانش خود به بازدید کنندگان دارند. معمولا تبلیغات علاوه بر نقش اصلی که برای فروش محصولات دارد میتواند عاملی برای معرفی دانش شرکت ها باشد.
تفاوت تعاملات باعث جذب مخاطبین میشود. شرکت هایی که از از بروزترین ابزارهای تعاملی و تبلیغاتی استفاده میکنند بهتر دانش خود را منتقل و مخاطبین بیشتری جذب میکنند
.
مورد بعدی که بسیار در کشف دانش شرکت ها میتواند مهم باشه ایجاد یک trade market مجازی اما همیشگی هست. بهترین مثال alibaba.com . فرد با عضویت و درخواست کالا/.. خود به این سایت مراجعه میکند و با تعداد زیادی از supplier ها روبرو میشه. اما در نهایت تامین کننده ای موفق به جذب این مشتری میشه که بیشترین دانش و بهترین کیفیت و خدمات رو در اختیار مشتری قرار میدهد. در واقع alibaba یک نمایشگاه مجازی دائمی است که کشور چین با ایجاد آن جدا از جذب مشتری , اخرین وضعیت تولیدکنندگان خود را رصد و حمایت ها و سیاستهای لازم را انجام میدهد.(شهره مسجدی)

_اگر سیستمی در بستر اینترنت پیاده سازی شود كه به صورت هوشمند نیازمندیهای شمارو تشخیص دهد، به عنوان مثال وقتی در بسیاری ازسایتها موردی را جستجو و یا خریداری كردید دفعات بعد موضوعات مشابه را پیشنهاد میدهد. یا چیزی شبیه RRS ولی صرفا در حیطه مورد نظر. در كل پایگاههای مختلفی كه نه فقط انباری برای ذخیره سازی دانش باشند بلكه تالار گفتمانی باشند برای بحث و بررسی.
 شاید در هر سازمانی كه اجرا شود بشود از فارغ التحصیلان رشته های مدیریت دانش هم استفاده كرد.(راحله)

_ 1. طبقه بندی اولیه ودرست موضوعات در نمایشگاه2. ارائه تجزیه وتحلیل و نتیجه گیری از طرف سازمان برگزارکننده در پایان کارو ارزیابی عملکرد نمایشگاه3. تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از بازدید کنندگان نمایشگاه از طریق پر کردن فرم 4. ثبت ومقایسه منافع و انتظارات بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان5. پخش پرسشنامه و تجزیه و تحلیل ان6. تهیه یک گزارش اجمالی درمورد دستاوردهای نمایشگاه 7. ایجاد ارشیو برای جمع اوری اطلاعات. 8. برگزاری کنفرانس ها و جلسات بعد از اتمام نمایشگاه جهت جمع بندی (مریم فیلسوفیان)

_با توجه به اینکه نمایشگاه ها در حوزه های تخصصی مشخصی برگزار می شوند و در نهایت موضوعات و محصولات ارایه شده حول یک محور اصلی می باشند لذا پیشنهاد می شود قبل از برگزاری نمایشگاه کارگروهی از افراد خبره آن صنعت به همراه یک مدیر دانش تشکیل شده و با بررسی اطلاعات محصولات و خدمات ارایه شده هر شرکت یا سازمان ، دانش و اطلاعات را شناسایی ، استخراج و مکتوب نموده و در قالب مستنداتی تخصصی در اختیار بازدید کنندگان و شرکتها قرار دهند.همچنین این کارگروه می تواند با جلسه با مدیران غرفه ها و شرکتها و انجام مصاحبه های تخصصی ، دانش و اطلاعات موجود را مکتوب نموده و به عنوان مثال بر روی سایت نمایشگاه قرارداده و یا منتشر نمایند.روش دیگر تهیه فرمهای مخصوص درج اطلاعات توسط غرفه داران می باشد . بدین منظور می بایست فرم مخصوصی جهت جمع آوری اطلاعات و دانش هر غرفه توسط کارگروه مربوطه در اختیار مدیران شرکتهای حاضر در نمایشگاه قرار گرفته و پس از تکمیل جمع آوری شوند و اطلاعات ثبت شده استخراج و طبقه بندی شده و در اختیار ذینفعان قرار گیرد.
ثبت مشخصات فردی و تخصصی و شغلی بازدید کنندگان،  تکمیل فرمهای مخصوص توسط بازدیدکنندگان، مکتوب نمودن نیازمندی ها ، درخواستها و اطلاعات رد و بدل شده بین بازدید کننده و غرفه داران
راه حل پیشنهادی دیگر این است که با ایجاد یک نهاد یا سازمان صرفا مختص مدیریت دانش نمایشگاهای برگزار شده در سراسر کشور می باشد که با ایجاد یک بستر مناسب و با استفاده از ابزارها و تکنیکهای مدیریت دانش و با داشتن استراتژی مدیریت دانش مناسب ، اطلاعات و دانش موجود در نمایشگاهها را شناسایی و دریافت نموده و نیز با شناسایی دقیق جامعه ذینفعان دانش مورد نظر را به اشخاص درخواست کننده برساند. ایجاد این نهاد دانش محور فوایدی دارد که در زیر آمده است
 1-پر شدن خلا قانونی موجود در این رابطه

2-فرهنگ سازی مناسب جهت به اشتراک گذاری و تسهیم دانش

3- در دسترس بودن همیشگی و راحت اطلاعات و دانش شرکت کنندگان و مخاطبین

4- جلوگیری از گسست و پراکندگی موضوعات تخصصی و دانش مربوط

5- هدفمند شدن فرایند مدیریت دانش

6- شناسایی جامعه مخاطبان و متخصصین هر رشته کاری

7- ارتباط و تعامل مناسب و بیشتر شرکتها با مخاطبان

8- کمک به پیشرفت علمی و کار آفرینی در جامعه

گزارش تصویری برای دادن اطلاعات و سر نخهایی از فعالیت شرکتها به مخاطبان مفید است ولی کاربرد مناسبی برای استخراج دانش موجود در شرکتهای شرکت کننده ندارد (امیرحسین ابراهیمی)

_ در چنین شرایطی نیاز به حفظ مالکیت دانش و اثر بسیار مهم می باشد و نیاز به ساز و کاری جهت تامین اعتماد و رضایت و بلکه اشتیاق به اشتراک گذاری دانش از سوی شرکت‌ها باشیم. بغیر از نیاز به قانونها حمایتی از تولید کنندگان دانش نیاز به قوانین امنیت اطلاعات و امنیت دانش هم بسیار نیاز است .به انضمام اینکه ایجاد انگیزه و اشتیاق در تولید کنندگان دانش در به اشتراک گذاری دانش نیازمند ساز و کار و چارچوب مشخص شده ای می باشد. من فکر میکنم امروز کشور نیاز به تدوین راهبردها، استراتژیها، قوانین قضایی، قوانین اجرای، سیاستگذاریها و تعیین نحوه نظارت بر شرکت‌ها و موسسات مجری مدیریت دانش در سطح کشور و چگونگی ارتباط دانشی با خارج می باشد. بنظر من اولین و مهمترین گام در بهره برداری از دانش بالاخص دانش شرکت های حاضر در نمایشگاه ها تدوین قوانین میباشد.ساز و کاری بوجود آید تا ایده ها، طرح های توجیهی، پژوهش ها، نمونه های آزمایشگاهی و غیره حمایت شده و تولید کننده دانش واهمه ای از ارایه دانش نداشته و احساس کند که ضمن خدمت نمودن کسب منفعت مالی نیز خواهد داشت.در این مسیر میتوان نقش انجمن های علمی را پر رنگ تلقی نمود، البته با وجود قانون اجرایی مدون و حمایت معنوی قوه قضاییه. نحوه طبقه بندی، به اشتراک گذاری، جمع بندی پس از نمایشگاه و غیره شیوه های مرسومی است که غالبا شاهد آنها هستیم .در پی دانشهای عمیقتر، مهمتر و اصلی تر نیاز به تدوین قوانین مبرهن است.اینجا نیاز به مرجعی هست که تایید کنه گروه جوانان کم نام و نشان تولید کننده واقعی هستند و تولید کننده دانش مورد حمایت قرار بگیره همینطور مراجعه کننده گان نیز گمراه نشوند. (مهدی مهریار)

_ ایجاد مکانیزمی جهت استفاده الزامی-در صورت تطابق-از درس های آموخته شده در جهت پیشگیری از کاهش بهره وری های احتمالی در نمایشگاههای آینده و بهبود. تهیه ساز و کاری برای تجاری سازی دانش کسب شده در نمایشگاه اخیر (احمدیاری)

_برای ایجاد انگیزش شرکت کنندگان به منظور به اشتراک گذاری دانش میشه از افراد(حقیقی-حقوقی) خواست که گزارش بازدید تهیه کنند و در وبسایت یا پورتال مربوطه به اشتراک بگذارند تا سایر افراد ببیند و رای بدهند. حتی این امکان وجود داره که جایزه ای هم برای گزارشهای برگزیده در نظر گرفته شود. نمایشگاه جی تکس هر سال بعد از اتمام نمایشگاه گزارشی مختصر و مصور روی سایتش قرار میده.(ندااقبالی)



 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

نظرات دوستان:


_ 1. بحث مدیریت دانش در سازمان ها به درستی و کامل مطرح نشده

2. متخصصین این حوزه در قیاس بقیه تخصص ها از تعداد کمتری برخوردارند. 

3. ابزارهای این حوزه با خود بحث اصلی اشتباه گرفته میشه. 

4. عدم اطلاع و آگاهی از کلیه ابزارهای مدیریت دانش

5. عدم آشنایی با سازمان های موفق در پیاده سازی مدیریت دانش

6. عدم معرفی الگوهای مناسب در این حوزه که قابل دسترسی برای همه سازمان ها باشد.

7. در حوزه نخبگان مدیریت دانشی هم تعداد کمی از این افراد هستند که پیاده سازی واقعی را در حوزه عمل انجام داده باشند و اکثرا در حوزه دانشگاهی فعال هستند. ( شهره مسجدی)

_ طرح ریزی درست فرهنگ سازمانی در سازمان ، عدم وجود چشم انداز مناسب برای سیستم، نبود مسیر دید مناسب به اهداف سازمان(مریم سلطانی)

_ عدم توانایی در تطبیق تلاشهای مدیریت دانش سازمان با اهداف استراتژیک سازمان بدلیل نداشتن درک صحیح از اهداف مدیریت دانش در سازمان (یاسمن ایدلخانی)

_ عدم وجود انگیزش کافی در کارکنان برای مشارکت در طرح مدیریت دانش و مقاومت آنها در اشتراک دانش،به نظر میرسد قواعد مدیریت دانش اگر در روال ها ایین نامه ها و بخشنامه های جاری یک سازمان نهادینه نشود تبدیل به همان ویترین لوکس و شیک بدون کاربرد میشود(مولود محرابیان)

_ یكی از دلایل مقاومت در برابر اشتراك دانش می تواند عدم یقین افراد به انتفاع گروهی از اشتراك دانش باشد كه این مضمون نیز می تواند نتیجه و نگرش شكل گرفته انان در سازمان در طی سالیان و در نتیجه اقدامات مدیران سازمان باشد . از این رو فرهنگ سازمانی نقش عمده ای را ایفا می نماید و فرهنگ سازمانی را موسسان،مدیران و ... در سازمان به وجود می اورند . (احمد یاری)

_ 1.فرهنگ سازمانی 2.ساختارهای سلسه مراتبی و غیر منعطف 3.ابهام در سیستمهای انگیرشی (مادی و معنوی) 4.عدم اعتماد و حمایتهای مدیریت ارشد از فعالیتهای مدیریت دانش 5.عدم وجود فضای باز برای بیان ایده ها 6.رویکرد نادرست به مدیریت دانش 7. محدودیتهای زمانی 8.عدم تسهیم مناسب دانش 9.نبود سیستم ارزیابی (مریم فیلسوفیان)

_ نبود مدیریت نبود دانش در سازمانهای ایرانی(علیرضا بمویی فرد)

_ دستاوردهای کوتاه مدت مادی و مالی مدیریت دانش در سازمانها و شرکتها که می تواند ایجاد جاذبه نماید مشخص, واقعی و ملموس به نیست و آنچه بعنوان مدیریت دانش مطرح شده بیشتر آرمانی,شعاری و استراتژیك است(خادم)


_ 1.عدم اشراف و اگاهی مدیران سازمان ها نسبت به ضرورت و اهمیت مدیریت دانش

2.فقدان جایگاه مدیریت دانش در تدوین استراتژی های سازمانی.

3. فرهنگ سازمانی

4. فقدان سیستم های انگیزشی

5. عدم اعتقاد و حمایت مدیران

6. موضوع عدم اشراف سازمانها بر عوامل حیاتی موفقیت یا همان CSF ها جهت پیاده سازی یک سیستم مدیریت دانش است.

7.فقدان تجربه و همچنین مشاورین قابل اطمینان برای پیاده سازی(مسعود شیر اوژن)

_1.تغییرات متعدد مدیریتی و تفاوت نگاه و نگرش مختلف به این موضوع

2. هم راستا نبودن اهداف و برنامه های دانشی با راهبرد های سازمان

3. عدم بلوغ سایر حوزه ها و مباحث سازمانی مثل منابع انسانی.

4.عدم تعریف پروژه ها بر اساس نیاز واقعی در واقع مد گرایی .

5.انتظارات غیر واقعی و بی جا از مدیریت دانش داشتن

6.نبود الگوی مشخص‌برای سنجش اثر بخشی و محاسبه ارزش افزوده ایجاد شده.

7.تعریف اشتباه خروجی ها و اهداف پروژه های تعریف شده(شهاب)

_یک پارادوکس وجود دارد از طرفی فردی که دانشش زیاد می شود دیگر تمایل به ماندن در آن بخش را ندارد و می خواهد چیزهایی نو تجربه کند، از طرف دیگر سیستم و مشتریان هم نمی توانند فرد با دانش را تحمل کند. زیرا از زیر و بم همه چیز خبر دارد، فرد دانشی هم می تواند اسباب رابطه بازی باشد و هم مانع آن(هاجرعطاران)

_مانند بسیاری دیگر از نگاه های مدیریت سازمان، مدیریت دانش هم تحت تأثیر اقتصاد دولتی کشور امکان رشد جدی نخاهد داشت. به دیگر سخن مهمترین چالش پیش رو اقتصاد دولتی است که امکان ارزش آفرینی از مدیریت دانش را از سازمانهای ما سلب میکند و مدیران نیز مدیریت دانش را به عنوان جریان اصلی سازمان نمی بینند و مدیریت دانش را فعالیتی جانبی و نمایشی میبینند. این جریانی است که متاسفانه توسط مشاوران این حوزه دامن زده میشود و در نتیجه ارزش مورد انتظار ایجاد نمیگردد(امید متولیان)

تا زمانیکه بازار رقابتی و غیر دولتی در اقتصاد شکل نگیرد مفهوم و ارزش دارایی نامشهود و به تبع آن دانش در سازمان ها درک نمیشود، لذا بنظر من مهمترین چالش در سازمان هایی ایران عدم احساس ضرورت در پیاده سازی مدیریت دانش است(حمید رضا نائینی)

_ اگر با رویکردی سیستمی بخواهیم مدل ناکارامدی مدیریت دانش سازمانهای کشورمان را تحلیل نماییم بطور کلی به نظر میرسد چالشها یا از نوع نبود زیرساخت، یا از نوع اختلال در فرایند و یا از نوع چشم اندازی و عدم تعریف درست از اهداف مدیریت دانش می باشند. در چالشهای زیرساختی ریشه های معرفتی و باور و ارزشها و فرهنگ نقش بسزایی ایفا مینمایند، جایی خواندم خواجه نصیر تیوری را ارایه کرد که چند ده سال قبل ابن هیثم ارایه کرده بود، و دلیل این موضوع را به ضعف مدیریت دانش به مردم مشرق زمین نسبت داده بودند....لذا عدم تمایل به مدیریت دانش گویا ریشه تاریخی دارد...در بعد فرایندی شاید یکی از مسایل چالش برانگیز در سازمانهای کشور، هنر ignorance management باشد یعنی لازم است ابتدا بدانیم انچه که نمیدانیم را چگونه به خوبی مدیریت کنیم.در بعد هدف و طراحی چشم انداز و خروجی هم مبهم بودن اهداف حاصله از مدیریت دانش میتواند باعث ناکارامدی این مقوله گردد،دلیل عدم تبدیل سازمانها به سازمانهای دانش محور را از زاویه ضعف در شبکه سازی نواوری و عدم ساماندهی سیستمهای نواوری سازمان(تبدیل دانش به ارزش) میتوان جستجو نمود.(صدیق رضایی)

_  مهم ترین چالش را نگاه لوکس، نمایشی، ویترینی و در عین حال غیرتخصصی به KM در سازمانها تجربه کرده ام!(ضرغامی)

_ عدم اعتماد به شرکتهای پیاده کننده مدیریت دانش به دلایل مختلف مانند ارائه پکیج های آماده در تقریبا تمامی شرکت ها، عدم پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش در خود شرکتهای مجری و مواردی از این دست که باعث لوث شدن مدیریت دانش و تبدیل اون به یک مقوله فانتزی.(عطیه بورونی)


_کوتاه بودن عمر مدیریتی. ،عدم اطلاع سازمان ها از دارایی های دانشی موجود خود.باقی ماندن سازمانها در تئوری های مدیریت دانش و مفاهیم انتزاعی. نداشتن الگوی پیاده سازی و چارچوب تجویزی مشخص، برون سپاری مدیریت دانش، عدم توانایی بازاریابی دست اندرکاران داخل سازمان (تیم مدیریت دانش و...)برای مدیریت دانش(رضا مصفا)

_یكی از چالش ها، پنهان كردن اشتباهات توسط كاركنان و ترس از اذعان در زمان مناسب ،عدم بخشش و استقبال از اشتباه كاركنان، عدم پایگاه دانشی انگیزشی، نبود وقت و مابه ازا به كاركنان مختص فعالیت های دانشی(ساناز ایمانی)

_   عدم آشنایی مدیران با ابعاد و محاسن سازمان دانش محور و نداشتن سیستم های جامع اطلاعاتی بصورت هم روند و یکپارچه است و...(علی پیروزی)

_ مهمترین دلیل شکست مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی بلوغ سازمانی(مهدی مهریار)

_ 1. سطح پایین بلوغ سازمانهای ایرانی

2. عدم وجود کارشناسان مدیریت دانش در سازمانها

3. عدم درک ضرورت مدیریت دانش

4. وجود بحرانهای مالی پی در پی در کشور

5. نبود فرهنگ مکتوب نمودن تجربیات و اشتراک دانش

(حسینی سرخوش)


با توجه به نظرات دوستان جمع بندی نهایی توسط دکتر اخوان به شرح ذیل انجام پذیرفت:


1. عدم امکان آشنایی با سازمان های موفق در پیاده سازی مدیریت دانش در کشور و عدم معرفی الگوهای مناسب در این حوزه که قابل دسترسی برای همه سازمان ها باشد.

2. متخصصین این حوزه در قیاس بقیه تخصص های مدیریتی از تعداد کمتری برخوردارند. در حوزه نخبگان مدیریت دانشی هم تعداد کمی از این افراد هستند که پیاده سازی واقعی را در حوزه عمل انجام داده باشند

3. رویکرد نادرست به مدیریت دانش و ابزارهای این حوزه ، بخصوص کاربست نادرست ابزارهای فناورانه که گاه با خود بحث اصلی اشتباه گرفته میشود

4. فرهنگ سازمانی و نبودن بلوغ سازمانی برای پذیرش مفاهیم و بالتبع پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان

5. عدم قایل شدن به این که مدیریت کردن دانش را همه افراد سازمان باید یاد بگیرند (مدیریت دانش شخصی)

6. عدم حمایت و تعهد مدیران ارشد سازمانی، عمر کوتاه مدیریت در کشور، عدم آگاهی مدیران سازمان ها نسبت به مقوله مدیریت دانش و تفاوت نگاه و نگرش مختلف به این موضوع. مدیران در سازمان مدیریت دانش را به عنوان جریان اصلی سازمان نمی بینند و مدیریت دانش را فعالیتی جانبی و نمایشی می پندارند، در نتیجه ارزش مورد انتظار ایجاد نمیگردد.

7. عدم حس نیاز به پیاده سازی مدیریت دانش فراگیر در همه سطوح سازمانی

8. عدم توانایی در تطبیق تلاشهای و استراتژیهای مدیریت دانش سازمان با استراتژیهای سازمان بدلیل نداشتن درک صحیح از اهداف مدیریت دانش در سازمان

9. عدم وجود انگیزش کافی در کارکنان برای مشارکت در طرح مدیریت دانش، ابهام در سیستمهای انگیرشی (مادی و معنوی)و مقاومت آنها در برابر اشتراک دانش

10. ساختارهای سلسه مراتبی و غیر منعطف

11. عدم وجود فضای باز برای بیان ایده ها

12. محدودیتهای زمانی، نبود وقت و مابه ازای مناسب برای ثبت و اشتراک دانش برای كاركنان دانشی

13. نبود سیستم ارزیابی، نبود الگوی مشخص‌برای سنجش اثر بخشی و محاسبه ارزش افزوده ایجاد شده.

14. ملموس نبودن دستاوردهای کوتاه مدت مدیریت دانش در سازمانها که خود می تواند ایجاد جاذبه نماید

15. عدم بلوغ سایر حوزه ها و مباحث سازمانی مثل منابع انسانی. سیستم و فرآیند ها

16. مدیریت دانش زمینه ساز بروز و ظهور تغییرات فراوانی در سازمان می شود، و بدنبال آن عامل مقاومت در برابر تغییر، چالشی جدی بر سر راه مدیریت دانش خواهد بود

17. نبود زیر ساختهای حق مالكیت معنوی

18. اتكای بیش از حد به فناوری نیز می تواند عاملی باز دارنده برای مدیریت دانش تلقی گردد، یادمان باشد كه فناوری فقط یك توانمند ساز است

19. عدم تطابق سامانه های جاری سازمان با سامانه های جدید مورد نیاز مدیریت دانش و یا كثرت سامانه ها در سازمان و عدم یكپارچگی آنها

20. عدم اعتقاد به این موضوع كه استقرار مدیریت دانش به زمان و حوصله و جدیت نیاز دارد

21. عدم تعریف پروژه های مدیریت دانش بر اساس نیاز واقعی (در واقع مد گرایی(، نگاه لوکس، نمایشی، ویترینی و در عین حال غیرتخصصی به KM در سازمانها

22. انتظارات غیر واقعی و بی جا از مدیریت دانش

23. اقتصاد دولتی کشور امکان ارزش آفرینی از مدیریت دانش را از سازمانهای ما سلب میکند ، در بخش دولتی انگیزه لازم جهت رشد سازمان و رقابت پذیری وجود ندارد

24. در بعد فرایندی شاید یکی از مسایل چالش برانگیز در سازمانهای کشور، هنر مدیریت بر نادانیها می باشد یعنی لازم است ابتدا بدانیم انچه که نمیدانیم را چگونه به خوبی مدیریت کنیم.

25. عدم اشراف سازمانها بر عوامل حیاتی موفقیت یا همان CSF ها جهت پیاده سازی یک سیستم مدیریت دانش.

26. فقدان جایگاه مدیریت دانش در تدوین استراتژی های سازمانی.

27. نگاه به مدیریت دانش فقط بعنوان "یک" پروژه و نه بعنوان یک فرایند جاری در سازمان

28. عدم اعتماد به شرکتهای مشاور مدیریت دانش به دلایل مختلف مانند ارائه پکیج های آماده در برخی شرکت ها، عدم پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش در خود شرکتهای مجری و مواردی از این دست

29. عدم سنجش سرمایه های فکری و دارایی های دانشی موجود در سازمانها

30. برون سپاری کامل مدیریت دانش (و در گیر نشدن افراد سازمان)

 31. قواعد مدیریت دانش اگر در فرایندها، روال ها ایین نامه ها و بخشنامه های جاری یک سازمان نهادینه نشود تبدیل به همان ویترین لوکس و شیک بدون کاربرد میشود

32. عدم توانایی بازاریابی دست اندرکاران داخل سازمان (تیم مدیریت دانش) برای مدیریت دانش، به عبارتی مدیریت دانش رو باید بشود به مدیران ارشد فروخت.

33. مطرح نكردن دلایل شكست مدیریت دانش در سازمانها، كه این میتواند به دلایل استراتژیك و محرمانه مربوط شود که امکان بهره گیری از تجربیات شکست را مقدور نمی سازد

34. پنهان كردن اشتباهات توسط كاركنان و ترس از اذعان در زمان مناسب، بواسطه تنبیه و یا عدم بخشش

35. عدم اعتقاد به مدیریت دانش بعنوان مدیریت بر سازمان با نگاه دانشی و در راستای ایجاد ارزش

36. ضعف در شبکه سازی نوآوری و عدم ساماندهی سیستمهای نواوری سازمان (تبدیل دانش به ارزش)










نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 17 خرداد 1394 :: نویسنده : مریم فیلسوفیان
سیصد اصل مدیریت اقای قرائتی



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دالكر (٢٠١١) در كتاب خود آورده است كه: ناسا دانش چگونگی فرود آوردن انسان روی كره ماه را از دست داده و مواردی نیز برای آن بر شمرده است... به نظر شما مهمترین عامل از دست رفتن این دانش در ناسا و طرح این ادعا چه بوده است؟

دالکر
تصویر کتاب

نظرات دوستان:

_ عدم تبدیل دانش به دانایی.( شیراوژن)

_ 1-فرهنگ ناسا که در مقابل تغییر و انتقاد ایستادگی میکنه. ۲-سیستم ارتباط غیراثربخش. ۳-تمایل به پذیرش ایده های موافق.۴-ساختار بوروکراتیک که مانع نشر اطلاعات مهم به مدیران و متخصصان می شود و جریان نشر اطلاعات را خاموش می کند(آمنه ابدالی)

_ مرگ فضا نوردانی که بر روی ماه فرود آمدند بالاخره آنها حامل بخشی از دانش بودند ( هاجر عطاران)

_سیستمی وجود نداشته تا اطلاعات را ذخیره و بازیابی کند. صرف مستند کردن مهم نیست بلکه قابلیت جستجو نیز موضوعی حیاتی است. اگر در مستند سازی بسیاری از فاکتورها ثبت نشوند، ممکن است تصور کنیم دانش لازم را ثبت کرده ایم ولی در عمل آنچه داریم قابل استفاده نخواهد بود. این فاکتورها شامل شرح پروژه، اطلاعات علمی، وضعیت سیاسی و مشتریان آتی که این دانش را نیاز خواهند داشت و ... هستند. اگر تمام موارد بدقت ثبت و مهمتر قابل بازیابی نباشند در عمل دانش خود را از دست میدهیم. چه بسا مثال ناسا هم در خصوص این موارد صحبت می نماید به نظرم در زمان خودشان مستند سازی انجام داده اند ولی این مستندات بنا به دلایل فوق خیلی توانایی تصمیم گیری و اقدام ایجاد نمی کند و حتی گفته اند با وجود اینکه موجود است قابل بازیابی نیستند . (رضا مصفا)

 

_ عدم استفاده از تبدیل دانش ضمنی به ضمنی یعنی جامعه پذیری و همچنین برونی سازی دانش و عدم ثبت تجربیات خبرگان ناسا، عدم وجود cop در ناسا در سالهای گذشته(مولود محرابیان)

_ عدم وجود درس آموخته ها در سازمان ناسا و یا به فراموشی سپردن آنها به مرور زمان(یاسمن ایدلخانی)

_ بیشتر تیم پروژه ای دارند که موقتی هستند( عطیه بورونی)


_ سیستم فن اوری اطلاعات تنها برخی از دانش و مهارت کارکنان بازنشسته را اتخاذ میکند،و سیستم مدیریت دانش به بخشی از استراتژی سازمان که تولید،ذخیره و انتشار دانش است کمک میکند و عمل نکردن به دانش اموخته ها هم میتونه باعث خروج تدریجی اطلاعات شود(مریم فیلسوفیان)

_ در ارتباط با مدیریت دانش نیز تنها نکته ا ی که به ذهن بنده رسید آن بود که در دنیای نرم افزار یکی از مهمترین نکات کیفی یک پروژه، مستند سازی است. البته نکته مهم مستند سازی در انجام حداقلی این کار است. به این معنی که لازم نیست همه چیز را مستند نماییم و فقط مواردی که در پروژه منحصر به فرد است، لازم می باشد. حال چطور میشود باور کرد که کسانی که خود در پیشرفت علم و تبیین استاندارد پیشتاز بوده اند، دچار چنین نقصانی شده باشند، آن هم بصورت سیستمی(محسن فقیهی) .

_یکی از دلایل اصلی از دست رفتن دانش در ناسا میتواند ناشی از ناکارآمدی سیستمهای فعلی مدیریت دانش مانند نظام درس آموخته های ناسا باشد. به عنوان مثال گزارش پیوست حاکی از عدم اثربخشی نظام درس آموخته ها به دلیل عدم مشارکت مهندسان در نظام مذکور می باشد. لازم به ذکر است ناسا یک سازمان پروژه محور بوده و نظام ثبت درس آموخته ها اصلی ترین نظام مدیریت دانش در این سازمان می باشد.(حسینی سرخوش)

با توجه به نظرات دوستان جمع بندی نهایی توسط دکتر اخوان به شرح ذیل انجام پذیرفت:

1. میانگین سن بالای کارکنان و بازنشستگی خبرگان ارشد ناسا

 

2. ناکارآمدی سیستمهای فعلی مدیریت دانش مانند نظام درس آموخته های ناسا.

 

3. عدم اثربخشی نظام درس آموخته ها به دلیل عدم مشارکت مهندسان در نظام مذکور.

 

4. مستندات اگر چه موجود هستند ولی چندان قابل بازیابی نیستند.

 

5. عدم ثبت بسیاری از فاکتورهای لازم در مستند سازی شامل شرح پروژه، اطلاعات علمی، وضعیت ذینفعان پروژه و ...

 

6. عمل نکردن به درس اموخته ها  میتواند باعث فراموشی تدریجی دانش شود.

 

7. در ناسا بیشتر بصورت تیم پروژه ای کار می کنند که موقتی هستند و علیرغم وجود نظامهای مدیریت دانش، عمده دانش با خروج افراد از بین می رود.







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 13 خرداد 1394 :: نویسنده : مریم فیلسوفیان



داده:
مجموعه ای از حقایق گسسته و عینی

اطلاعات: پردازش و تجزیه و تحلیل داده را به اطلاعات تبدیل میکند.

دانش: اطلاعات آمیخته با خبرگی و تجربیات افراد، و یا مجموعه ای سازمان یافته از حقایق یا ایده ها ست که یک قضاوت منطقی یا یک نتیجه تجربی را ارائه می کند.

حکمت:زمانی که بدانیم دانش را در کجا استفاده کنیم دانش به حکمت تبدیل شده است.










نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

نیاز به خلق نوآوری

Magnier-Watanabe and senoo(2010)

محرمانه بودن و رقابت

Zhang(2008)

ایجاد بانک دانش

Zen(2007)

آموزش سازمانی برای افزایش قابلیت اشتراک دانش

Taminiau et.al(2009); Jiacheng et al(2010);Martinsons and Davison(2007);chow et.al(2000)

آشنایی با روال اشتراک گذاری دانش

McAdam et.al(2012); newell(1999)

دیدگاه های فردی و سازمانی

Lu et.al(2010)

ارتباط فرهنگ اشتراک دانش و فرهنگ ملی

McAdam et.al(2012); newell(1999)

اجتناب از عدم اطمینان بالا

Hofstede(2005); Hofstede(1980)

رهبری مناسب برای هماهنگی

OECD(2002)

حمایت از اصول اخلاقی

Hutchinson and Quintas(2008)

پذیرش تکنولوژی آموزشی

Nistor et.al(2012)

تخصص فردی(ویژگی ها، مهارت ها، دانش)

Ericsson(2006)

ایجاد علاقه در بین شرکای همکاری دانش

Ardichvili et al) 2006(; Korac-Kakabadse et al)2001(; Lam)1997(;Michailova and Hutchings(2006); Zhang et al(2008)

کم کردن فاصله قدرت بین شرکا

Hofstede and Hofstede(2007)

به رسمیت شناختن سهم افراد در اشتراک دانش

Kollock(1999)

افزایش اعتبار با اشتراک دانش با کیفیت بالاتر

O’Dell and Ostro(1998)

پاداش های بیرونی(افزایش پرداخت/امنیت شغلی و حرفه ای)

Huang et al.)2008(; Bock et al.)2005(; Ba et al.)2001(;Kankanhalli et al.)2005(

الگو قرار دادن فرهنگ دانشگاهی

Cyert and goodman(1997); Hall et.al(2001)

مشروعیت منابع سازمانی

Oliver(1991); Meyer and rawan(1977); DiMaggio and Powell(1983); scott(1995)

ارائه دستورالعمل برای اقدام عملی

Suddaby and Greenwood,( 2005); Friedland and Alford(1991); Ruef and

Scott(1998); Rao et al(2000); Lounsbury(2001)

نقش رهبری برای احساس امنیت کارکنان

Kim and Newby-Bennett(2011); Edmondson et al(2001)

ایجاد تمایل به اذعان اشتباه بدون ترس از سرزنش و مجازات

Khatri et.al(2009)

پرهیز از فعالیت های تنبیهی

Jiacheng et.al(2010); Srivastava et.al(2006)

از بین بردن ترس و خجالت کارکنان و صحبت کردن راجع به خود

Khatri et.al(2009); Helling et.al(2007)

آگاهی از اهمیت ارتباطات

(Flin and Yule(2004); Manser(2009); Reader et.al(2007)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

همکاری

Inkpen(1996); Liu et.al(2006); Lin et.al(2010); Huang et.al(2008)

استفاده از تکنولوژی های وب 2.0

Hayden(2004)

روابط بین فردی متحدانه

Ghobadi and D’Ambra(2012)

رقابت(منابع مشهود و نامشهود(

Witt et.al(2001); Avital et.al(2007)

هویت اجتماعی

Ghobadi and D’Ambra(2012)

دیدگاه سازمانی

Ghobadi and D’Ambra(2012)

وفاداری به واحد های عملیاتی

Pinto et.al(1993); keller(2001); Randel and jaussi(2003)

اهداف، اولویت، برنامه های فردی

McDonough(2000); Randel and jaussi(2003)

مزیت رقابتی

Lorange(1996), Van Der Bij et.al(2003)

منبع قدرت برای فرد اشتراک کننده

Yand and Wu(2008)

کسب مافع مشترک از دیگران

Ghobadi and D’Ambra(2012)

توضیح تاثیر سینرژیک به اعضا

Ghobadi and D’Ambra(2012)

تعامل اجتماعی

Liu et.al(2006); Lin et.al(2010)

رقابت برای بدست آوردن منابع و سهم بازار در واحدهای عملیاتی

Lin et.al(2010)

راه حل سینرژیک برای حل مسائل پیش آمده در سازمان

Ghobadi and D’Ambra(2012)

ایجاد حس سودمندی و ارزش داش

Ghobadi and D’Ambra(2012)

درک دانش گیرنده

Szulanski(1996); hasty et.al(2996)

آگاهی از میزان نیازهای دیگران

Nelson and coopider(1996); Szulanski(2000); joshi et.al(2007)

توجه به نوع و سطح رقابت در تیم ها

Ghobadi and D’Ambra(2012)

جلوگیری از رقابت برای منابع نامشهود

Ghobadi and D’Ambra(2012)

نقش فرهنگ مردم

McAdam et.al(2012); newell(1999)

مردم و مشارکت اجتماعی

Hofstede(1980)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات دوستان:

_ انتقال یک طرفه است ولی اشتراک تعاملیه (عطیه بورونی)

_ میشه بین اشتراک و انتقال تمایز قرار داد و گفت که انتقال دانش یعنی قرار دادن دانش در جایی که به آن نیاز است ولی اشتراک دانش یعنی یک تعامل اجتماعی که دانش,مهارت و تجربه افراد در یک سازمان را تبادل میکند و نیاز بیشتری به تمایل افراد دارد. (یاسمن ایدلخانی)

_ درواقع هدف اشتراک دانش، انتقال دانش موردنیاز در زمان مناسب به فرد مناسب است. (مریم فیلسوفیان)

_ یکی از راه های انتقال دانش اشتراک دانش است. در اشتراک دانش محیطی جهت به اشتراک گذاشتن دانش اشخاص شکل می گیرد که انتقال دانش از طریق آن صورت گیرد. (افشین کازرونی)

_ تفاوت بین انتقال و اشتراك بیشتر به دیدی كه نسبت به دانش میشه داشت مربوط میشه، به همین جهت در اشتراك دانش به مفهوم خلق دانش توجه زیادی میشه زیرا در هر دو بافتی كه دانش در ان تبادل میشه یك عامل خیلی مهم است. در واقع در انتقال بیشتر به دنبال استفاده از ابزارها و تسهیل راههایی كه میتوان جریان دانش را بهبود بدهند هستیم اما در اشتراك تاكید بر فضا یا بافتی است كه دانش در ان جریان می یابد یا به اشتراك گذاشته میشود.(sgh)

_ من فکر می کنم انتقال دانش به درونی شدن آن بر می گرده در حالیکه  اشتراک به بیرونی سازی دانش. یعنی بطور مثال ما دانش را در یک بستر فن آورانه به اشتراک می گذاریم و افراد می توانند آن را جستجو کنند ولی استفاده از دانش و کاربرد آن فقط در صورتی ممکن هست که این دانش به ما منتقل شده و درونی شده باشد. (رضا مصفا)

_هدف از اشتراک دانش، همان انتقال دانش به فرد مناسب در زمان مناسب و با کیفیت مناسب است كه شامل بر توزیع، انتقال، نمایش، یکپارچه سازی و اجتماعی شدن دانش می باشد.(افروز فتحی)

_ اشتراک دانش موجب هم افزایی دانش می شود ولی انتقال دانش مثل تدریس استاد در کلاس کمتر ایجاد هم افزایی می نماید. (مولود محرابیان)

_ اشتراک دانش به معنی درک و فهم دریافت کنندگان از آنچه که اشتراک گذار به اشتراک می گذارد ، به عبارتی در اشتراک دانش فهم دانش انتقال یافته نیز مطرح است.اما در انتقال ممکن است موضوع فهم مشترک مد نظر نباشد. در انتقال دانش موضوع استفاده از آن توسط سایر افراد در آینده نیز مطرح میشود.انتقال دانش معمولا برای دریافت کننده هزینه بر است اما اشتراک دانش لزوما این گونه نیست، به عبارتی انتقال دانش جنبه تجاری اشتراک دانش است و انتقال دانش فرآیند پیچیده ای است که میتواند منجر به تولید یک محصول خاص شود.انتقال دانش با خود پیاده سازی آن را نیز در بر دارد.اما اشتراک دانش صرفا جنبه نظری آن را مد نظر قرار می دهد.انتقال دانش موضوع دانش کاربردی یا تکنولوژی را به ذهن متبادر میسازد،  انتقال دانش نقش تجربه در استفاده بهینه آن بسیار مهم است.(شیراوژن)

_در اشتراک دانش بیشتر رابطه متقابل با افراد برقرار میشه که تمایل افراد را بیشتر میکند اما انتقال دانش شاید یک طرفه هم اتفاق بیوفتد که سردی را بین افراد بیشتر میکند.( مریم سلطانی)

_در ادبیات تحقیق معمولا انتقال دانش به تبادل دانش بین سازمانها یا واحدهای کاری اطلاق می شود در حالی که تسهیم دانش به تبادل دانش بین افراد اطلاق می شود.(حسینی سرخوش)

_و...




با توجه به نظرات دوستان جمع بندی نهایی توسط دکتر اخوان به شرح ذیل انجام پذیرفت:

١. در انتقال دانش لازم است طرف گیرنده حتما دارای تخصص مرتبط باشد.

٢. در اشتراك دانش مورد فوق الزامی نیست (اگر چه بهتر است)

3. در ادبیات تحقیق معمولا انتقال دانش به تبادل دانش بین سازمانها یا واحدهای کاری اطلاق می شود در حالی که معمولا تسهیم دانش به تبادل دانش بین افراد اطلاق می شود.

4. انتقال دانش موضوع دانش کاربردی یا تکنولوژی و یا مباحث تجاری سازی دانش را در بر می گیرد.

5. در انتقال دانش مباحث مالی و تجاری پر رنگتر خواهد بود.

6. در اشتراك دانش الزامی بر درك و پذیرش دانش در طرف گیرنده وجود ندارد در حالی كه در انتقال دانش یكی از هدفهای اصلی می تواند قلمداد گردد.

7. طرف گیرنده در انتقال دانش كاملا مشخص است، در حالی كه در اشتراك محدودیت فوق وجود ندارد یا كمرنگ است.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات دوستان:
_ ترس از دست دادن موقعیت شغلی ( سجاد شیخها)

_ هرفردی با فرهنگ جامعه ای که در آن رشد نموده وارد سازمان می شود. لذا تغییر برای ترس از دست دادن یا ... نیاز به فرهنگ سازی از متن جامعه را می طلبد که به اشکال گوناگون این فرهنگ در سازمان بروز می کند و  به یک حرکت ملی نیز نیاز دارد.(بیتا انصافیان)

_ شاخص های ارزیابی نا مناسب،عدم وجود انگیزه، سیستم انگیزشی محیط(مولود محرابیان)

_ احساس قدرت با داشتن دانش و ترس از دست دادن این حس و جایگاه مناسب فعلی با به اشتراک گذاشتن دانش و تکیه بر این باور که دانش قدرت است در حالی که می دانیم اشتراک دانش قدرت است.(منا بتوئی)

_ عدم شکل گیری تفکر متناسب با مدیریت دانش که برای سازمانهای ایرانی ارزش افرین باشد ، هنوز بعد از کم و بیش یک دهه ما به یک مدل ذهنی درست نرسیده ایم و نگرانی من این است که مدیریت دانش هم مثل بسیاری از موضوعات در ایران عاقبت به خیر نشود. (امید متولیان)

_ ضعف در رعایت حقوق مالکیت معنوی چه در سطح سازمان، چه کشور و حتی در سطح فردی و
ترس از تک بعدی شدن فرد در سازمان(عطیه بورونی)

_برای اشتراک دانش باید موارد
زیر را باید مد نظر داشته باشیم:
1. تمایل به اشتراک دانش: شخص ذاتا متمایل به اشتراک دانش باشد، بعضی افراد بنا به هر دلیلی تمایلی برای به اشتراک گذاری دانش خود ندارند، پس مرحله اول تمایل شخص است.
2.  قصد اشتراک دانش: فرد متمایل در موقعیتی قرار می گیرد که دانش خود را به اشتراک بگذارد و قصد یا نیت چنین کاری را می کند، در این مرحله هنوز اشتراک صورت نپذیرفته...
 3. رفتار اشتراک دانش: با مهیا بودن شرایط، فعل اشتراک از شخص صادر می شود و در این مرحله شاهد بروز رفتار اشتراک خواهیم بود.
 (دکتر پیمان اخوان)

_ سطحی بودن دانش و راکد ماندن آن، تا وقتی که فردی دانشش را نشر نداده به واسطه شخصیتی که برای خود ایجاد کرده می تواند با رقبا رقابت کند ولی وقتی دانشش را منتشر کرد چیزی برای برتری طلبی ندارد مگر آنکه انگیزه کسب دانشی جدید داشته باشد. (هاجر عطاران)

_ بیشترین مانع اشتراک دانش به تمایل انجام آن بر می گرده وافراد غالبا تمایلی به این کار ندارند، ترس از دست دان یا متزلزل شدن موقعیت سازمانی وعدم بروزرسانی دانش افراد در حوزه تخصصی انها یعنی اگر هر فرد در حوزه کاری اش دایما در حال توسعه و بروز رسانی دانشش باشد تمایل بیشتری برای اشتراک گذاری خواهد داشت.(حمیدرضا نائینی)

_عدم وجود  تمایل دوطرفه برای اشتراک دانش، وجود بستر مناسب و نظام انگیزشی متناسب با ویژگی های روانشناختی وشخصیتی افراد.(ندا اقبالی)
_ ترس از دست دادن قدرت دانش و عدم اعتماد و اطمینان به سازمان ، هنجارهای ذهنی افراد، عدم پیش بینی  روابط متقابل افراد،ادراک افزایش شهرت، عدم وجود پاداش مورد انتظار، عدم وجود cop،عدم وجود  تعهد سازمانی نسبت به افراد(مریم فیلسوفیان)

_ 1. دانش قدرت است، پس چرا باید قدرت را در اختیار دیگران بگذاریم؟
 2. غرور افراد باعث عدم مشارکت افراد و پرسیدن سوال می شود.
 3. عدم درک صحیح از اهمیت دانش برای دیگران، شاید هم درک صحیح داریم و برای ما مهم نیست که دیگران در سازمان به چه دانشی نیاز دارند تا کارشان بهتر صورت پذیرد مخصوصا در سازمانهای بزرگ.
4. نبود اعتماد بین همکاران و مدیران
5. زمان مناسب برای اشتراک دانش وجود ندارد.
 6. نبود ابزار مناسب، در خیلی از سازمانها پورتال مدیریت دانش وجود ندارد.
 7. نبود مابه ازا
8. شبکه های دانش، اجماعات کاری، شبکه اجتماعات تخصصی،  باعث ایجاد و اشتراک دانش به صورت هدفمند می شود. (روزبه حسام امیری)

_ ندانستن ارزش دانش توسط فرد دریافت کننده دانش (فرنوش رشادی)

_بدیهی  بودن و نهادینه شدن ان دانش در فرد(رضا مصفا)

_ نداشتن قدرت بیان خوب و ترس از عدم فن بیان خوب (یاسمن ایدلخانی)

_ احساس بازندگی و از دست دادن رتبه اول ،
اطمینان از اینکه زیر سوال نمی روم، ترس از پاسخگویی، ترس از همسطح شدن با کارکنان از لحاظ رتبه کاری، عدم وجود cop(ساناز ایمانی)

_ ترس از دست دادن شهرت یا اعتبار(حسینی سرخوش)

_ سیاست های سازمان، ترس افراد از کنار گذاشته شدن (افروز فتاحی)

_نبود زیرساخت و سیستم مناسب برای اشتراک گذاری دانش، عدم بررسی بازخورد اشتراک دانش (فرزین پورتیمور)

_ عدم اشتراک با این نیت که موقعیت فرد دارنده ان دانش به خطر نیافتد،بسیاری از افراد تجربه و دانش خود را ابزار توانمندی و حفظ موقعیت خود می دانند، عدم وجود سیستم مدیریت دانش، data mining (شیراوژن)

و...

با توجه به نظرات دوستان جمع بندی نهایی توسط دکتر اخوان به شرح ذیل انجام پذیرفت:

1. عدم وجود اعتماد

2. عدم وجود امنیت شغلی

3. فرهنگ سازمانی

4. افراد نمی دانند دانشی که دارند چقدر ارزش دارد

5.افراد راههای اشتراک دانش را بلد نیستند

6. افراد احساس می کنند که با اشتراک دانش مهمترین دارایی خود را از دست می دهند

7. تجربه های اشتراک قبلی یک بازی دو سر باخت را برای انها رقم زده است

8. مکانیزم انگیزشی مناسبی در سازمان برای افراد وجود ندارد

9. نبود سیستم و زیر ساخت مناسب برای اشتراک گذاری دانش

10. ترس از اینکه بواسطه آگاهی مدیریت ارشد از دانشی نزد فرد موجود است باعث شود توقع کاری بیشتری از او داشته باشند

11. گاهی خود افراد واقعا نمی دانند چه دانشی دارند

12. افراد زمان کافی برای اشتراک گذاری دانش ندارند و سازمانها باید برای این کار به پرسنل وقت بدهند

13.ترس همسطح شدن از لحاظ رتبه کاری

14. ویژگی های شخصیتی فرد(تمایل فردی جهت اشتراک با توجه به ویژگی های رفتاری)

15. ضعف در رعایت حقوق مالکیت معنوی

16. عدم وجود محیط مناسب برای اشتراک دانش

17.
ترس از دست دادن شهرت یا اعتبار

 







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 8 خرداد 1394 :: نویسنده : مریم فیلسوفیان
هدف اصلی تشکیل این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اموخته های مدیریت دانش است.
تلاشمان بر این است که هر چند روز یکبار یکی از موضوعات تخصصی مدیریت دانش را مورد بحث و تبادل نظر با جمعی از عزیزان و با  نظارت یکی از برجسته ترین اساتید این حوزه جناب اقای دکتر اخوان قرار دهیم.
امیدواریم که موضوعات مطرح شده به توسعه مدیریت دانش در کشور کمک کند.
همچنین دوستانی که علاقه مند هستند، عضو گروه تلگرام با همین عنوان شوند می توانند شماره خود را بدهند تا در اسرع وقت عضو شوند.
با تشکر...




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات